نويسنده و كارگردان نمايش اپراي مولوي معتقد است، افرايش سالن هاي نمايشي سبب توسعه سطوح مختلفي از فرهنگ در جامعه ميشود.
به گزارش هنرنيوز،بهروز غريب پور به ايرنا گفت: در برآوردي كه سالها پيش انجام دادم به اين نتيجه رسيدم كه در شهر تهران و در ادارات، وزارتخانهها و سازمان ها، ۹۲سالن نمايش وجود دارد كه جز مراسم توديع و معارفه مديران، هيچ برنامه ديگري در آنها برگزار نميشود، در حالي كه در ساخت آنها از بودجه ملي هزينه شده است.
وي افزود: اين در حالي است كه طي اين سالها به همين تعداد نيز
فرهنگسراهاي مجهر به سالنهاي نمايشي ساخته شده و به اين ظرفيت اضافه شده كه متاسفانه بهره برداري درستي نيز آنها نشده است.
غريب پور با مثبت ارزيابي كردن رويكرد مدير جديد مركز هنرهاي نمايشي مبني بر افرايش سالنهاي نمايشي گفت: براي ساخت سالنهاي نمايشي بايد زمان زيادي صرف كرد و اما تجهيز و رفع اشكالات فني آنها با صرف زماني سه ماه صورت حواهد گرفت.
وي تصريح كرد: افزايش سالنهاي نمايشي سطوح مختلفي از فرهنگ را جامعه را توسعه ميدهد. سالني كه با بودجه ملي ساخته شده، وقتي بدون برنامه و خالي از تماشاگر است بدين معني است كه سنگر را خالي كرده ايم.
به گفته غريب پور، يكي از راههاي رويارويي با جريانهاي مبتذل جهاني ايجاد سالنهاي نمايشي و انعكاس سطوح و دستاوردهاي فرهنگي از چنين مكان هايي است.
وي تهاجم فرهنگي را خطري جهانشمول برشمرد و گفت: برخورد با تهاجم فرهنگي، رويهاي است كه تمامي كشورهاي دنيا آن را پيگيري ميكنند و با توجه و اشاعه دستاوردهاي فرهنگي و هنري خود به مقابله با آن برخاسته اند.
غريب پور كه اين روزها اجراي مجدد نمايش اپراي مولوي را در تالار فردوسي تجربه ميكند، در مورد استقبال از اين اثر گفت: اجراي اين نمايش ۲۲مرداد ماه به پايان ميرسد و از دو هفته پيش تمام بليتهاي آن پيش فروش شد كه اين امر نشاندهنده علاقه بسيار زياد مردم به اين اثر است.
وي از ترجمه تجربي اين نمايش براي نخستين بار خبر داد و گفت: هم اكنون گفت وگوهاي اپراي مولوي به زبان انگليسي ترجمه شده و متن آن با زير نويس در اختيار مراجعهكنندگان به اينترنت قرار گرفته و نيز زمينهاي براي ايرانيان علاقه مند و مسلط به زبان انگليسي فراهم شده تا با مشاركت در ترجمه آن، به زباني قابل فهم براي انتقال مفاهيم اثر برسند كه اين را نيز ميتوان از توفيقات و بازتابهاي جهاني اپراي مولوي برشمرد.
غريب پور ابراز اميدواري كرد: با وقوع چنين اتفاقي براي اپراي حافظ، گرايش عمومي مردم را به مفاخر ادبي ايراني و عرفان اسلامي بيش از گذشته كشور جلب كنيم.
وي در تشريح آخرين وضعيت ساخت اپراي حافظ گفت: همچنان در انتظار عقد قرارداد براي ساخت اين اثر هستيم كه با توجه به حمايت
حميد شاه آبادي معاون امور هنري، حسين مسافر آستانه مدير جديد مركز هنرهاي نمايشي و حسين پارسايي مدير جديد بنياد فرهنگي و هنري رودكي از توليد آثار فاخر، به طور قطع اپراي حافظ در زمره اين آثار فاخر قرار خواهد گرفت.
غريب پور متذكر شد: در حال حاضر مذاكرات و مكاتباتي در اين خصوص با چهار نهاد حامي توليد اپراي حافظ صورت گرفته و اگر زودتر از آنچه معمول است پاسخ مثبت بگيرم، كار توليد آن را آغاز خواهم كرد.
وي در اينباره افزود: در واقع ميتوان گفت ساخت اين اپرا از جمله طراحي لباس و نيز ساخت موسيقي آن توسط بهزاد عبدي و با همراهي و حضور يك گروه منسجم آغاز شده اما به كارگيري چنين نيروهايي كه زندگي آنها از اين طريق مي گذرد پس از عقد قرارداد، بعد حرفهاي تري به خود خواهد گرفت.
كارگردان نمايش عروسكي اپراي رستم و سهراب خاطرنشان كرد: به هر حال تصور مي كنم ساخت اپراي حافظ نياز به يك همت ملي دارد. قطعا با توجه به اين رويكرد در آينده شاهد ساخت اپراي خيام، اپراي سعدي و اپراي سنايي خواهيم بود.
وي گفت: در حال حاضر به قدري بر روي اپراي ليلي و مجنون كار كرده ام كه اگر بودجه آن به فوريت تصويب شود از فردا كار توليد آن را آغاز ميكنم.
غريب پور با تاكيد بر نياز جامعه به آشنايي با مفاخر ايراني - اسلامي افزود: در حال حاضر با توجه اين همه محصولات ضد فرهنگي غربي كه هم اكنون كودكان و نسلهاي آينده كشور را تهديد ميكند، توليد آثار فاخر ايراني - اسلامي، آنان را از اين هجمه خطرناك واكسينه ميكند.
وي توجه به فرهنگ ايراني - اسلامي را از جمله دغدغههاي خود برشمرد و گفت:
معتقدم در شرايط تاريخي كه به سر ميبريم به شرط آنكه به اين مقوله توجه بيش از پيش شود ميتوانيم تاثيري جهاني داشته باشيم.
غريب پور نگاه عارفانه به ادبيات را عنصر مسلط شاعران گذشته از جمله فردوسي و حافظ تا شاعران معاصر در خلق آثار ادبي برشمرد و گفت: من نيز سعي كرده ام چنين نگاهي را در توليد آثار نمايشي خود چه در
اپراي مولوي و چه در آثار اقتباسي نظير بينوايان و كلبه عمو توم مورد توجه قرار دهم.
وي اظهار داشت: مسوولان همواره توصيه كردهاند به فرهنگ ايراني - اسلامي بايد توجه شود، اما اين موضوع مغفول مانده كه توسعه فرهنگ جرياني دو سويه است و بدون حمايت آنان امكانپذير نيست.
سازنده اپراي مكبث گلايه كرد: به جز دكتر حداد عادل و نايب رئيس كميسون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي كه لطف كردند اپراي مولوي را ديدند، ما هيچ يك از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس را در سالن فردوسي نديديم.
غريب پور همچنين بودجه تئاتر را اندك خواند و خواستار افزايش آن شد و گفت : مسوولان فرهنگي و هنري بايد نسبت به بودجه كنوني تئاتر نگاه ديگري داشته باشند و مطمئنا اين بودجه بايد افزايش پيدا كند.
وي افزود: بودجه پيشنهادي براي ساخت اپراي حافظ در واقع به اندازه دستمزد يك بازيكن تيم فوتبال دسته سومي نيست در حالي كه اين بودجه بايد حقوق و دستمزد ۲۰۰هنرمند را تامين كند.