نمره ۱۸ را به دوران مدیرت خودم در مرکز گسترش می دهم
شفیع آقا محمدیان در گفتگو با هنرنیوز /۲
نمره ۱۸ را به دوران مدیرت خودم در مرکز گسترش می دهم
شفیع آقا محمدیان مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی گفت: هر چند بهتر است دیگران به دوران مدیریت من نمره دهند اما نمره ۱۸ را به مدیرت خودم در این مدت می‌دهم و اگر بخواهیم کلاه خود را قاضی کنیم و ما تلاش همکاری با همه فیلم سازان بود.
 
تاريخ : دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۰۹

شفیع آقامحمدیان مدیر عامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی روز گذشته در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در خصوص موسیقی فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» هم ابرازداشت: تا آنجایی که من اطلاع دارم موسیقی را «محمدرضاعلی‌قلی» می‌سازد و صداگذاری آن هم در حال انجام است و نهایتا تا ۱۰ روز دیگر فیلم آماده تحویل خواهد بود اما به طور طبیعی باید ۴ تا ۵ ماه قبل مراحل آماده‌سازی تمام می‌شد. از آنجایی که معمولا در چنین پروژه‌هایی حساسیت بالایی وجود دارد جهت اطلاع مشاور در خصوص روند کار به او کارگردان نامه می‌نویسند و ما چون ظرف مدت پیش‌بینی شده کار تمام نشده بود و مجبور شدیم از این طریق اعتراض کنیم.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی تصریح کرد: در ساخت فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» هنرمندان بزرگی با ما همکاری داشتند که از جمله می توان به آقای «حمید قدیریان» مشاور هنری و طراح صحنه ، «علی‌محمد قاسمی» مدیر فیلمبرداری و «روح‌الله برادری» مجری طرح آن اشاره کرد. به هرحال ما سعی کردیم از بهترین عوامل سینمایی ایران برای ساخت این فیلم بهره بگیریم و حتی به دلیل اینکه آقای «جمال شورجه» قبلا خودشان در لبنان فیلم ساخته بودند ایشان را به عنوان مشاور انتخاب کردیم و در مجموع تلاش ما این بود که فیلم خوبی از کار در بیاید و در حال حاضر نیز فیلم خوبی شده و امیدوارم مخاطب هم بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

وی با گلایه از برخی مطبوعات عنوان داشت: متاسفانه برخی از مطبوعات در انعکاس برخی از مطالب در خصوص بودجه ۹۰ میلیونی برای فیلم مستند «شهید بازسازی» اغراق کرده و مطالب دروغی را منتشرکرده اند. این درست است که آقای «رضا شمقدری» پسر رییس سازمان سینمایی هستند اما این مطلب واقعا بی‌انصافی است که ما بگوییم این پول به رضا شمقدری تعلق می گیرد. چرا که قرار نیست این مبلغ به وی به عنوان کارگردان داده شود و تنها دستمزدش را می گیرد و تهیه کننده کار است که بودجه را می گیرد.

آقا محمدیان در ادامه خاطرنشان کرد: آقای رضا شمقدری مستند‌ساز توانایی است و تدوینگر فیلم ۱۵۵۹ بود که آن را در لبنان ساختیم و از فیلم‌سازان مرکز عمار بوده و موضوع این فیلم نیز کاملا به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ساخته خواهد شد و وزیر وقت دستور داده بودند تا از موضوعات این چنینی حمایت شود و قرارداد کار نیز با تهیه‌کننده بسته شده است و نه کارگردان. ضمن اینکه تهیه‌کننده این فیلم مجری طرح فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» است که کاملا با اتفاقات رخ داده در لبنان آشنا است .

وی اضافه کرد: تهیه کننده مستند «شهید بازسازی» حتی فیلم‌هایی نیز از لحظه شهادت شهید شاطری در دست داشتند. البته پیشنهاد ساخت این فیلم به دلیل اینکه در خارج از کشور باید ساخته شود براساس نرخ روز دلار بود که ما مبلغ آن را بسیار زیاد کاهش دادیم و به آقای دارابی پیشنهاد دادیم که بخشی از مبلغ آن را از لبنان تأمین کنیم تا فیلم بدون هیچ مشکلی ساخته شود.

