جمال شورجه در گفتوگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوزدر پاسخ به این پرسش که چقدر سلیقه شخصی مدیران در حوزه دفاع مقدس تاثیر گذار است و باعث شده که فیلم وفیلم ساز از هم فاصله داشته باشند گفت: سلیقه مدیران بیشتر از آنکه در روند ساخت تاثیر داشته باشد در این رابطه که دراین حوزه چه مقدار کار بشود تاثیر گذار است. اشکالی که وجود دارد اینجا است که بنا به سلیقه مدیران در طول سالها بعد از دفاع مقدس، در طی دو دهه اخیر متناسب با سلیقه مدیران سینمایی ما، کمیت و کیفیت کار دچار تغییر شده و متاثر از دیدگاهها و نظرات خود مدیران حساسیت خاصی نسبت به فیلمهای دفاع مقدس ایجاد شده است.
وی با اشاره به دوره مدیریت جواد شمقدری تصریح کرد: برای مثال در دوره آقای شمقدری شاید به لحاظ کمیت، فیلمهایی که تولید شد خیلی چشم گیر نبود ولی تولیدات انجام شده در این حوزه به لحاظ کیفی فیلمهای خوبی بودند که توانستند چه در جشنواره فیلم فجر و چه در جشنوارههای خارجی مورد توجه قرار بگیرند کما اینکه در همین دوره شاهد تولید فیلم پرفروش «اخراجیها» هستیم؛ همچنین فیلمهایی مانند «روزهای زندگی» پرویز شیخ طادی، «ملکه» محمد علی باشه اهنگر، «گلوگاه شیطان» حمید بهمنی و «چ» ابراهیم حاتمی کیا که در دوره آقای شمقدری ساخته شدند و فیلمهای قابل تاملی به لحاظ کیفی هستند. این اثار میتواند تصدیقی بر این عرض بنده باشد که در این دوره اثار خوبی در حوزه دفاع مقدس ساخته شده است. به هر حال سلیقه مدیران در کمیت و کیفیت فیلمها بیشتر تاثیر دارد تا در روند ساخت.
تهیه کننده فیلم «نفوذی» در باره نداشتن یک سیاست جامع و مدون که همه مدیران از آن پیروی کنند بیان نمود: بله متاسفانه نه تنها در دوره اخیر بلکه در همه دورههای پیشین ما شاهد یک برنامه ریزی مدون و اصولی که بر تعداد اثار نظارت داشته باشد نبودیم. مثلاً اینکه در ژانرهای مختلف بنا بر نیاز جامعه و حفظ ارزشها چه تعداد اثار ساخته شود. به همین دلیل ما میبینیم که نوعاً آثار بنا به سلیقه تهیه کننده گان و فیلم سازان و حتی نویسنده گان هدایت میشودو متاسفانه خیلی از مدیران در هدایت کلان سینما نقش افرینی ندارند؛ البته در یک دوره اگر اشتباه نکنم دوره جناب اقای خاکبازان بود که سعی شد چنین حرکتهایی صورت بگیرد؛ به عنوان مثال مشخص کردند که در هر حوزه مانند دفاع مقدس، کودک، اکشن، اجتماعی و غیره بنا بر حال و هوای جامعه و سیاستهای نظام چه تعداد فیلم در هر کدام ساخته شود. ما حتی در هدایت تولیدات در ژانرهای مختلف خیلی موفق عمل نکردیم.
کار گردان فیلم سینمایی «۳۳ روز» در پاسخ به دیگر سوال هنرنیوز مبنی بر اینکه چقدر آثار ما در حیطه دفاع مقدس توانسته با نسل جدید ارتباط بر قرار کند اظهار داشت: با توجه به تاثیر گذاری هشت ساله دفاع مقدس بر بسیاری از ارکان جامعه ما چه در خود زمان جنگ و حتی هم اکنون که سالها از آن دوران میگذرد نتوانستیم فیلم مناسبی بسازیم که مبانی جنگ، علل و علت آن، ریشههای این دفاع مقدس را به جوانان ونسل جدید تبیین کنید. در واقع جنگ هشت ساله، ایران ما را واکسینه کرده است تا از نگاه متجاوزگرایانه بیگانگان که میخواستند به این کشور دست اندازی کنند مصون بدارد. جامعه فعلی ما وامدار هشت سال مقاومت مردم در دوران دفاع مقدس است.
وی در ادامه افزود: وقتی که عنوان «دفاع مقدس» انتخاب می شود باید این دو کلمه را در آثارمان برای جوانان بازگشایی میکردیم که مقدس بودنش به دلیل ریشههای دینی و اعتقادی بود که در جنگ تحمیل شده به ما وجود داشت. در واقع همه رزمنده گان ما نظامی نبودند بلکه تعداد زیادی هم، همین مردم عادی بودند. ما نزدیک دویست هزار شهید دادیم که همه از مردم عادی و بسیجیان بودند که با اذن جهاد ولی فقیه خود، امام بزرگوارمان پا به عرصه جهاد گذاشتند و ما هنوز نتوانستیم این ارزشها را در فرمت فیلم و تصویر به نمایش در بیاوریم.
گفتگو: علی اکبر دهبان