رویداد ادبی الوند جایزه‌ای خصوصی‌ است
دبیر جایزه ادبی الوند در گفت‌وگو با مهر:
رویداد ادبی الوند جایزه‌ای خصوصی‌ است
حسن گوهرپور دبیر جایزه ادبی الوند گفت: جایزه ادبی الوند محصول یک تلاش آگاهانه‌ علیه جریان «مرکزـ پیرامونی» فرهنگ است.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۲

حسن گوهرپور دبیر جایزه ادبی الوند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره جایزه ادبی الوند گفت: جایزه ادبی الوند محصول یک تلاش آگاهانه‌ست علیه جریان «مرکز – پیرامونی» فرهنگ. جریانی که همۀ رخدادها را در مرکز (پایتخت) می‌بیند و سپس جریان‌های پروپاگاندایی اینقدر در صور آن می‌دمند که پیرامون (استان‌ها) را مدهوش یک برج زرین مزور می‌کنند و آخر هم هیچ!

او در توضیح این موضوع افزود: البته تمام جوایزی که در مرکز برگزار می‌شود چنین ویژگی مزوری ندارند، اما متاسفانه، آنچه بیشتر به چشم می‌آید جریاناتی است که فضای ادبیات را با همین تبلیغات ملتهب می‌کند، اما همه می‌دانیم آنچه سرانجام می‌ماند، اثر و جریانی‌ست که «سره» است؛ و در خود «آنی» دارد.

گوهرپور اظهار کرد: به همین اعتبار، جایزه‌ای ادبی (فعلاً فقط در حوزۀ کتاب شعر) ترتیب دادیم که هم برگزاری یک رقابت باشد، هم همنشینی و هم‌اندیشی ادبی که توام با برگزاری این رویداد، شاعران، منتقدان و اهالی ادبیات از استان‌های دیگری، زمانی را در همدان بگذرانند، استانی که تاریخ و تمدن ایران زمین از آنجا قامت راست کرده است، از هگمتانه، شهر هفت‌دیوار و هفت‌رنگ مادها. از همانجایی که می‌گویند روزگار خوش تاریخ در آنجا رقم خورده است.

این عضو انجمن علمی نقد ادبی ایران یادآور شد: اما این‌ها همه تا اینجا ظاهر قضیه است؛ باطن جایزه اما؛ رویکرد دیگری دارد. نخستین رویکرد جایزه (بدون توجه به اولویت در بیان رویکردها) بیان یک نوع سلیقه در انتخاب کتاب شعر در سال است. طبیعی‌ست که تمام جوایز در ایران، حتی در حوزه‌های ادبیات و فرهنگ، بخشی از سلیقۀ داوران جایزه است، انتخاب داوران هم، سلیقۀ کسانی که استراتژی برای جایزه را تعریف کرده‌اند.

همدان پایگاه اصلی جایزه ادبی الوند است

این شاعر درباره چگونگی شکل‌گیری جایزه ادامه داد: همانطور که در سراسر کشور جریاناتی به پا شد برای برگزاری همنشینی‌ها و هم‌اندیشی‌ها، ما هم در همدان تلاش کردیم بخشی از این جریان را راه‌اندازی کنیم.

او ادامه داد: دومین رویکرد جایزه، همراهی بخشی از جامعه ادبی برای خواندن برخی کتاب‌های شعر است؛ و سومین رویکرد جایزه، ایجاد یک جریان فرهنگی موثر در استان همدان و کشور با همراهی شاعران و اهالی ادبیات استان.

شاعر «مجموعه کلید کوچک جهان» افزود: ما در سال گذشته در جایزه الوند، فقط بخش ملی را داشتیم، اما در سال دوم، یعنی همین سالی که الان فراخوان کرده‌ایم، بخشی هم برای شاعران استان همدان در نظر گرفته‌ایم که خوشبختانه تا امروز استقبال خوبی از این بخش شده است.

گوهرپور درباره تعلق این جایزه به نهاد یا جریانی هم ادامه داد: الوند جایزه‌ای خصوصی‌ست، به این معنا که گردانندگان، با رعایت قوانین جاری کشور، دست به برگزاری یک جایزه می‌زنند، این جایزه، داورانش را بر پایۀ استراتژی اتاق فکر تعیین می‌کند، سپس این داوران بر اساس سلیقۀ استانداردی که دارند و بر آمده از سال‌ها تجربه است، آثار را بررسی می‌کنند. حالا خصوصی‌بودن جایزه اینجا معنی پیدا می‌کند که در مسیر تصمیمات اتاق فکر جایزه، انتخاب داوران، زمان و مکان برگزاری، حامیان احتمالی جایزه و … هیچ نهاد حاکمیتی دخالت نمی‌کند.

او یادآور شد: این روش، روشی برگزاری جایزه خصوصی‌ست، اما به هر حال در این کشور و هر کشور دیگری قوانینی برای فعالیت وجود دارد که بدیهی‌ست مورد رعایت تمام جوایز در ایران هم قرار می‌گیرد. در واقع اساساً جایزه‌ای در ایران برگزار نمی‌شود که مجوز نداشته باشد، جایزه‌، جشنواره، همایش، کارگاه، نشست، سخنرانی و … در ایران نمی‌توانید پیدا کنید که از نهادی که متولی آن کار است مجوز نداشته باشد.

پایان تیرماه، آخرین زمان ارسال کتاب به جایزه ادبی الوند

گوهرپور درباره همراهی انجمن علمی نقد ادبی ایران با جایزه ادبی الوند هم گفت: انجمن علمی نقد ادبی ایران یک نهاد دانشگاهی‌ست که بسیاری از صاحبان قلم، اندیشه و نظر در آنجا حضور دارند، برای انجمن کار سهلی‌ست که در کنار هر جایزۀ ادبی دیگری قرار بگیرد و به آن جایزه اعتباربخشی کند، اما امروز این افتخار نصیب جایزه ادبی الوند شده که نهاد مستقل و تاثیرگذاری چون انجمن علمی نقد ادبی ایران در آن همراهی حضور داشته باشد، از این بابت هم صمیمانه از استاد گرانقدرم جناب دکتر ابراهیم خدایار رئیس انجمن تشکر و قدردانی می‌کنم.

گوهرپور در پایان درباره شیوه فعالیت انجمن در جایزه و داوری آثار هم گفت: انجمن علمی نقد ادبی ایران به صورت کاملاً مستقل در این جایزه حضور دارد و داوران و … خود را هم تعیین می‌کند و سپس آثار رسیده را مورد بررسی و واکاوی قرار داده و رای نهایی داوران را به گروه برگزار کننده اعلام می‌کند.

فراخوان جایزه ادبی الوند در بخش شعر پایان اردی‌بهشت ماه اعلام شد و کتاب‌هایی که در سال ۹۷ منتشر شده‌اند می‌توانند در این جایزه حضور پیدا کنند. زمان ارسال کتاب به جایزه تا پایان تیرماه ۹۸ است.
مجید معافی
کد خبر: 97431
Share/Save/Bookmark