آیا عمارت مسعودیه، کوشک، خانه وثوق الدوله از سوی صندوق در حال واگذاری است؟
آیا عمارت مسعودیه، کوشک، خانه وثوق الدوله از سوی صندوق در حال واگذاری است؟
معاون میراث فرهنگی کل کشور توضیحاتی را درباره عمارت مسعودیه ، کوشک و خانه وثوق‌الدوله و احتمال ارسال آنها به هیأت وزیران برای تغییرکاربری به هنرنیوز ارائه کرد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۵۰
به گزارش هنرنیوز؛ در نشست رسانه‌ای امروز( یکشنبه، ۲۲ فروردین ماه) خبرنگار هنرنیوز این پرسش را مطرح کرد که طبق اخبار به دست آمده صندوق حفظ و احیا در حوزه آثار تهران خانه جلال آل احمد، ساختمان کوشک، خانه سعادت خواه ، خانه رضا خان، خانه وثوق الدوله، خانه سرهنگ ایرج، عمارت مسعودیه و رباط سنگی امین اباد را تا اواخر اردیبهشت ماه برای تغییر کاربری به هیأت وزیران بفرست. نخست آن که ایا معاونت از چنین فهرستی اطلاع دارد. دوم آن که در این فهرست بناهای نفیسی چون عمارت مسعودیه( واقع در بهارستان)، ساختمان کوشک ( واقع در فردوسی) وثوق‌الدوله(خانه فعلی ایکوموس ایران در سرچشمه) به چشم می‌خورد، آیا این اثار جزو نفایس نیستند پس چگونه قرار است برای تغییر کاربری به تأیید هیأت وزیران برسن. سوم آن که به لحاظ حقوقی قابلیت بازگشت عمارت مسعودیه برای سازمان میراث فرهنگی محفوظ است پس چرا تا کنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است. از سویی وقتی قرار است عمارت مسعودیه در فهرست قرار گیرد این بدان معنا است که تاکنون واگذاری آن به تأیید هیأت وزیران نرسیده و یک اقدام غیر قانونی است و حتی اگر هم اکنون هم به تأیید برسد نمی‌توان ۱۰ سال گذشته آن را نادیده گرفت و اصل قرارداد منتفی است چون در آن لحظه ( سال ۸۹)به تأیید هیأت وزیران نرسیده است. از سویی چرا کمیته نفایس تشکیل نمی‌شود تا تکلیف بناهایی همچون وثوق‌الدوله و کوشک و عمارت مسعودیه مشخص شود؟

در این باره محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی کل کشور- به خبرنگار هنرنیوز توضیح داد: من با دیدن فهرست خودم از اقای پوینده ( مدیرعامل صندوق حفظ و احیا) در خواست کردم که تعدادی از آنها را از فهرست حذف کند. از برخی ساختمان‌ها ما استفاده می‌کنیم مثلاً ساختمان کوشک مرکز میراث ناملموس است. یا دو سه مورد دیگری را که نام بردید خودم تلفنی اعلام کردم که از لیست حذف شوند. تمرکز بر روی بناهایی است که مشکل مرمتی دارند و باید احیا شوند و به شکلی با تغییر کاربری روح جدید در آنها دمیده شود.
وی در مورد عمارت مسعودیه نیز اظهار کرد: عمارت مسعودیه مشکل حقوقی دارد. اگر این کار مشکل حقوقی‌اش حل شد و به سازمان برگردانده شد قرار نیست دوباره به بهره‌بردار واگذار شود. نامه‌های مختلف قضایی رفته و به ما اعلام شده چه مسیرهایی باید برای برگرداندن عمارت مسعودیه طی شود. اما طبق قرارداد شرکت عظام سه پروژه سرای عامری‌ها، کاروانسرای وکیل و عمارت مسعودیه را برعهده دارد که هتل عامری‌ها در وضعیت خوبی است. دستشان هم درد نکند. کاروانسرای وکیل که اصلاً کاری انجام نشده و عمارت مسعودیه. اما از آن طرف شرکت عظام هم می‌گوید این سه پروژه با هم هست پس باید اگر هم می‌خواهید هر سه را باهم پس بگیرید. که خب باید هزینه سرای عامری ها و غیره را نیز حساب کرد و...این خود یک دعوای حقوقی است. دوسه جلسه هم با کارشناسان گذاشتیم . که اگر به نتیجه برسد و بازگردد ما از این بنا برای فضای پژوهشی – آموزشی- علمی – موزه‌ای خود سازمان بهره خواهیم گرفت. بخش ‌های موزه‌ای آن تبدیل به موزه شود و بخش‌های پژوهشی و فنی که دست برقضا ما برایشان با مشکل فضا مواجه هستیم نیز بدان جا فرستاده شوند.

او دلیل این اتفاق را این گونه تشریح کرد: عظام معتقد است کاربری هتل برای عمارت مسعودیه جواب نمی‌دهد که راست هم می‌گویند. هرچند به لحاظ حقوقی چنین قراردادی بسته اما کارشناسان می‌گویند اصلا امکان کاربری هتل وجود ندارد. نامه‌ای نوشته شده و در کمیسیون فنی هم به شور گذاشته است. از سویی کارشناسان حقوقی می‌گویند کاربری اولیه قرارداد هتل است از سویی آنها می‌گویند کارشناسان اجازه کاربری هتل را صحیح نمی‌دانند و حرف ما را تأیید می‌کنند بنابراین یک دعوی حقوقی است و ما منتظر نتیجه حقوقی هستیم. اگر بخش حقوقی بگوید و بتواند اثبات کند که این سه قرارداد منفک شده است کار راحت‌تر است و احتمال بازپس‌گیری است.این که در قرارداد تخلف شده یا خیر نیز پیگیری قضایا برعهده حقوقی است. از طرفی دو سه جا هم پیشنهاد شده که مصالحه کنند.

طالبیان در پاسخ به این پرسش خبرنگار هنرنیوزکه وقتی قرار است عمارت مسعودیه اردیبهشت ماه به تأیید هیأت وزیران برسد، پس نفس قرارداد اشکال دارد و اقدام غیرقانونی انجام شده است، گفت: عمارت مسعودیه یکبار درفهرست به هیأت وزیران رفت و امضا هم نشد و برگشت.

او در پاسخ به این پرسش که اما طبق اخبار رسیده قرار است عمارت مسعودیه در فهرستی که اردیبهشت ماه به هیأت وزیران ارسال می‌شود، قرار بگیرد؟ نیز اظهار کرد: من در جریان تمام جلساتش هستم در این فهرست قرار نگرفته است.

وی در مورد بنای وثوق الدوله به عنوان یک بنای نفیس نیز گفت: من بعید می دانم که این بنا در فهرست باشد. باید یک بار دیگر دقیق به فهرست نگاه کنم اما ما به هیچ عنوان بناهای فاخر را در فهرست ارسالی قرار نمی‌دهیم باید یکبار دیگر فهرست را چک کنم و پاسخ دهم.
کد خبر: 90627
Share/Save/Bookmark