آقامحمدیان یادآورشد: مرکز گسترش سینمای مستند وتجربی در طی این سال ها جشنواره ای مختلفی را برگزار کرده است . امسال هم ما جشنواره ای مختلفی را برگزار می کنیم که از روز سه‌شنبه همین هفته جشنواره سراسری «میلاد سرخ» در اردبیل آغاز می‌شود شهریور‌ماه جشنواره فیلم‌نامه نویسی رضوی و جایزه بزرگ شهید آوینی را داریم که براساس توافق با مؤسسه شهید آوینی آن را به صورت مشترک برگزار می‌کنیم و آبان‌ماه نیز جشنواره سینما حقیقت را برگزار می کنیم و من تا آخرین دقیقه که در مرکز گسترش باشم کارم را انجام می‌دهم و کاری روی زمین نمی ماند.

وی ادامه داد: برای جشنواره سینما حقیقت پیش‌بینی من این است که یک معاونت اجرایی بیرون از مرکز تعیین کنیم و اگر قرار شد در ادامه مسئولیتی برای برگزاری جشنواره نداشته باشم کار بدون مشکل ادامه پیدا کند و بحث اجرایی جایزه بزرگ شهید آوینی نیز به مؤسسه شهید آوینی واگذار شده و مقررشده که دبیر آن را هم خودشان معرفی کنند تا از سالهای بعد برگزار کننده اصلی این جشنواره مؤسسه شهید آوینی باشد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی در مورد رفتن «حسین خورشیدی» از مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم تاکید کرد: بعد از کنفرانس سینمای تجربی که در ابوموسی برگزار شد آقای خورشیدی گفتند که به دلیل خستگی دیگر نمی‌تواند در این مرکز باشد اما همچنان با هم در ارتباط هستیم و رفتن شان به معنای قطع ارتباط کامل با مرکز نیست، همچنین قرارداد نگارش یک فیلم‌نامه را داشتند که باید آن را تکمیل می‌کردند و به هرحال ما کماکان با ایشا ن در ارتباط هستیم.

وی یادآوردشد: من به شخصه برای دولت یازدهم آرزوی موفقیت می‌کنم و تا آنجا که اطلاع دارم دوستان تمایل دارند افرادی در سازمان سینمایی مستند مستقر شوند که بتوانند در شرایط فعلی همدلی را در سینما ایجاد کنند. البته ما در حیطه کاری خودمان تلاش کردیم این اتفاق بیفتد ولی متأسفانه همه درگیری‌های ما در عرصه فرهنگ جمع شده و خوشبختانه دولت به دنبال این است تا این مشکل را حل کند و یکی از دلایلی که این روزها در مورد سازمان سینمایی گمانه‌زنی‌های زیادی می‌شود این است که کسی انتخاب شود که بتواند این مشکلات را برطرف کند و ضمن اینکه وضعیت بودجه ما بسیار پایین و علی‌رغم اینکه باید در سازمان سینمایی بودجه ما افزایش پیدا کند اما این موضوع هنوز مشخص نیست و ما در تاریکی داریم قدم بر می‌داریم تا مشکلات این مرکز هم حل شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی تصریح کرد: خوشبختانه یکی از تأثیرگذارترین کارهای ما این بود که توانستیم مشکل ساختمان مرکزگسترش را حل و فصل کنیم. مرکز شامل قانون ماده ۱۰۰ شده بود که در این زمینه شهرداری کمک جدی به ما کرد و برای اینکه بتوانیم کاربری خود را از مسکونی به اداری تغییر دهیم باید دو میلیارد به شهرداری پرداخت می‌کردیم که با کمک شهرداری این مبلغ به زیر یک میلیارد رسید و امروز ساختمان مرکز گسترش یک ساختمان اداری است که برای انجام آن نزدیک به دو سال و نیم کش مکش داشتیم تا مشکل درنهایت حل شد و این می تواند برای مدیر بعدی این مرکز مشکلات کمتری را داشته باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: من بعد رفتن از مرکز دوباره به کاراصلی خود که فیلم سازی باشد برمی گردم و برایم دوباره فیلم ساختن مهم است و دوست دارم در کارنامه‌ام تغییرات جدی رخ دهد و امیدوارم این فضا برای همه آماده شود. ضمن اینکه یک فیلم‌نامه از خودم، دو فیلم‌نامه از دیگران و یک مجموعه تلویزیونی را هم با تلویزیون برای ساختن آماده دارم که در صورت فراهم شدن شرایط آن را خواهم ساخت.

