تاريخ : دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۲۱:۱۵
فرزاد موتمن در ادامه جلسه گپوگفت بخش فرهنگی کافه خبر، با اشاره به شیوههای متفاوت بازیگران در فیلمهای سینمایی، در مورد این شیوه کار بازیگران در «پوپک و مشماشالله» گفت: «بازیگران مختلف به شیوههای متفاوت کار میکنند. فرهاد آئیش بازیگری است که خود را به متنی که در اختیار او است محدود میکند و سعی نمیکند از متن چیز دیگری خارج کند. او تا زمانی که صحنه را باور نکند، آن را جلوی دوربین نمیبرد و مسائل خود را با ما در میان میگذاشت. او زمان بازی میگفت هنگامی که احساس کردید ظاهری بازی میکنم به من تذکر دهید. آئیش همه وجوه بیرونی شخصیت ماشالله را درونی میکرد.»
او همچنین درباره بازی امین حیایی گفت: «بازی حیایی کاملاً بر بداههگویی متکی است. او در آغاز هر پلان میگفت میتوانم دیالوگها را عوض کنم اما حسن این حضور آن است که اولاً فکرها و ایدههای بامزهای به همراه خود میآورد و دوماً اینکه ایدهای نمیدهد که از فیلمنامه فاصله داشته باشد. سوماً اینکه سروش صحت سر صحنه حضور داشت و اگر ایدهای از کار دور بود حتماً تذکر میداد. دست آخر قرار ما با امین حیایی این شد که او بداههگویی داشته باشد و در نهایت اگر این بداههها خندهدار و با باقی بخشها هماهنگ بود، آن را میپذیرفتیم در غیر این صورت دوباره فیلمبرداری میکردیم.»
موتمن همچنین درباره موسیقی این فیلم گفت: «فیلم دعوای پوپک و مشماشالله است و موسیقی هم باید ارتباطی با این موضوع پیدا میکرد. حیدر ساجدی آهنگساز بسیار خوبی است اما در خارج از کشور ساکن است و همین مسئله همکاری با او را دشوار میکند. اگر حیدر ایران بود موسیقی این کار بهتر از اینها بود. ما فیلم مونتاژ شده را برای او ارسال کردیم و بعد با تلفن با یکدیگر در تماس بودیم.»
او ادامه داد: «او در ابتدا موسیقی را کاملاً ایرانی دیده بود اما نظر من این بود که موسیقی هم باید ترکیبی از ماشالله و پوپک باشد و بر این اساس پیشنهاد دادم اگر سازهای ایرانی در کار استفاده میشود رگههایی از طیف و نگاهی که پوپک از جنس آن است، درش دیده شود. یعنی اینکه با تار بلوز بزنیم. تا اینکه این ایدهها به نیتجه رسید و بخشهایی که مربوط به سازهای ایرانی بود در ایران نواخته و ضبط شد و سازهای خارجی در آلمان و در نهایت حیدر اینها را سینک کرد و برای من فرستاد. البته به نظرم موسیقی در جاهایی کم دارد و از یک بخش از موسیقی ساجدی هم به دلیل طولانی بودن و اینکه برخی صحنه های بی ربط را به هم متصل می کرد استفاده نکردیم.»
خبرآنلاين