یادداشت هنگامه مفید بر نمایش «اندر حکایت ناکامی ببریخان»
بستری برای روایت وقایع تاریخی با چاشنی تخیل و فانتزی
هنگامه مفید میگوید خوشحال باشیم که در تماشاخانۀ سنگلج به تماشای نمایش «اندر حکایت ناکامی ببریخان» به کارگردانی سلما محسنی اردهالی و سینا ییلاقبیگی مینشینیم.
تاريخ : شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۱
به گزارش هنرنیوز؛نمایش عروسکی «اندر حکایت ناکامی ببریخان» به کارگردانی سینا ییلاقبیگی و سلما محسنی اردهالی که در روزهای نخستین فروردین ماه در سنگلج روی صحنه میرود، اثری تاریخی فانتزی است. حضور این نمایش در برنامههای سنگلج چشمانداز روشنی برای حضور گروههای عروسکی در تالارهای مختلف شهر تهران است. از همین رو هنگامه مفید، کارگردان، نویسنده، شاعرو رییس هیأت مدیره انجمن نمایشگران عروسکی خانه تئاتر یادداشتی در همین باره در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است. در این یادداشت آمده است:
«در ورای هر داستانی، تا حد زیادی حقیقت و واقعیت نهفته است و تحریف حقیقت به دستِ کم گرفتن مخاطب و ایجاد رابطۀ سرد با نمایش منجر میشود. در عین حال حقیقتِ عاری از تخیل، جذابیتِ دیدن و شنیدن داستان را برای مخاطب از دست میدهد.
نمایش «اندر حکایت ناکامی ببریخان» از معیارهای بالای کیفی برخوردار است. زبان نمایش صریح، مفهوم، مشخص، قابل درک و روان است و مهمتر اینکه کارگردانان که در عمل، اندیشه و تجربۀ کار نمایش عروسکی با هم متفق و موافق هستند، بسیار دقیق، شیرین، خیالانگیز و حرفهای برخورد میکنند و در انتقال جوهر نمایش و اشاعۀ تفکر خودشان به تماشگران، بسیار حرفه ای عمل میکنند.
شیوۀ برخورد نویسنده با شخصیت حیوان در نمایش (ببری خان) و همچنین شکل جذاب، غافلگیرکننده و خلاقانه اجرای آن در صحنه، دروازه های خیال را از آغاز نمایش به روی مخاطبان میگشاید.
این نمایش از چندین منظر قابل تحسین است؛ استفاده از تکنیکهای مختلف و به جا برای انتقال منظور داستان، و این در حالی است که این تکنیکها خط فکری تماشاچی را نمیشکند و رابطۀ حسی تماشاچی با صحنه را از بین نمیبرد.
عناصری که به نمایش پیوستهاند، نمایش را پربارتر و جذابتر کردهاند، مانند موسیقی، طراحی صحنه و لباس، طراحی عروسکها (ماسک و دیگر انواع عروسک)، طراحی نور و صدا و درمجموع کارگردانان در این تجمیع عناصر هنری و خلاقانه بسیار مقتدرانه و به جا عمل کردهاند.
بازیهای شیرین، روان و دلنشین بازیگران نیز عالی و بینقص است، درحالیکه آنها بازیدهندگان عروسکهایشان نیز هستند.
«اندر حکایت ناکامی ببری خان» داستانیست با جوهری توانمند؛ داستان نمایش میتواند افکار، تجربه و تا حدودی ماجراهای واقعی را به مخاطب منتقل کند و مخاطب هم از آگاهی و اندیشه بهرهمند شود.
نمایش صمیمانه میکوشدپیام خود را به مخاطبان برساند و درحالیکه حرف خود را صادقانه بیان میکند، حضور مخاطب را نیز جدی تلقی میکند.
مهم نیست که چند ساله هستید و چندین هزاربار داستان پادشاهان خائن و بیگانگان متملق و چاپلوس و درباریان بیدغدغه و شکمپرست را شنیدهاید، ببریخان حرفهایی دارد که هنوز شنیدنیست.
خوشحال باشیم که در تماشاخانۀ سنگلج (یکی از باسابقهترین سالن نمایش در ایران – تهران) به تماشای نمایش اندر حکایت ناکامی ببریخان به کارگردانی سلما محسنی اردهالی و سینا ییلاقبیگی مینشینیم.
هنگام مفید»
نمایش «اندر حکایت ناکامی ببریخان» پیشتر در پانزدهمی جشنواره عروسکی تهران مبارک روی صحنه رفته بود.