"سينماي اميد"، انگشت اشاره‌ي سينماي ملي
 
تاريخ : سه شنبه ۹ بهمن ۱۳۸۶ ساعت ۱۴:۱۹
منبع: راه فيروزه

سينماي اميد آفرين كه به تعبير رهبر فرزانه انقلاب اسلامي مي‌تواند كليد پيشرفت كشور باشد، مي‌تواند گفتماني فرهنگي با رنگ بوي انساني - ارزشي را پايه‌گذاري نمايد.


جشنواره فيلم فجر يا به تعبيري سال تحويل سينماي ايران به‌دليل جايگاه و اعتبار سينماي كشور در رويدادها و مجامع بين‌المللي از اهميت خاصي در منطقه برخوردار بوده و حضور در آن به‌عنوان دغدغه‌اي هميشگي براي فيلمسازان مطرح است.
دغدغه‌اي كه در صورت هدايت و حمايت منطقي از آن مي‌تواند منجر به رشد و ارتقاي توليدات سينمايي از منظر كمي و كيفي باشد.

جشنواره بيست و ششم فيلم فجر در حالي از راه مي‌رسد كه "سينماي ملي، سينماي اميد"، شعار محوري اين رويداد انتخاب و حركت در آن به عنوان رويكرد غالب سال جديد سينمايي بر آحاد سينماگران مفروض دانسته شده است.

سينماي اميد آفرين كه به تعبير رهبر فرزانه انقلاب اسلامي مي‌تواند كليد پيشرفت كشور را در اختيار داشته باشد و در قاب پيچيدگي و قدرت فراگيري مخاطبان مختلف داخلي و خارجي گفتماني فرهنگي با رنگ بوي انساني - ارزشي را پايه‌گذار كند.

سينماي اميد كه هويت و واقعيت را در خود داشته و پررنگ كردن داشته‌ها و يادآوري منطقي كاستي‌ها را در جهت برطرف كردن مشكلات فارغ از سياه‌نمايي‌هاي رايج در برخي آثار سينمايي كه شايد به اشتباه نام گونه (ژانر)"جشنواره‌اي" را برگزيدند ، در دستور كار دارد.

اين سينما كه دربرگيرنده ژانرهاي مختلف است، مي‌تواند در مقابل ديگراني كه با در اختيار داشتن سينما (هاليوود) ادعاي استيلا بر جهان را دارند، نشانگر شخصيت و شان واقعي ايران و فرهنگي غني شرقي - اسلامي با ديدگاهي مبتني بر جهان بيني انسان ، آزادگي و پيشرفت باشد.

فرهنگ شرقي كه كرامت انساني و احترام به فرهنگ ملت‌ها را در دل خود دارد و زبان تصوير به عنوان زباني برتر ارتباطگيري با ديگران را دستمايه كار دارد.

سينما هنر - صنعت برتر امروز است كه نقش مضاعفي در ايجاد نشاط و اميد در مواجه با سياهي‌ها و ضعف‌ها در جامعه را داشته و به نوعي با ارايه تصويري همگون با محيط اطراف، روح كار و اميد در ميان قشرهاي مختلف افزايش مي‌دهد.

سينماي ايران اگر ديروز مخاطب محدودي را دربر مي‌گرفت امروز با تاسي به سينماي ملي از اين توانايي براي ارتباط با آحاد مردم برخوردار بوده و توانايي ايجاد انگيزه به مخاطب خسته از زندگي ماشيني و شهري را داراست.

كاستي‌ها و ضعف‌ها به خودي خود در روحيه مردم عادي كوچه و خيابان تاثير نامطلوب داشته و در صورت برجسته‌سازي مجازي اين مشكلات روي پرده نقره‌اي بيش از پيش بر كسالت آنها مي‌افزايد و بر روند افزايش پديده مخاطب گريزي تاثير مي‌گذارد.

سال تحويل سينماي ايران همزمان با جشنواره فجر از راه مي‌رسد و در روزهاي پاياني سال جاري كه مزين به اتحادملي و انسجام اسلامي است، حركت به سمت ايران ‪ ۱۴۰۰‬كه اوج اميد و صلابت ايران و ايراني است، مسيري شفاف هرچند دشوار را بر روي سينماگران مي‌گشايد.

کد خبر: 622
Share/Save/Bookmark