سيدمحمد حسيني وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هنر دینی هنری ارزشمند است و خلق اثر از شخصیت های دینی در درک هرچه بیشتر ارزش های اسلامی اثر بخش است.
پرده نقاشی سحرگاه نوزدهم با حضور وزیر ارشاد اسلامی و مدیر مرکز هنرهای تجسمی در موزه هنر دینی امام علی(ع) رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار هنرنیوز در این مراسم ابتدا سيدجعفر بنی هاشمی سرپرست موزه هنر امام علی(ع) ضمن سپاس از حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار امیدواری کرد: با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری موزه هنرهای دینی امام علی(ع) آن را تبدیل به مرکز جامع هنرهای دینی با محوريت ارزش گذاری بر انديشه علوي تبديل كنيم.
بنيهاشمي، اضافه كرد: موزه در اين سالها با توجه به رويكرد ديني و اهدافش، همت خود را بر اعتلاي اين هنر گذاشته و در پنجماهه گذشته بيش از 30 برنامه ديني را پوشش داده است.
سپس دكتر عباسی نشانه شناس در این مراسم با تحليل كاركرد معنايي تابلوي «سحرگاه نوزدهم» از منظر تخيلشناسي گفت: پرسش اصلي در مواجهه با اين تابلو اينگونه است كه معنا چگونه در اين متن توليد شده است و آيا حضرت علی از شهادت خود آگاه است؟
عباسي با ارائه فرضيه و پاسخ خود در برابر اين سؤال، عنوان كرد: تمام معناي اين تابلو از برخورد قطب شيطاني كه در كنار در ايستاده با حضرت شكل ميگيرد. اما ميبينيم كه حضرت هيچ توجهي با اين نگاه ندارد و اين تنها اصرار شيطان است.
او اضافه كرد: در اين تابلو چگونه حيوانات اصرار به گفتن موضوع مهمي به حضرت دارند. اين يك صحنه واقعي از روايتی تاريخي است و نشان ميدهد كه امام زبان اين حيوانات را ميداند؛ اما به عمد اهميتي نميدهد و تنها اشاره به كعبه دارد.
او يكي از ويژگيهاي مهم اين اثر را تفكر «وحدت وجود» دانست و افزود: هنرمند در اين اثر دست به بوميسازي ميزند كه نشان از يك پیشینه فكري دارد.
عباسي ادامه داد: تابلو تركيبي از خطوط منحني و مستقیم است و جمعی از اضداد را شكل داده است. از سوي ديگر، در آن نشانی از مرگ دیده می شود اما به شکلی تلطيف شده.
عباسي در ادامه تابلوي «سحرگاه نوزدهم» را به دو قطب خوب و بد تقسيم كرد و گفت: رابطه دو قطب حامل تضاد نيست، ميتوان گفت تصاوير تابلو نشانه نيستند؛ بلكه نماد محسوب ميشوند، براي لحظهاي از اين جهان جدا شده و به هستي ديگري قدم گذاشته است.
در ادامه اين مراسم، سيدمحمد حسيني وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تقدير از جليل جوكار، گفت: هنر دینی هنری ارزشمند است و خلق اثر از شخصیت های دینی در درک هرچه بیشتر ارزش های اسلامی اثر بخش است. وی با بیان این که امام علي (ع) پس از پیامبر اکرم دومين شخصيت بزرگ جهان اسلام است گفت: خلق آثار فاخری از این دست مسؤليت سنگيني بر دوش هنرمندان است.
وی در ادامه افزود: مضامين اين تابلو كه لحظه پيش از شهادت حضرت علي (ع) را به تصوير كشيده است، زندگی مولای متقیان سرشار از چنین لحظات حساسی است و موضوعات فراوانی برای هنرمندان قابل دستری است و جا دارد كه هنرمندان هر چه بيشتر دست به خلق چنين آثار فاخر و ارزشمندي از حضرت بزنند.
حسيني خاطرنشان كرد: جايگاه علي (ع) تا حدی ارزشمند است كه از او در قرآن نيز یاد شده است و قرآن دست به ستايش ايشان برميدارد، حضرت علی(ع) وارد معاملهاي با خدا شده و تمامي ايمان خود را در اين راه گذاشته است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تأكيد بر شخصيت جامعالاطراف حضرت علي (ع) بيان كرد: علی(ع) در عين آنكه رزمنده است و در ميدان جنگ به نبرد ميپردازد، رئوف، دلاور ، مهربان، سياستمدار و همانا عادل است و با آنكه شير خدا لقب گرفته است. او گرچه در جنگ لرزه بر اندام دشمن مياندازد، اما پدر يتيمان نيز هست.
حسيني به اهميت كتاب نهجالبلاغه اشاره كرد و گفت: نهجالبلاغه معجزه علوي است. پس از قرآن، کتابی به عظمت آن نوشته نشده است. اميدوارم هنرمندان در تمامي مناسبتها همدوش مردم و پیش تر از آنها دست به خلق آثاري اينگونه بزنند. رسالت هنرمندان در زمينهي ديني بسيار خطير است و هرچه شناخت مردم از دین جامع تر شود، زندگي روزمره آنها تمایل بيشتري به کمال خواهد داشت.