مانی رهنما مطرح کرد
داوران باید با صدای واقعی خوانندگان روبهرو شوند
مانی رهنما گفت: اگر قرار است داوریها دربارهی توانمندی واقعی موزیسینها اتفاق بیفتد، باید اجراها بهصورت زنده در جشنوارهی موسیقی فجر برگزار شود تا داوران بخشهای مختلف با صدای واقعی شرکتکنندهها روبهرو شوند.
تاريخ : شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۵
به گزارش هنرنیوز؛ مانی رهنما که بهعنوان داور بخش پاپ در سیویکمین جشنوارهی موسیقی فجر فعالیت میکند، دیدگاههای خود را در اینباره بیان کرد.
این خوانندهی پاپ دربارهی گذشتهی جشنوارهی موسیقی فجر گفت: من یکبار در اولین دورهی جشنواره شرکت کردم و فکر میکنم در سال ۸۷ نیز در اختتامیهی فجر اجرای برنامه داشتم. به گمانم سطح کیفی جشنواره در دورههای قبل باعث شده بود که هنرمندان تراز اول موسیقی در کشور چندان مایل به شرکت در این جشنواره نباشند.
او به اهمیت حضور چهرههای نامدار در جشنواره موسیقی فجر اشاره و بیان کرد: حضور چهرههای نامدار خارجی در بخش بینالملل، یکی از مهمترین عواملی است که میتواند هنرمندان داخلی را برای حضور در هر فستیوالی مجاب کند. نام موزیسینهای خارجی شناختهشده که قرار است در دورهی سیویکم جشنوارهی موسیقی شرکت کنند، مهمترین دلیل ابراز علاقهی موزیسینهای درجهی یک کشور برای شرکت در این دوره است. البته نباید این نکته را ناگفته گذاشت که فضای باز سیاسی و طراوتی که بعد از رفع تحریمها در همهی سطوح جامعهی ایران ایجاد شد، نیز نوید یک فضای باز سیاسی و جامعهی مدنی دموکراتی را میداد.
رهنما تأثیرگذاری اجتماعی هنرمندان در عرصههای مختلف را در بالاترین سطح ارزیابی کرد و افزود: احتمالا همه میدانند که هنرمندان در هر جامعهای بهعنوان رگهای عصبی آن جامعه هستند و زمانی که اوضاع سیاسی و اجتماعی یک جامعه از دیدگاه عموم به سمت پیشرفت حرکت میکند، اولین تأثیراتش را در رگهای عصب جامعه که همان هنرمندان هستند، میگذارد و باعث شور و فعالیت با نشاط تر در این گروه میشود.
وی بخش رقابتی را مهمترین بخش برای ایجاد حس رقابت دانست و بر اهمیت وجود نگاه جدی به این بخش تأکید کرد و گفت: اگر قرار باشد، یک فضای رقابتی خوب را بخصوص در بخش موسیقی پاپ در جشنوارهی موسیقی فجر شاهد باشیم، باید به اجرای زنده نگاه جدیتری داشته باشیم. با توجه به اینکه در سالهای گذشته، موسیقی پاپ بهعنوان بخش جنبی جشنوارهی فجر بود، قرار گرفتن این ژانر پرطرفدار در بخش رقابت آلبوم، در کنار دیگر ژانرهای مرسوم موسیقی در ایران، اتفاق خوبی است؛ اما تأکید میکنم که اگر قرار است، داوریهای واقعی درباره توانمندی موزیسینها اتفاق بیفتد، باید اجراها بهصورت زنده در جشنواره برگزار شود و داوران بخشهای مختلف با صدای واقعی شرکتکنندهها روبهرو شوند.
