سریر: دهلوی مدیر دوران طلایی هنرستان موسیقی بود
گزارش هنرنیوز از بزرگداشت حسین دهلوی /1
سریر: دهلوی مدیر دوران طلایی هنرستان موسیقی بود
بزرگداشت استاد حسین دهلوی آهنگساز و مدیر سابق هنرستان موسیقی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
 
تاريخ : پنجشنبه ۶ تير ۱۳۹۲ ساعت ۲۲:۵۰

به گزارش هنرنیوز مراسم بزرگداشت استاد حسین دهلوی آهنگساز و مدیر سابق هنرستان موسیقی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم که با حضور دکتر محمد سریر رئیس خانه موسیقی، حسین علیزاده نوازنده تار، حمیدرضا  نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی ایران وهوشنگ کامکار برگزار شد؛ ابتدا دکتر محمد سریر که از شاگردان استاد دهلوی و دانش آموخته هنرستان موسیقی به قدردانی و بیان ویژگی های شاخص استاد دهلوی پرداخت. 

دکتر سریر در آغاز کلام خود گفت: از خانه موسیقی تشکر می‌کنم که به اجرای این برنامه و برنامه‌هایی ازین دست کمک شایانی کردند و توجه به هنرمندان پیشکسوت را بیشتر می‌کنند.

وی با بیان این که سخن گفتن از استاد دهلوی بسیار دشوار است گفت: در کشور ما در سالهای طلایی موسیقی ایرانی بزرگان زیادی زندگی کردند که اثرگذار بودند و پایه گذار فعالیت‌هایی که انعکاس آن را امروز می‌بینیم از اثرات آن هاست.  آن‌چه در نسل های آینده هم باقی می‌ماند.

رئیس خانه موسیقی ادامه داد: شاخصه دهلوی به باور من اثر او در آموزش است. موثرترین فردی که نه تنها در ایران که در خارج از کشور برجسته است. وی در حوزه موسیقی ملی آموزش را متحول کرد و ازین رو حایز ارزش بسیار است.

وی درباره سالهای تحصیلش در هنرستان گفت: منشأ علاقه شاگردانش به او هممواره احترام توأم با حساب بردن از معلم بود. آن‌چه امروز به سختی می‌توان آن را ایجاد کرد احترام  است. به نظر من همین احترام برانگیزی و حساب بردن دانش آموزان مدرسه در آن زمان باعث اثرگذاری در موسیقی ملی شد.

سریر ادامه داد: در بسیاری از موارد استاد دهلوی به نوعی بنیان‌گذار بودند. از نظر تدریس ریتم، هارمونی، نوازندگی ساز و موارد دیگر او برای اولین بار این موارد را در تدریس مورد اهمیت قرار داد. در آهنگسازی نگاهی علمی به پولیفونی، و توجه به شأن موسیقی ایرانی که راهی برای پیشرفت هنرمندان باز کرد از اقدامات این مدیر مهربان هنرستان است.

رئیس خانه موسیقی درباره تقید و علاقه استاد دهلوی به آثارش گفت: در سال‌های جنگ استاد دهلوی اپرای مانا و مانی را به من سپردند تا از کشور ببرم و گفتند معلوم نیست این‌جا برای این نت ها چه اتفاقی بیافتد. این نت ها را با خود ببر. من هم آن‌ها را به اتریش بردم و بعدها به ایران برگرداندم. 

وی درباره اثرگذاری دهلوی در رهبری ارکستر گفت: استاد دهلوی نه تنها در نظم بخشیدن به ارکستر که به عنوان رکنی اثر گذار سبب می‌شدند تا نوازندگان گروه به رهبری وارد شوند.  دهلوی همیشه شاگردان و نوازندگانش را به رهبری تشویق می‌کرد و برایشان این امکان را فراهم می آورد که این جایگاه را تجربه کنند. 

سریر با تاکید بر ارزش استاد دهلوی به عنوان رئیس هنرستان موسیقی عنوان کرد: دوران طلایی هنرستان موسیقی دوره مدیریت استاد دهلوی بود. بهترین آموزش محصول آن دوره بود. دقت و اهمیت و صراحت در کار و وفای به عهد و وقت شناسی از ویژگی های استاد دهلوی است و به باور من این حاصل ارزشی است که استاد دهلوی به آموزش موسیقی می‌دادند.

در ادامه مراسم سوسن اصلانی همسر استاد حسین دهلوی قطعه ای را در «راست پنجگاه» به استاد فرامرز پایور تقدیم کرد.
 
پس از هم‌نوازی تنبک و سنتور توسط سوسن اصلانی و یکی از نوازندگان گروهش حمیدرضا اردلان در جایگاه حاضر شد و ضمن ادای احترام به استاد دهلوی گفت: آدم‌های کوچک عادت ندارند نامشان برده شود. شاید به گوش مسئولان برسد، من موزیکولوژی خواندم. موسیقی و مردم شناسی. وقتی وارد این حوزه شدم متوجه شدم به جز کتاب زنده‌یاد روح الله خالقی «سرگذشت موسیقی ایران» و چند منبع پراکنده چیزی از سرگذشت موسیقیدانان ایران نداریم. از طرفی بسیاری از آن‌ها از دست رفته بودند و این نسل در گذار از موسیقی گذشته به موسیقی معاصر تاثیرگذار بودند. آخرین نسل از این هنرمندان در قید حیات بودند و  من با تیمی شروع به مشورت و سپس به تهیه اسناد زندگی خصوصی و خلق و خو و معرفت استادان بنام موسیقی شدم.رنگ صدا، مهربانی، رنج‌ها، و ویژگی های این اساتید را ثبت کردم. 

وی ادامه داد: می دانیم که یک فیلم مستند در 2 تا 5 ماه ضبط می‌شود؛  اما یک موسیقیدان را نمی‌توان در چنین بازه زمانی گزارش کرد. بنابر این در طول یک سال از موسیقیدانان برجسته فیلم‌برداری کردیم و تا فاصله 5 سال  بارها از این اساتید فیلم تهیه کردیم. فیلم دهلوی در 4 مرحله زمانی تهیه شد.

این فیلمساز تصریح کرد: در دوره‌ای که او دارای تجربه است؛ درها به روی او بسته بود و به هر کس رجوع می‌کرد نه می شنید. کارها برایش ناشدنی بودند. در بخشی از فیلم شوق انجام کارها در او دیده می‌شود. اما پس از این نا امیدی های پی در پی او دوره ای سه ساله را به افسردگی گذراند. دوره ای که نه تنها موسیقی میلش را به رابطه با دیگران هم از دست داد. گاه این رنج پایان انسان است بدون آن که خود در این رنج مقصر باشد. 

وی ادامه داد: اکنون 60 فیلم ا اساتید برجسته آماده پخش داریم. هرگز به دنبال جایزه نبودیم و عواید این کار را به فرهنگ ایران متعلق می‌دانیم. شاید جنایت باشد که از رنج اساتید موسیقی ایران منفعت و شهرت کسب کنیم. به هر حال منفعت این مجموعه برای اعتلای فرهنگ و ادای دین به اساتید این فرهنگ به خانه موسیقی اهدا شده. اما مشکل این جاست که وقتی هنرمند از ایده ها سخن می‌گوید مسئولان تمجید می‌کنند . بعد هیچ حمایتی نمی‌کنند. 

پس از پایان سخنان دکتر اردلان فیلم استاد دهلوی برای 26 دقیقه برای حاضران پخش شد.
کد خبر: 60151
Share/Save/Bookmark