به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی برنامه هفت؛ برنامه سینمایی «هفت»، اختصاص به معرفی فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» داشت و در این بخش محمود گبرلو مجری و سردبیر برنامه، با قرائت بخشهای مهم سخنان و وعدههای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هفت امیدوار است وزیر به سخنان درستش پایبند باشد. چون به گفته خودش در دهه چهارم انقلاب دیگر جایی برای آزمون و خطا وجود ندارد. امیدواریم او برای انتخاب مدیران، شایستگی را اصل اساسی قرار دهد.
این هفته؛ پوران درخشنده کارگردان فیلم «هیس! دخترها فریاد نمیزنند» به عنوان مهمان ویژه در برنامه حضور داشت و در بخش «پرده آخر»؛ علیرضا رئیسیان و مهدی فخیمزاده در ادامه بحث هفته قبل درباره سینما و چشمانداز آینده به گفتوگو پرداختند. «محمدصادق آذین»، مدیر تولید نیز به عنوان مهمان بخش «قاب ماندگار» به عنوان پیشکسوت در برنامه حضور داشت و درباره مشکلات مدیر تولید شدن صحبت کرد.
قبل از حضور درخشنده در استودیو آیتمی از برنامه نشست وزیر با هنرمندان پخش شد که به تمام حواشی این برنامه میپرداخت. از حضور شمقدری بدون در نظر گرفتن جایگاه برای او و سپس ترک محل نشست تا سخنرانی نکردن نماینده سینماگران به دلیل تغییر در کنداکتور برنامه. در همین رابطه، گبرلو درباره این گزارش و اتفاقات نشست گفت: «نباید اختلافات در سینما به حدی جدی شود که سینماگران نتوانند پشت تریبون بیایند و حرفشان را بزنند. این به نظر بیتدبیری مسئولان برگزاری نشست است و جای گله دارد.
همچنین آقای شمقدری به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور باید در جلسه حضور میداشت. به هر حال ادب حکم میکرد که رعایت احترام او را میداشتند ولی این اتفاق نیفتاد. سپس به خانوادههای دو مستندساز به شهادت رسیده در سوریه «اسماعیل حیدری» و «هادی باغبان» تسلیت گفت.
بعد از این بخش، آیتمی با نام «از هفت تا هفت» پخش شد که به حواشی و اتفاقات رخ داده در هفته گذشته میپرداخت. هفت در این گزارش به سراغ «جهانگیر کوثری» رفت که تهیه کنندگی «اشباح» را به عهده گرفته است. در ادامه به مراسم بزرگداشت «خسرو سینایی» رفته بود و با او نیز گفتوگو کرده بود. همچنین در هفته گذشته مراسم بزرگداشت «مسعود کیمیایی» برگزار شده بود که «عباس کیارستمی» هم در آن حضور داشت. سپس به فیلم جدید «سعید آقاخانی» به نام «هیولا» پرداخته بود و با تهیهکننده اثر به گفتوگو نشسته بود.
بعد از پخش این گزارش، درخشنده به استودیو آمد و به سوالات مجری برنامه، گبرلو، درباره «هیس!..» پاسخ گفت. به گفته گبرلو قرار بود بازیگران این فیلم نیز در برنامه حضور داشته باشند که هر کدام به دلیل مشغله زیاد و اینکه سر فیلمبرداری و تمرین کارهای خودشان بودند، نتوانستند. اما بابک حمیدیان که در مشهد مشغول بازی بود روی خط آمد و چند دقیقهای را در برنامه حاضر شد. در ابتدای بحث درخشنده در پاسخ به پرسش گبرلو مبنی بر رضایتش از فیلم و فروش آن گفت: فروش خیلی خوب بوده. حمایت مردم از فیلم زیاد است و این برای من خوشحال کنندهاست. در زمان جشنواره هم خیلی استرس داشتم که ببینم مردم با این سوژه چطور برخورد می کنند و در تمام آن روزهایی که در جشنواره، فیلم در سینماهای مختلف اکران میشد در همه آنها حضور داشتم تا واکنش مردم را ببینم.
سپس در پس سوال گبرلو درباره میزان تبلیغات، بحث درباره عدم همکاری شهرداری با این فیلم و بالا بودن هزینههای تبلیغات شروع شد و درخشند از عزتالله ضرغامی به خاطر پخش چند تیزر رایگان تشکر کرد.
درخشنده از عدم همکاری شهرداری گله کرد و گفت: «چرا جایی مثل شهرداری باید از یک فیلم خیلی حمایت کند و از فیلم دیگر هیچ حمایتی نکند؟ همه این فیلمها مگر برای مردم نیست؟ پس فیلم با فیلم فرقی نمی کند. همیشه سوالم این بوده که چرا باید فضاهایی که برای تبلیغات محیطی فیلمها وجود دارد اینقدر گران در اختیار فیلمساز قرار بگیرد؟ فیلمسازی که هزینه بالایی برای ساخت فیلمش در نظر میگیرد چطور میتواند هزینههای تبلیغ را نیز متحمل شود؟ اصلا مگر فیلم چقدر میفروشد که اینهمه هزینه هم بکند؟!»
سپس گبرلو با اشاره به اینکه اکثر کارگردانهایی که به هفت میآیند از مسئله تبلیغات گله دارند این پرسش را مطرح کرد که چه کسی باید سروسامانی به بحث تبلیغات بدهد؟ که درخشنده در پاسخ گفت: «باید بحث تبلیغات مدیریت شود. مثلا شهرداری باید مکانهایی را برای تبلیغات فیلمها اختصاص دهند که فیلمسازان بدون پرداخت هزینه فیلمشان را تبلیغ کنند. به نظر من برای اینطور کارهای فرهنگی نباید هزینههای سنگین در نظر گرفته شود.