این خوانندهی موسیقی پاپ معتقد است: امروزه امکانات استودیویی بهقدری پیشرفت کرده که هر خوانندهای میتواند با بهرهگیری از امکانات ضبط و ادیت، ایرادهای صدای خود را پوشش دهد و کیفیتی غیرواقعی از صدا را بهنمایش بگذارد. پیشنهاد من در این مورد فراهم کردن شرایطی است که در آن، هر خوانندهای که آلبوم منتشر کرده، بتواند در جشنواره و روی صحنه اجرای زنده داشته باشد. قطعا ایجاد چنین فضایی به بودجهی زیادی نیاز دارد و با اعداد و ارقام کنونی عملا قابلیت اجرا ندارد.
رهنما به لزوم توجه در بخش مالی جشنواره از سوی مسؤولان هم اشاره کرد و گفت: این محدودیتهای مالی در بخش داوری بهوضوح به چشم میخورد و مبالغی که برای این بخش در نظر گرفته شده تا حدی غیرواقعی است. من دستمزد داوران را بیشتر شبیه طنز میدانم. البته به گمانم حضور همهی دوستان در بخش داوری، به دلایل مالی ارتباط چندانی ندارد و فقط بهخاطر رشد و پیشرفت موسیقی کشور است. من به شخصه بهخاطر حضور دوستان موزیسینم در بخش داوری و همینطور برای اینکه بتوانم در پیشرفت موسیقی کشور تأثیر گذار باشم، دعوت برگزارکنندگان را برای حضور در بخش داوران پذیرفتم.
او برنامهریزی را یکی از ارکان مهم انجام دقیق و اصولی کارها دانست و ادامه داد: بیتوجهی به هزینهها از سوی مسؤولان در این دوره نیز وجود دارد. هر گروهی که قرار است در جشنواره شرکت کند، برای اجرای زنده حداقل حدود ۱۵ میلیون تومان پول لازم دارد و با بودجههایی که در اختیار گروهها قرار گرفته است، نمیتوان انتظار حضور همه را در بخش رقابتی و اجرای زنده داشت. این هزینه فقط برای حضور اعضای گروه برای یک اجرای صحنهای است و من فعلا هزینههای مربوط به خواننده یا مجری کار را لحاظ نکردهام.
رهنما همچنین اظهار کرد: دعوت از موزیسینهای نامدار لااقل در حوزهی خاورمیانه میتواند به افزایش سطح کیفی جشنواره کمک کند و فکر میکنم به کارگیری واژهی جشنواره، تازه در این شرایط است که میتواند معنا پیدا کند. چیزی که در این سالها چندان به آن توجه نشده، درست همین قسمت است؛ اینکه ما مدام به خودمان گل بزنیم یا از هم گل دریافت کنیم، در اعتبار جشنوارهی فجر تأثیرگذار نیست. آنچه این اعتبار را تعیین میکند، دعوت از موزیسینهای کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس، یونان، ترکیه و حتی استرالیا است تا لااقل جشنوارهی موسیقی فجر در بخش بینالملل در مقایسه با جشنوارههای معتبر موسیقی در دنیا، حرفی برای گفتن داشته باشد.
ایسنا نوشت:این هنرمند در پایان با انتقاد از نگاه مرسوم به موسیقی در کشور، گفت: متأسفانه تا امروز به موسیقی، بخصوص در بخش پاپ توجه چندانی نشده و این نگاه، خوب نیست. نام دعوتشدگان موسیقی پاپ در بخش بینالملل نشاندهندهی ارزش و اهمیت این نوع از موسیقی در دنیا است. دعوت از چهرههای بینالمللی برای حضور در جشنواره فجر باید حسابشدهتر از قبل و براساس یک برنامهریزی مشخص اتفاق بیفتد. برخی گمان میکنند با هر دلنگ و دولونگی میتوان گفت کار پاپ انجام شده است. اتفاقا برخلاف این باور، موسیقی پاپ یک موسیقی قانونمند است. اگر معیار و متر موسیقی پاپ در معنای صحیح را بهعنوان اعضای این موسیقی تعیین کنیم، صددرصد مردم با آن آشنا خواهند شد و فضای آکادمیکی برای این نوع از موسیقی فراهم میآید. برای ایجاد این فضا نیز به نقطه اتکای محکمی نیاز داریم.