آقامحمدیان در ادامه عنوان داشت: هر چند بهتر است دیگران به دوران مدیریت من نمره دهند اما نمره ۱۸ را به مدیرت خودم در این مدت می‌دهم و اگر بخواهیم کلاه خود را قاضی کنیم شرایط مرکزگسترش سنمای مستند وتجربی نسبت به جاهای دیگر متفاوت است و ما تلاش کنیم با همه فیلم سازان کار کنیم و به هر حال عده‌ای این شرایط باب‌میلشان نبوده و هر زمان که برای پرداخت بدهی فیلمسازان نامه می‌زدیم جنجال رسانه‌ای برپا می‌کردند. از یاد نبریم که در سینما قوقا‌سالاری حاکم شده و ۴ سال گذشته به لحاظ مدیریتی در تاریخ جمهوری اسلامی ماندنی‌ترین است چرا که بیشترین حاشیه و تنش را داشت و آن چیزی که برایم مهم بود رفتار بوده که فکر می کنم تأثیرگذار بوده است.

وی یادآورشد: تاکنون کسی جرأت نکرده بود در کشمیر فیلم بسازد که ما این کار را انجام دادیم و حتی در میانمار و سوریه نیز با شرایط ویژه آنها فیلم ساختیم و تلاش ما این بود که حداقل سراغ سوژه‌هایی برویم که نیاز جامعه اسلامی است و طبیعتا برخی این موضوع به مذاقشان خوش نمی‌آمد. ضمن اینکه در دوران مشکلات اقتصادی به هیچ عنوان اجازه ندادم این مشکلات جدی تأثیری بر روند کار داشته باشد و پروژه‌ای به لحاظ مشکلات مالی تعطیل نشد و حتی در حوزه نشر نیز تلاش کردیم از هر ۱۰ کتاب تنها یک مورد ترجمه باشد و مابقی آثار تألیفی باشند .

مدیرعامل مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی تاکید کرد: فیلم سینمایی«شهابی از جنس نور» به دلیل اینکه در خارج از کشور باید ساخته می‌شد نمی‌توانست مرکز گسترش را به عنوان تهیه‌کننده حقیقی معرفی کند و با وجود اینکه مرکز گسترش تهیه‌کننده حقوقی کار است اما باید نام یک فرد به عنوان تهیه‌کننده ذکر می‌شد و در مورد لاله هم با توجه به اینکه باید با کمپانی‌های مختلف برای آن مذاکره می‌کردیم آنها مرکز را به عنوان تهیه کننده حقیقی نمی‌شناختند که در حال حاضر خانم پروانه پرتو و علیرضا سبط‌احمدی به عنوان تهیه‌کننده مشترک با مرکز گسترش نامشان در تیتراژ آورده می‌شود تا فیلم به مشکلی خاصی برنخورد نکند.

وی در پایان گفت: از روز اول که مسئولیت این مرکز را برعهده گرفتم به آقای شمقدری به عنوان رییس سازمان سینمایی قول دادم که طی این مدت نه فیلمنامه‌ای بنویسم و نه فیلمی بسازم که به عهدم وفا کردم، اگر در کاری هم عنوان تهیه کننده داشتم این عنوان حقیقی نبوده و به جایگاهم در مرکز بر می‌گشت و خوشبختانه تا به امروز به عهدم وفا دار بودم .

کد خبر: 62961
Share/Save/Bookmark