به گزارش هنرنیوز ،
محمود گبرلو همزمان با هفته وحدت از ساخت فیلم های دینی گفت و بیان کرد: بخشی ازکارکرد سینما با عنوان ابزارفرهنگ ساز و اثرگذار پرداخت به زندگی ائمه معصومین در قصه های قرآنی است و سینما به بهترین شکل می تواند تقابل خیر و شر را به تصویر بکشد و سیاهی را نشان دهد و در پی نور باشد.
وی ادامه داد: سینما هنر صنعت قدرتمندی است که می تواند با دنیا با زبان اخلاق و معرفت سخن گوید و در واقع این یک ضرورت است هنرمندان وحدت قاب سینما را بیش از پیش باور کنند.
اما درپلان دیگری از برنامه شب گذشته هفت و در پی درگذشت چهره ماندگار دوبله ایران احمد رسول زاده؛ خسرو خسرو شاهی روی خط هفت حاضر شد و ضمن ابراز ناراحتی از درگذشت این دوبلورگران قدر درخصوص ویژگی ها و خصوصیات وی به ارائه توضیحاتی پرداخت.
اما حضور
ریما رامین فر و امیر جعفری ، زوج سینمایی که بازی های متعددی را علاوه بر کارهای شخصی با یکدیگر داشته اند در برنامه هفت به بهانه فیلم سیزده که پس از سیزده سال این زوج جوان سینما را در کنار هم قرار داده است از بخش های قابل توجه مجله تصویری هفت بود.
ریما رامین فردراین گفت وگو درخصوص زندگی یک زوج سینمایی بیان کرد: زندگی یک زوج سینمایی مقداری سخت است اگرچه که ویژگی های مثبت خود را هم دارد و به سبب اینکه همکار هستیم متوجه سختی کار یکدیگر هستیم اما سختی این نوع زندگی بیشتر متوجه فرزندمان است که دغدغه وی را داریم. برای کار هم وقتی زن و شوهر هستیم بهتر می توانیم چرا که یکی هست که هوای تو را دارد و با وی راحت هستید اگرچه در یک گروه تئاتری نیز بعد از یک مدت کار با آنها نیز راحت هستید با همسر که این ماجرا بیشتر و قوی تر است.
بازیگر فیلم یک حبه قند ادامه داد: ما کارمی کنیم که درخانه آرامش و امنیت داشته باشیم اگرچه هنرمندان دو خانواده دارند و من خانواده هنری خود را نیز دوست دارم اما خانواده شخصی خود را بیشتر دوست می دارم.
وی در خصوص تاثیر تحصیل در موفقیت بازیگری گفت: از میان کسانی که در این رشته تحصیل کرده اند افراد بی شماری هستند که به کار نپرداخته اند اما بالعکس کسانی نیز هستند که رشته تحصیلیشان بازیگری نبوده است اما دراین حرفه موفق عمل کرده اند. نکته ای که حائز اهمیت است این است که کسانی که پیشینه تئاتر دارند و از صحنه شروع کرده اند با قدرت و توان بیشتری می توانند وارد این عرصه شوند.
بازیگر فیلم سیزده یک حبه قند را بهترین خاطره سینمایی خود دانست و افزود: فیلمنامه تنها مشکل ما در سینما و وضعیت بازیگری ما نیست بلکه زمانی که وارد یک گروه حرفه ای می شوید و دغدغه کار دارید کارها همه یکدست و خوب می شود اما وقتی که کار نقصان دارد کار ممکن است یکدست نباشد. اگرچه که توان بازیگران ما بالاست اما فیلم های خوبی که ساخته می شود خیلی کم است.
امیر جعفری نیز درادامه صحبت های ریما رامین فر با بیان اینکه همکاری یک زوج سینمایی موجب می شود که از یکدیگر کمک گیرند و با هم دیالوگ برقرار کنند گفت: خانواده به طور کل مهم است و هیچ ارتباطی به اینکه زوج سینمایی هستیم یا خیر، ندارد.
جعفری با بیان اینکه اشتباه کرده ام که رشته مدیریت بازرگانی خوانده ام اظهار کرد: اگر چهار سالی که صرف این رشته کرده ام را برای رشته ای انجام داده بودم که مرتبط به حرفه ام بود حداقل آن خواندن چهار کتاب بیشتر در زمینه کاری خود تجربه کرده بودم. اما برای ورود به این حرفه نیز پارتی نداشتم بلکه رفت و آمد زیاد به دانشگاه تهران وآزاد و آشنایی با بچه ها و در ادامه گروه شدن و با یکدیگر کار انجام دادن خود موجب شد که در این رشته پیش رویم که البته در حال حاضر ۹۰ درصد دانشجویان این کار را انجام نمی دهند بلکه همه می خواهند تنها مشهور و از همان ابتدا سوپراستار شوند.
