مهرشاد کارخانی نویسنده و کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در خصوص ساخت فیلم سینمایی «فریاد خروس» اظهار داشت: سال گذشته پروانه ساخت فیلم سینمایی «فریاد خروس» صادر شده و قرار بود که با انجام چیش تولید ان ما هر چه سریعتر بتوانیم فیلم را کلید بزنیم؛ اما به دلیل شرایط تولیدی که در سینما حاکم شده و ما هنوز نتوانستهایم فیلمبرداری فیلم را آغاز کنیم.
فیلم «فریاد خروس» اثری خیابانی با رویکرد نقد اجتماعی است
وی افزود: فیلمنامه فیلم سینمایی «فریاد خروس» را خودم به نگارش درآوردم در راستانی فیلمهای گذشتهام اثری اجتماعی و خیابانی با رویکرد نقد و بررسی مسائل روز اجتماعی است. ژانری که علاقهمند هستم آن را دنبال کنم و امیدوارم شرایط سینما امسال به گونهای پیش برود که ما بتوانیم فیلم را هرچه سریعتر آماده تولید کنیم.
کارخانی در خصوص ریزش مخاطبان سینما هم تصریح کرد: بسیاری از دست اندرکاران سینما در بخش تولید مشکل ریزش مخاطب سینما را فیلمنامه میدانند اما من به شخصه با این نظر و بهانه دوستان در خصوص ضعف و ریزش مخاطبان سینما مخالف هستم. چرا که اگر تماشاگر امروز سینما با سینما قهر کرده است، به دلیل فضای کلی جامعه است، جامعهای که به لحاظ روحی و روانی و مهمتر از همه اقتصادی مشکل دارد نمیتوان انتظار داشت که مردم برای سرگرمی و تفریحی مثل سینما پولی خرج کنند.
بهانه کردن ضعف فیلمنامه ها در خصوص ریزش مخاطب بهانه درستی نیست
وی ادامه داد: زمانی که جوانان در جامعه بیکار باشند، چه انتطاری میتوان به این داشت که این جوانان به سینما بروند. مگر چقدر پول کف جیب این جوانان وجود دارد که اضافه باشد و آنها آن را در سینما خرج کنند. در چنین شرایطی بهانه کردن فیلمنامه و نسبت دادن آن به ریزش مخاطب فکر نمیکنم بهانه درستی باشد و علت جذاب نبودن فیلمها آن را به حساب آورد. ازطرف دیگر نبود حس شادابی در جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی که مردم از گرانیها و غیره به آن دچار شدهاند هم میتواند از جمله دلیل ریزش مخاطب در سینما باشد.
شادابی و سینما رقتن با اقتصاد و معیشت مردم درست میشود
کارگردان فیلم سینمایی «ریسمان باز» درادامه خاطرنشان کرد: اگر به لحاظ اقتصادی وضعیت معیشتی مردم درست و خوب باشد، خود به خود شادابی و تفریح هم برای مردم مفهوم پیدا میکند و مردم به سمت تفریحات و سرگرمیهایی مثل تئاتر و سینما گرایش پیدا میکنند. متاسفانه عدهای در سینما به این چیزها توجه کافی ندارند و مدام ضعف فیلمنامهها را دلیلی برای ریزش مخاطب و استقابل نکردن مردم از فیلمها عنوان میکنند. به عنوان مثال بهترین فیلم خارجی در سینمای ما اکران عمومی شود هم مخاطب نمیرود آن راببیند. چون مشکل اقتصادی دارد.
وی ابرازداشت: در این سالها خیلیها در خصوص ریزش مخاطب صحبت هیچ وقت به مساله مهمی مثل اقتصاد مردم توجهای نشده است. اگر روحیه مخاطب و خیال مخاطب از بابت اقتصادی خوب باشد قطعا مخاطب به دیدن فیلمهای سینمایی میرود در غیر این صورت این اتفاق نمیافتد. چرا که هر چیزی روحیه خاص خوداش را میطلبد و باید روحیه و حوصله فیلم دیدن در تماشاگر سینما باشد تا به سالنهای سینما برود.
عطر سینما سال هاست که از بین رفته و مخاطب دیگر این عطر را استشمام نمیکند
وی اضافه کرد: جذابیت سینما در کشور ما به دلیل مختلف از بین رفته است. متاسفانه بسیاری از دست اندرکاران سینما در کشور ما جذابیت را به درستی متوجه نشدهاند. این درحالی است که جذابیت باید در درجه اول در فیلمنامههای سینمایی که باشد تا مجوز ساخت بگیرند. اول باید این واژه را فهمید و بعد نسبت به سایر مسائل در خصوص ساخته شدن یا نشدن یک فیلم سینمایی تصمیم گیری کرد. قدیمها یک عطری داشت که امروز متاسفانه آن را ندارد. عطری که مخاطب را وادار به رفتن به سالن سینما و تماشای فیلم میکرد.
کارخانی عنوان داشت: عطر سینما سال هاست که از بین رفته و مخاطب دیگر چون این عطر سینما را استشمام نمیکند، به سینما هم نمیرود. رفتن این عطر هم به یکی دوسال اخیر برنمی گردد. بلکه چندین سال است که این اتفاق افتاده است و هر وقت این عطر به سینما برگردد ما شاهد استقبال از فیلمهای سینمایی از سوی مردم خواهیم بود. بنابراین تا زمانی که بحث جذابیت در آثارسینمایی مورد توجه قرار نگیرد نمیتوان انتظار داشت که مخاطب به سینما برود.
گفتگو: علی یعقوبی