گبرلو از درخشنده درباره چگونگی انتخاب سوژه «هیس!...» با توجه به تمام حساسیتهایش پرسید که او پاسخ داد: سوژه هیس خیلی حساس است و تقریبا روی لبه تیغ قرار دارد! من معمولا دنبال سوژه نمیگردم. این سوژه است که من را پیدا میکند و من سپس به دنبال تحقیق درباره آن میروم. سوژه هیس یک احساس ضرورت و تکلیف بود. من خودم را مکلف دانستم که به سراغ چنین سوژهای بروم. سالها در تلویزیون کار کردهام و مستندهای اجتماعی ساختهام و هربار به سراغ سوژههای حساس رفتم. وقتی وارد سینما شدم نه به خاطر پول و شهرت که به خاطر دغدغهام درباره اجتماع بود. من روزانه با بسیاری انسان سروکار دارم که حرفهاو مشکلاتشان را میشنوم و نمیتوانم متاثر نشوم. محور کار من همیشه خانواده بوده. از اولین کارم تا امروز همیشه خانواده را مدنظر داشتهام.
گبرلو نیز در تایید حرف درخشنده، هیس را در واقع فیلمی برای خانوادهها و هشدار به آنها درباره بچههایشان معرفی کرد. درخشنده ادامه داد: این هشدار اول به خانوادههاست و سپس به آموزش و پرورش. چون مدرسه، خانه دوم بچههاست. مسئولان مدرسه باید بدانند فقط مسئول آموزش بچهها نیستند بلکه باید آنها را پرورش هم بدهند. برای همین مثلا سکانسی در فیلم داریم که کودک از معلمش میپرسد میشه یه سوال بپرسم؟ و معلم میگوید اگر درباره درس است بپرس اگر نیست برو. کودک میگوید درباره خودمه و معلم به او می گوید وقت ندارم! اینجا وظیفه معلم است که به حرف کودک گوش کند. حالا هرچه که میخواهد باشد.
سپس گبرلو سوالی درباره نحوه انتخاب بازیگرها مطرح کرد که در همین حین، بابک حمیدیان روی خط تلفن آمد. درخشنده درباره نقش حمیدیان گفت: سختترین کار ممکن، انتخاب بازیگر نقش مرد داستان بود. کسانی را دعوت کردیم که خیلی روی نقششان حساسیت داشتند و نپذیرفتند. اما وقتی با حمیدیان صحبت کردم قاطعانه میخواستم که او این نقش را بازی کند. به نظرم او هنرمند خلاقی است و خیلی انرژی به کار وارد کرد. خوشحالم از عهده این نقش بسیار مشکل برآمد.
حمیدیان نیز گفت: مردم ثابت کردند اگر با چنین سوژههای اجتماعیای روبرو شوند از آن با مهر پذیرایی میکنند.
سپس درباره پذیرش این نقش نیز گفت: مگر میشود چنین نقشی به کسی پیشنهاد شود و او آن را نپذیرد و با چنگ و دندان آن را بازی نکند؟! در دوران جشنواره خانم درخشنده بارها با من تماس گرفتند و تلفن را دست مردم میدادند و مردم به من ابراز لطف میکردند.
سپس درخشنده درباره انتخاب طناز طباطبایی توضیح داد و گفت: اصلا قصد نداشتم برای نقش اول زنم از بازیگر استفاده کنم. می خواستم نابازیگر بیاورم تا هیچ ذهنیتی از او برای مخاطب وجود نداشته باشد.میخواستم معصومیت دختر داستان را به مخاطب به خوبی نشان دهم. در این میان من از ۷۰۰ متقاضی تست گرفتم که در نهایت مجبور شدم به خاطر سخت بودن نقش به سراغ یک بازیگر بروم و از میان بازیگران زن به دلیل نوع نگاه معصومانه طناز او را برای این نقش انتخاب کردم.»
گبرلو سپس به واکنش منتقدان و داوران در جشنواره نسبت به فیلم اشاره کرد و گفت: «اما دو گروه عکسالعمل خوبی به فیلم نداشتند. یکی منتقدان و دیگری داوران جشنواره.» درخشنده نیز توضیح داد: «مگر ما چقدر منتقد خوب داریم؟ بعضی منتقدان آنقدر کارشان را خوب بلدند که وقتی میآیند نقد میکنند، فرد نقاط ضعف و قوت کارش را متوجه میشود. ولی واقعیت این است که بعضی منتقدنماها شاید اصلا فیلمی را ببینند ولی نقدش را بنویسند! من علاقه زیادی به منتقدان دارم. مخصوصا آنهایی که دارند به وظیفهشان یعنی آگاه سازی مخاطب عمل میکنند. وقتی اینها فیلم من را نقد کنند من میتوانم راهم را به خوبی پیدا کنم.
او سپس درباره نظر داوران نیز گفت: داورها به هرحال نظر خودشان را داشتند. تنها چیزی که میتوانستم بگویم این است که چطور میشود مردم چیزی را ببینند که مردم نبینند و داوران چیزی را ببینند که مردم نبینند؟! وقتی یک معضل اجتماعی در جامعه شکل گرفته و تسری پیدا میکند و تابوی سکوت درباره آن وجود دارد، چطور میشود به آن بیتفاوت باشیم؟ وظیفه سینماگر این است که به محیط اطرافش توجه کند. البته من همیشه می گویم داوری سلیقهای است و با تمام وجودم به آنها احترام میگذارم و از مردم به خاطر استقبالشان تشکر میکنم.