بازیگربی پولی بیان کرد: نیروهای خیلی خوبی داریم و بازیگران ما نشان دادند که درجه یک هستند و کارهایشان دیده می شود اما مشکلی که وجود دارد فیلمنامه است. چرا که من معتقدم کسی جای کسی را در سینما تنگ نکرده است و اتفاقی که قرار باشد برای یک بازیگر روی دهد از راه خواهد رسید و البته صبوی می خواهد اما از این میان در طول سال ده فیلم شاخص ساخته می شود اما مگر چه تعداد از این ها به من پیشنهاد داده می شود. واقعیت امر این است که برخی مواقع مجبور می شویم و تا یک جایی می توانیم مقاومت کنیم و هربازی را قبول نکنیم.
جعفری در پایان با اشاره به اینکه در اکران برخی فیلم یک دوئل نابرابررخ داده است گفت: من قواعد سینما را نفهمیدم و متوجه نشدم که چه چیزی درست و چه غلط است چرا که واقعا همه چیز سلیقه ای است.
اما
عباس رافعی کارگردان فیلم فصل فراموشی فریبا مهمان دیگر برنامه هفت بود که در این برنامه به ارائه توضیحاتی درخصوص فیلم خود پرداخت.
رافعی با بیان اینکه فیلم فصل فراموشی فریبا فیلمی کاملا شهری است تصریح کرد: در این فیلم موقعیتی را ایجاد کردیم که یک زن تمام شهررا سفر کند. زنی که گذشته تاریخی ندارد بلکه از مسیری عبور می کند تا به رهایی برسد.
وی ادامه داد: سعی کردیم که از ابتدا به سینما و ژانر وفادار باشیم و از دیگر سو ۲۰ تن از برجسته ترین عوامل سینما رابرای این فیلم داشته ایم و دراولین جشنواره خارجی که شرکت کرده ایم و جایزه بهترین فیلم آسیایی را که دریافت کردیم متوجه شدیم که پلان خوبی از کشور آسیایی را نشان داده ایم.
این کارگردان با بیان ناراحتی خود از اکران بد فیلم فصل فراموشی فریبا اظهار کرد: سینما ها در درجه اول زیر نظر وزارت ارشاد به حیات خود ادامه می دهند وحوزه هنری آنها را نساخته است بنابراین اگر قرار است حوزه هنری راجع به اکران فیلم ها تصمیم گیری کند باید بگوییم که سینما نداریم و از همان ابتدا در نظرداشته باشیم که ۲۰ الی ۳۰ سینما نداریم. چگونه می توانیم این گونه سرمایه گذاران را به سینمای ضعیفمان جلب کنیم.
وی توقع خود را از صنف سینماداران و بخش خصوصی این گونه بیان کرد : یکی از همکارهایشان دو تا از چرخ هایش را در اکران فیلم خود از دست داده است به یاریشان بیایند و تعدادی سالن سینما را دراختیار وی قرار دهند.
اما پرده آخر هفت به گفت و گو با
رسول صدرعاملی سخنگو و از اعضای هیئت انتخاب سی و سومین جشنواره فیلم فجر اختصاص داشت.
صدرعاملی درابتدای صحبت های خود با بیان اینکه حضوردرهیئت انتخاب تجربه و موقعیتی سخت و دردناک است تصریح کرد: اگر شما در داوری اشتباهی انجام دهید تنها در حق یک نفر اجحاف کرده اید اما در هیئت انتخاب با یک اشتباه زحمت های یک تیم ۴۰ نفری مغفول می ماند. بنابراین چاره ای نداریم که اعضای هیئت انتخاب به پرده زل بزنیم و تنها به فیلم ها نه نام ها و دوستان خود تکیه بزنیم. به طور جدی هم دبیر و هم شورای سیاست گذاری جشنواره بر این پایه بودند که تنها ۲۲ فیلم انتخاب شود در حالی که اگر دست ما بازترمی بود شاید بیشتر از۲۲ فیلم انتخاب می کردیم.
وی ادامه داد: پلان به پلان فیلم را اعضای هیئت انتخاب در تمام ابعاد مراقبت می کردند و به تمامی جوانب از مراحل فنی ، بازی و غیره حواس خود را جمع کرده بودند. درتعدادی ازاین فیلم ها چالش بسیارغریبی وجود داشت. چرا که در بخش نگاه نو از ۱۱ فیلم ۷ فیلم به اتفاق آرا رسید و مابقی فیلم ها مورد اختلاف بود آن گونه که مجبور شدیم دوباره آن فیلم ها ببینیم.
