مهدی یمینی رئیس هیات مدیره مجمع هنرمندان خراسان درگفتگوبا خبرنگارسینمایی هنرنیوزگفت: هیات داوران مجمع هنرمندان خراسان شامل آقایان رضا کیانیان، سید هادی منبتی، جواد اردکانی، احمد کاوری، امیر قادری، جواد مهدوی و بنده طی روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجربا حضور دربرج میلاد همه فیلمهای حاضررا به دقت و وسواس دیدند و درنهایت طی بیانیهای رای خود را به فیلم «دهلیز» داد و این فیلم را حائزدریافت جایزه دانست.
به گفته وی متن مجمع هنرمندان خراسان به شرح زیرمی باشد: سینما دردنیای امروز از چنان جایگاه رفیعی برخوردار شده است که در شکلگیری ماهیت و محتوای فرهنگی جوامع نقشی برجسته یافته و به عنوان سفیر فرهنگی در تعامل ملتها، فرهنگها و تمدنها ماموریت مهم و رسالت بزرگ تاریخی بعهده گرفته است.
ایران اسلامی با پیشینه تمدنی و اندیشه توحیدی چند هزارساله بیشک در عرصه سینما نیز بیش از بسیاری جوامع دیگر حرف برای گفتن دارد و هنرمندان و سینماگران فکور، خوش قریحه و توانای ایران در گذشته و حال با خلق آثار زیبا و فاخر بر این ادعا صحه گذاشتهاند.
جشنواره بینالمللی فیلم فجر اولین دوره از دهه چهارم خود را در حالی پشت سر گذاشت که سینما حال خوبی نداشت و سال خوبی را سپری نکرده بود و ایجاد اختلاف بین اعضای خانواده بزرگ سینمای ایران توسط برخی جریانهای پیدا و پنهان سیاسی و تشدید واگرایی و اختلافات که عمدتا نتیجه برخی بیتدبیریهای مدیریتی در عرصه فرهنگ و سینما بود، بخش عمدهای از جامعه سینمایی کشور را به عزلت نشینی سوق داد و این اتفاق ناخوشایند علاقمندان و مخاطبان سینما را در این دوره از تماشای آثار سینماگران مطرح، توانا و ناتجربه محروم کرد. در کنار تلخی این ماجرا، اتفاق شیرین ایجاد فضا و فرصت برای عرض اندام هنرمندان جوان و مستعد بود که روح تازهای به جشنواره سی ویکم فیلم فجر داد و آن را به مهمترین امتیاز این دوره از جشنواره تبدیل کرد.
سینماگران جوان، خلاق و خوش فکر توانستند با نگاهی نو به مدیوم سینما و گسترش عمق و افق نگاه خود و پرداختن به سوژهها و موضوعات بکر و تازه، چشمان خسته و ملول مخاطبین سینما را از تهران و تصاویر و مضامین تکراری عبور داده و به نقاط مختلف کشور ببرند و با اقشار و اقوام و قصههای متنوع آشنا کنند.
آثار قرارداده شده در جدول فیلمهای این دوره از جشنواره هرچند در حد قابل قبولی از تنوع ژانر، گونه و مضامین برخوردار بود، اما غیبت گونه سیاسی آن هم در مقطعی که جامعه در التهاب سیاسی بسر میبرد، حاکی از عدم توجه به میل، نیاز و مصلحت مخاطب، پاستوریزاسیون و محافظه کاری مدیریت سینمایی در سال سینمایی گذشته است.
جای خالی فیلمهای سیاسی در جشنواره امسال یکی از نقاط ضعف عمده این دوره بود.
رقابت درون سازمانی بین بنیاد فارابی، مرکز رسانههای تصویری و مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی برای تولید آثاری که اصطلاحا فیلم فاخر نامگذاری شدهاند و معمولا از دو ویژگی سرمایه گذاری کلان و فیلمبرداری خارج کشور برخوردارند در این دوره از جشنواره مشهود و به نوعی آزارنده بود. فیلمهایی که علیرغم هزینه هنگفت، برآیند و دستاورد چندانی برای این سه نهاد سازمان سینمایی نداشت و اگر با هوشمندی و مدیریت صحیح، سرمایه گذاری و تولید آنها به بخش خصوصی واگذار میشد با هزینه کمتر آثاری به مراتب موفقتر وبه استانداردها نزدیکتر تولید میشدند.
