جواد مزد آبادی در گفتگو با هنرنیوز:
ایران بستر خوبی برای ساخت فیلمهای مستند است
یک کارگردان حوزه فیلمهای مستند معتقد است نگاه پژوهش گرایانه، عنصری است که می تواند یک فیلم مستند را نسبت به سایرفیلم ها متمایز کند.
تاريخ : سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۱
جواد مزدآبادی کارگردان فیلمهای داستانی و مستند در گفتگو با خبرنگار سینمایی در مورد فیلمهای مستند گفت: اگر بخواهیم با یک نگاه جامع و کلی به قضیه فیلمسازی حوزه مستند در کشورمان نگاه کنیم باید توجه داشته باشیم که ایران با پیشینه تاریخی و غنی که در مورد فرهنگ و آداب و رسوم متنوع دارد می تواند بستر مناسب و خوبی برای ساخت فیلم های مستند قوم نگارانه باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه خیلی ازکشورهای دنیا فاقد فرهنگ، سوژه و موضوعات قوی هستند اما تمدن غنی و وسیع ایران این قدرت را به فیلمساز مستند می دهد که قدرت انتخاب وسیع تری داشته باشد. همیشه مستندسازان خوب ما کسانی بودند که راه را درست طی کردند و بی جهت نبوده که همواره فیلم هایشان درمجامع مختلف سینمایی مورد توجه بوده است.
مزد آبادی خطاب به فیلمسازان جوان حوزه فیلمهای مستند اظهار داشت: آن چیزی که می شود به فیلمسازان جوانی که تازه وارد عرصه فیلم مستند شدند گفت این است که هر آنچه که هم اکنون کمبود آن درفیلمهای مستند مشهود است نگاه پژوهشگرایانه است. خیلی وقتها یک فیلمسازسوژه بسیارخوبی را پیدا می کند اما شیوه برخوردش با سوژه چندان مناسب نیست و در نتیجه فیلمش به یک اثرسطحی و شتاب زده تبدیل می شود یعنی وقتی فیلمساز، نگاه عمیق خود را ازفیلم می گیرد و دید پژوهش گرایانه را به کناری می گذارد وازسوی دیگر، نگاه خلاقانه تصویرگری در سینمای مستند را رها می کند وتنها به مصاحبه با اشخصاص بسنده میکند حتما فیلمش منجربه یک فیلم سطحی خواهد شد.
این داور بخش آزاد ششمین جشنواره سینما حقیقت اضافه کرد: اگرشما سینمای جهان را پیگیری کنید متوجه این امرخواهید شد که بسیاری ازفیلمهایی که دردنیا شاخص هستند فیلم های اکسپرمنتال هستند که یک نگاه تجربه گرایانه همراه با خلاقیت پشت فیلم نهفته است .
این فیلمساز کشورمان تصریح کرد : فیلمساز نباید تعجیلی درتصویرکشیدن سوژه داشته باشد بلکه باید سعی کند روش های خلاقانه ای را پیدا کند تا بتواند به بهترین شکل ممکن آن سوژه را به بیننده منتقل کند اما یک عامل بسیارمهم درسینمای مستند این است که مانباید هیچگاه عنصر جذابیت را فراموش کنیم ما گاهی اوقات تصورمی کنیم چون قرار است یک حقیقتی را ازجامعه به سمع ونظربیننده برسانیم بنابراین نوع بیان آن مهم نیست درحالی که اینگونه نیست بلکه باید به همه عناصر دخیل دریک فیلم مثل مونتاژ، رتمپو وضرباهنگ فیلم، کیفیت تصویربرداری وصدابرداری و مسائل دیگر می تواند به اثرغنای بیشتری ببخشد به گونه ای که هم بیننده به لحاظ کنجکاوی، سوژه را پیگیری کند وهم به لحاظ ضرباهنگ ، استفاده درست ازدوربین ، موسیقی ، استفاده ازامکانات حرفه ای ، فیلم نقصی نداشته باشد.
مزد آبادی با بیان اینکه مهمترین مشکل فیلمهای مستند بازگشت سرمایه است ازمسئولین سینمایی و بویژه ازدبیرجشنواره سینما حقیقت خواست حمایت های بیشتری را ازسینماگران این حوزه در دستور کار خود قرار دهد