سخنگوی سی وسومین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه دراین جشنواره به مضامین متنوع و فیلمسازان جوان توجه داشتیم گفت: انتخاب ها به گونه ای بود که مخاطب سینمای ایران اگر قرار است ۲۲ فیلم را ببیند ۲۲ نگاه متفاوت به جهان هستی را دیده باشد. بنابراین ایده هایی که برای خود تهیه کرده بودند و ساختار فیلم و اینکه فیلم از شرایط متنوع برخوردار باشد نیز از موضوعات مورد توجه بود.
وی درخصوص بیانیه یدالله صمدی بیان کرد: طبیعی است که از یک فیلساز خوب و محترمی چون یدالله صمدی خوب است که به فیلم خود فکر می کند و با خود بگوید که در این جشنواره نیز هیئتی وجود دارند که ۲۲ فیلم را می بینند و از این میان انتخاب خود را کرده اند. این به مفهوم این نیست که من وارد داوری شده ام بلکه حتی یک فیلمساز جوان نیز قبل ازاینکه به فیلمسازی بپردازد نیز باید از یک متانتی برخوردار باشد چرا که در شرایطی شرکت می کند که از قواعدی برخوردار است.بنابراین هیچ نام چهره ای و یا هیچ جوانی به واسطه مهجور بودنش نمی تواند نام خود را در لیستی که ما انتخاب کردیم ببیند.
این فیلمسازافزود: درجشنواره امسال تلاش کردیم تعریف جدیدی از هیئت انتخاب دهیم. تعریف روشنی که چگونه فیلم دیدن و چگونه به مخاطب فکر کردن را درپی دارد.شما نمی توانید هیچ فرمول ازپیش تعیین شده ای داشته باشید چرا که هر فیلمی شرایط خود را ایجاد می کند.
صدرعاملی گفت: وجه غالب جشنواره سی وسوم فجر سینمای اجتماعی بود. این موضوع به قدری با شکوه است چرا که در طول سالیانی که جشنواره برگزار می شد با خود فکر می کردیم نکند این جشنواره تنها جشنواره ای توخالی و پوشالی باشداما در جشنواره سی وسوم چیزی به بار می نشیند که با آن چاره ای نداریم جز اینکه به سینماگران خود احترام بگذاریم. جشنواره سی و سوم فیلم فجر به بار نشستن سینمای ایران در یک نسل نو است که با شرافت و با احساس مسئولیت کار می کند و البته اتفاق خوبی هم که در سازمان سینمایی رخ داده است اعتماد به فیلمساز است و اینکه اجازه داده شده وی کار خود را انجام دهد.
بهنام بهزادی از دیگر اعضای هیئت انتخاب جشنواره سی و سوم فیلم فجر نیز در ادامه صحبت های صدرعاملی روی خط هفت حاضر شد و در پاسخ به این سوال که برخی می گویند فیلم ها را ناقص دیده اید بیان کرد: همان گونه که در بیانیه هیئت انتخاب نیز منتشر شده است تعدادی از فیلم ها نیز بودند صدا گذاری آنها و مراحل فنی و وضعیت آن به گونه ای بود که می توانستیم در مورد آن تصمیم بگیریم و مانع از تصمیم گیری ما نمی شد اما فیلم هایی نیز بودند که که مارا به نتیجه نمی رساند بنابراین آنها را کنار گذاشتیم. اما نکته مهمی وجود دارد و آن فیلمسازان جوان به خصوص فیلم اولی است که مارا با پدیده خوبی درسینما ایران مواجه کردند و آن قصه گویی به روایت های متفاوت و شکل های گوناگون است.
اما سیروس الوند نیز از دیگر مهمانان تلفنی هفت بود که روی خط هفت حاضر شد و بیان کرد: انتخاب ها چند پیام دارد و ان اینکه سال پر باری را در سینما خواهیم داشت چرا که درست است که دیگر فیلم ها را ندیده ام اما فیلم خود را دیده ام و اگر ۲۲ فیلم از فیلم بهتر بوده اند قطعا جشنواره برجسته ای خواهیم داشت که این گونه هیئت انتخاب را نیز غافلگیر کرده است و هیچ اعتراضی هم ندارم اما فرصت داده شود که بعدا فیلم ها را ببینم و مانیز نظرخود را بیان کنیم.
رسول صدرعاملی نیز در آخرین بخش های گفته های خود در خصوص مصلحت های سیاسی و دخالت آن درانتخاب ها گفت: یکسری فیلم ها را برای ما انتخاب کردند و ما تنها نظر خود را دادیم و در نظر گرفتن مصلحت سیاسی کار ما نیست بلکه کار شورای سیاست گذاری جشنواره است اما آنچه که در معرض دید ما قرار گرفت سینمای ایران در سال جاری بود که جشنواره امسال را محصول عملکرد دولت امسال می دانیم و هم چنین اعتمادی که در این راستا به خیلی ها شده است و استعداد یابی که درهمین مسیر صورت می گیرد.