حضور تله فیلمهایی که از حیث ساختار سینمایی و ارزشهای محتوایی قابلیتهایی دارند و اکثرا به همت جوانان خلاق و روشن ضمیر در مراکز استانها و شهرستانهای دور تولید شدهاند به جشنواره امسال آبرو و عطر تازهای داد و به مدیریت فرهنگی کشور فهماند که سرمایه انسانی سینمای ایران نامحدود است و تنها نیاز به کشف و استخراج از گوشه و کنار این سرزمین پرگهر دارد.
مجموعه آثاری که در جشنواره امسال در قالب سینمای اجتماعی تعریف میشدند عموما رویکرد نقد معضلات اجتماعی را در پیش گرفته بودند اما برآیند مضمون، پیام و محتوای اکثر فیلمها نقد مصلحانه و برخلاف جریان سینمای جشنوارهای شبه روشنفکری که همواره مغرضانه و تخریب گراست بود و از این بابت مدیریت سینما در سالی که گذشت شایستگی تقدیر دارد، هر چند برخی از این آثار به فیلمهای سیاهنمای جشنواره پسند متمایل شده بودند.
و اما حضور هنرمندان و سینماگران خراسانی که در این دوره از جشنواره نیز علیرغم شرایط دشوار و پیچیده سینمای کشور چشم گیر و شوق آفرین بود، مجمع هنرمندان خراسان را بر آن داشت تا به همت جمعی از چهرههای پیشکسوت و جوان سینمایی در بخش تجلی اراده ملی سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر نیز حضور یافته و به ارزیابی و داوری کلیه آثار به نمایش گذارده شده در بخشهای سودای سیمرغ، بینالملل، نگاه نو و حتی فیلمهای خارج از مسابقه جشنواره پرداخته و با نگاه ویژه به آثار سینماگران خراسانی و نیز آثاری که به لحاظ مضمون، پیام و محتوا و نگاه بومی و منطقهای به مسایل دیار دیرینه و تاریخساز خراسان بزرگ، پایتخت معنوی ایران و مرکز بزرگ فرهنگی جهان اسلام و تشیع مشهدالرضا (ع) بپردازند، آثار برگزیده خود را انتخاب و خالقان آن را تقدیر و تشویق نماید.
هیئت داوران مجمع هنرمندان خراسان با ادای احترام به پدید آورندگان همه آثار ارزشمند و فاخر سینمایی سی و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم فجر با تقدیر از احسان عبدیپور و ساعد نیکذات کارگردان و مدیر فیلمبرداری «تنهای تنهای تنها» به خاطر نگاه جهانی، انسانی و معصومانه به روابط انسانها و دکتر علی خزایی فر نویسنده و کارگردان «تابستان طولانی» به خاطر نگاه بومی و پرداخت لطیف و شاعرانه به قصه واقعی روستایی که همه مردهایش رابرای دفاع کشور، جبهه میفرستند، جایزه ویژه خود رابه نویسنده و کارگردان «دهلیز» بهروز شعیبی بخاطر نگاه نجیب به معضلات اجتماعی و انتقال هنرمندانه مضامین دینی و اخلاقی به مخاطب تقدیم میکند.
در پایان برای یکایک اعضای خانواده بزرگ سینمای نجیب ایران آرزوی موفقیت روزافزون داریم و مدیران دلسوز و خادمین عرصه فرهنگ، هنر و سینما را به خدای بزرگ میسپاریم.
لازم به ذکراست که جایزه اهدا شده به فیلم منتخب مجمع هنرمندان خراسان با مساعدت شهرداری مشهد انجام گرفته است.