صنایع دستی بعد از نفت بالاترین پتانسیل را برای اشتغال زایی و ارزآوری دارد / در حوزه هنرهای اسلامی جزو کشورهای برتر و پیشکسوت هستیم
مدیرگروه هنراسلامی دانشکده هنر دانشگاه سوره درگفتگو با هنرنیوز:
صنایع دستی بعد از نفت بالاترین پتانسیل را برای اشتغال زایی و ارزآوری دارد / در حوزه هنرهای اسلامی جزو کشورهای برتر و پیشکسوت هستیم
مدیرگروه هنراسلامی دانشکده هنر دانشگاه سوره معتقد است صنایع دستی به دلیل تغییر سبک زندگی جایگاه اصلی خودش را از دست داده است.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۱
«مهران هوشیار» عضو هیات علمی و مدیر گروه هنر اسلامی و صنایع دستی و کتابت نگارگری دانشکده هنر دانشگاه سوره در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد افتتاح « نمایشگاه دستاوردهای هنری اساتید رشته هنراسلامی و صنایع دستی دانشکده هنردانشگاه سوره» که از 15 دی تا 30 دیماه ادامه خواهد داشت گفت: ما برای اولین بارآثار مدرسین واحدهای عملی و کارگاهی در گروه هنر اسلامی و صنایع دستی دانشکده هنردانشگاه سوره را در قالب یک نمایشگاه برگزار کردیم تا بتوانیم آخرین توانمندی دانش علمی ، فرهنگی وهنری اساتید را به هنرمندان ، هنرجویان و عموم مردم عرضه کنیم که این امر هم می تواند جنبه رقابتی وهم می تواند شورو هیجانی را در ذهن مخاطبین و بویژه دانشجویان ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه از 22 استاد مدعو و هیات علمی با 48 اثر هنری در 9 رشته متنوع صنایع دستی و کتابت نگارگری مثل گل و مرغ ، نگارگری ، خوشنویسی ، مینا ، معرق ، زیور آلات ، سفال و سرامیک و... دعوت به عمل آمده است افزود: مجموعه ی این آثار با یک چیدمان مناسب برای دیدارعموم بویژه هنرمندان آماده است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: تا اکنون چنین نمایشگاهی در سایر دانشکده های هنری کشور به گونه ای که اساتیدی که در دانشگاه در حال تدریس هستند نمایشگاه تخصصی را برگزار کنند وجود نداشته است.

وی استقبال از سوی دانشجویان دانشگاه سوره را خوب توصیف کرد و ابراز امیدواری کرد در روزهای آینده شاهد استقبال بیشتر مردم از این نمایشگاه باشیم.

مهران هوشیار در مورد چگونگی انتخاب آثار این نمایشگاه با بیان اینکه ما برای برگزاری این نمایشگاه ، دو ماه قبل اطلاع رسانی کردیم و با اساتید نیز وارد مذاکره شدیم یادآور شد: چون همه کارها جزو آثارهنری اساتید شناخته شده بودند لذا ما کارها را فقط انتخاب کردیم اما به دلیل محدودیت فضا ، بیشتر از سه اثر را نتوانستیم انتخاب کنیم البته به جز موارد استثنایی که به دلیل ویژگی خاص ، 4 اثر را برگزیدیم. این درحالی است که برخی از آثار این نمایشگاه برای اولین بار به نمایش گذاشته شده اند.

وی که سه اثرش در این نمایشگاه درحوزه سفال و سرامیک با رویکرد مفهومی با عنوان «سفال ، خاطره ، تاریخ و هویت» حضور دارند در مورد جایگاه صنایع درستی در سطح جامعه تصریح کرد: متاسفانه صنایع دستی ، علی رغم گستردگی تاریخی که در هنرهای اسلامی و سنتی ما دارد هنوز نتوانسته به جایگاه اصلی و واقعی خودش دست پیدا بکند و مهترین دلیل آن هم تغییر سبک زندگی ایرانیان است که می تواند ناشی از مسائل مختلفی باشد اما برای بهبود آن نیازمند فرهنگ سازی غنی از سوی مسئولین و متولیان امر هستیم.

عضو هیات علمی و مدیر گروه هنر اسلامی و صنایع دستی و کتابت نگارگری دانشکده هنر دانشگاه سوره تاکید کرد: ما در حوزه هنراسلامی به لحاظ پتانسیل از بسیاری ازکشورهای همسایه ، خاورمیانه و حتی برخی ازکشورهای اروپایی ؛ برتر و جزو پیشکسوتها محسوب می شویم.

وی با اشاره به صنایع دستی گفت: بحث صنایع دستی بسیار متنوع و گسترده است واگر ما بخواهیم دراین زمینه به موفقیت های داخلی و خارجی برسیم خیلی ها باید دست به دست همدیگر بدهند چرا که صنایع دستی بعد از نفت بالاترین پتانسیل را برای اشتغال زایی و ارزآوری در کشور ما دارد. ما در حال حاضر فقط صنایع دستی خودمان را حفظ می کنیم اما آن را ارتقاء نمی بخشیم لذا لازم است ما انجمنی مثل «انجمن هنرمندان نوآور و طراحان صنایع دستی معاصر ایران» داشته باشیم تا بتوانیم خلاقیت را وارد این حوزه کنیم و آنگاه ست که می توانیم شاهد ارتقاء ، اشتغالزایی و درآمدزایی در این زمینه باشیم.                            
                        

مجید معافی
کد خبر: 95900
Share/Save/Bookmark