در روزگار کنونی به تدریج فرهنگ جایگاه بلندی در زندگی شهری اروپا پیدا کرده است. ساخت زیباترین و باشکوهترین بناهای امروز برمحور فرهنگ است نه قدرت سیاسی محلی. این بناها هرجا که ساخته می شوند شهری جدید برگرد آن به وجود میآید . مراکز اجتماعی ،اقتصادی و فروشگاههای بزرگ دورتا دور این بناهای پرجذبه را مانند نگینی فرامیگیرند.
اگر شهرهای دیروز برگرد کاخهای شهرداری بنا میشد شاید بتوان گفت که شهر امروزی برمحور فرهنگ ساخته میشود و این شهرهای تازه را میتوان فرهنگ شهر به جای دولت شهرهای گذشته نامید.
یکی از درخواستهای شهرهای مختلف متقاعد کردن دولت ملی برای کمک به ساخت بناهای بزرگ فرهنگی با معماریهای خاص است.
رقابت فراوانی بین شهرهای دراین باره به وجود آمده است و بیشتر مدیران محلی براین باورند که ساخت بناهای منحصر به فرد و مراکز بزرگ فرهنگی علاوه بر آثار فرهنگی و اجتماعی ،توسعه اقتصادی شهر را نیز به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال در کشور فرانسه و در شهر پاریس امروز به موزه لوور،ژرژپیمیدو و مرکز بزرگ فرهنگی لادفانس خود مینازد. ژرژپیمیدو نام مؤسسه هنری و فرهنگی است که این گالری بزرگترین موزۀ هنر مدرن در جهان است.
این مرکز شامل موزه ملی هنر مدرن، مرکز طراحی صنعتی، اداره توسعه فرهنگی است. نمایشگاههای هنری و فرهنگی نیز همیشه در آن برپا است. دو ارگان مهم دیگر یعنی کتابخانه عمومی مرجع و بنیاد پژوهش و هماهنگی موسیقی و آکوستیک نیز بخشی از این مرکز است.
شهر وروسای برگرد کاخ وروسای زندگی میگذراند.مردمان کلرمن فران به موزه هنرهای زیبای خود فخر میفروشند.
تقریبا هرشهری کوشیده است با ساخت بنایی توسط معماران بزرگ برای خود شهرتی در سطح ملی و حتی اروپایی دست و پا کند . اپرای جدید لیون،خانههای فرهنگ شهرهای مختلف و مراکز فرهنگی –هنری که توسط معماران برجسته شهرهای مختلف ساخته شدند هویتی جدید به این شهرها دادهاند .
رقابت در ساخت بناهای بزرگ تا آنجا پیش رفته است که روسای جمهور این کشور نیز در تلاشاند ازخود بنایی فرهنگی و ماندگار برجای گذارند. گویی مردمان این دیار و مردان بزرگش ادامه زندگی و حیاتشان را درماندگاری بناهای بزرگ فرهنگی که از خود بر جای میگذارند جست وجو میکنند .
کتابخانه ملی پاریس به کتابخانه میتران مشهوراست ،موزه ژرژپیمیدو از بناهای مدرن پاریس به شمار میآید و ژاک شیراک هم با ساخت موزه هنرهای ابتدایی در نزدیکی برج ایفل نام خود را جاودانه میبیند. بنا بر گفته سایز، این طرحهای بزرگ فرهنگی –محلی به «تجهیزات بسیار بزرگ » یا «ت.ژ.ای .» معروف شده و شباهت اسمی آن با قطارهای سریع السیر «ت.ژ.و» قابل تامل است.
همان طور که قطار پرسرعت از هر شهری که بگذرد رونق اقتصادی را برای آن شهر به ارمغان میآورد، تجهیزات فرهنگی هم قطاری پر از هزاران امید و آرزو برای توسعه شهرها هستند.
همچنین گفتیم امور فرهنگی در گذشته به مراکز پرزرق و برق هنرهای زیبا تعلق داشت. به تدریج مراکز جدیدی در مراکز شهرها ایجاد شد و امور فرهنگی در پهنه ای گستردهتر جریان یافت.
اما امروز رویکرد جدیدی بر سیاست گذاری فرهنگی شهرها حاکم شده است که کم و بیش در سراسر این کشور دیده میشود. در این روزگار همه شهرها با استفاده از ابزراهای مختلف میکوشند تا تصویری زیبا از شهرشان به دست دهند.
زیباسازی چهره شهر راهی برای ایجاد همبستگی اجتماعی، هویت محلی و رقابت با دیگر شهرهای کشور به ویژه رقابت با شهرهای اروپایی برای جلب گردشگر است. گردشگری در روزگار کنونی بهترین راه توسعه اقتصادی و فرهنگی شهرهاست .
برای افزایش گردشگر چاره جز استفاده از فرهنگ و هنر نیست. برخلاف گذشته که فرهنگ فقط در مراکز هنرهای زیبا و مراکز ویژه فرهنگی جریان داشت، امروز در تمام شهرها و مراکز پررفت و آمد وجود دارد .
مراکز بزرگ اقتصادی در طراحیهایشان به جایی برای فرهنگ میاندیشند و براین باورند یکی از راههای جذب مشتری بیشتر استفاده از ابزار فرهنگ و هنر است.
ساخت مراکز چند منظوره فرهنگی در کنار مراکز تجاری ،دفاتر مختلف گردشگری و بویژه استفاده از فضای مجازی خون فرهنگ را در رگ تمام شهرها جاری ساخته و دوران جدیدی با دنیا مجازی به وجود آمده که قلبش فرهنگ است.