مجید مشیری در گفتگو با هنرنیوز:
نویسندههای ما سطحی فکر میکنند
برای اینکه کارهای بهتری بسازیم باید اسپانسر بگیریم. کاری که مجموعههای خارجی هم میکنند مانند مجموعه دیدنی «هشدار برای کبری ۱۱»
تاريخ : شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۳
مجید مشیری در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز مبنی بر اینکه ضعف اصلی فیلم ها را در چه چیزی میبینید؛ گفت: به نظر من نبود قصه خوب است که این هم بر میگردد به فیلم نامه. شما وقتی به فیلمهای هالیوود نگاه میکنید متوجه این موضوع میشوید که به دلیل قصه خوب و جدیدشان است که دیده میشوند. دقیقاً آن چیزی که ما در آن ضعف داریم و تنوع آن چنانی نداریم.
وی در ادامه افزود: شما اگر قصه فیلم تان خوب باشد مطمئن باشید که قطعاً تماشاچی شما را میبیند حتی اگر چند قسمت از فیلم شما را به هر دلیلی از دست داده باشد با دیدن یک قسمت آن سعی میکند ادامه آن را دنبال کند. قصهها و داستان فیلمهای ما بسیار شبیه به هم شده است و یک دست شدهاند. این موضوع چه در سینما و چه در تلویزیون رخنه کرده و کاملاً واضح است.
بازیگر مجموعه به یادماندنی «خط قرمز» در ارتباط با نویسندگان سینما و تلویزیون این گونه اظهار نظر کرد: به نظر من ایراد این است که برخی از نویسندههای ما سطحی فکر میکنند. در جاهای دیگر یک تیم تشکیل میدهند و این تیم مامور این قضیه میشود تا مثلاً در مورد فلان مسئله تحقیق کند.
وی در ادامه گفت: در آن طرف ما چیزی داریم تحت عنوان کمپانی که چند نفر را استخدام می کند تا فقط بحث تحقیق و پژوهش را انجام دهند و هر کدام از این افراد را به نقطهای میفرستد و بدون آنکه به آنها استرس وارد کند با تامین مخارج آنها زمانی مثلاً شش ماه را در نظر میگیرد تا آنها با فراغ بال فکر کنند و در ارتباط با موضوع مد نظرشان پژوهشهای لازم را انجام دهند. میدانید باید این مسئله را هم گفت که دغدغه نویسندگان ما هم دغدغه نان است تهیه کنندگان و سفارش دهندگان حمایتهای لازم را انجام نمیدهند. خوب پر واضح است نویسنده هم نمیتواند تمرکز و زمان لازم را بگذارد چون انگیزه لازم را ندارد.
مشیری در بیان این مطلب که آیا ما در انتخاب موضوعات مان محدود هستیم، گفت: من اصلاً اعتقاد به این حرف ندارم که ما در انتخاب موضوعات مان محدود هستیم و وضع موجود به دلیل این محدودیتها است. ما زمان نمیگذاریم تا کار خوب بسازیم برای کار خوب و نتیجه دلخواه باید زمان گذاشت. باید هزینه کنیم. مثلاً سریال «مسافری از هند» را که بنده بازی کردم قصه نوع و جدیدی داشت، چون برایش فکر شده بود و این موضوع کاملاً مشاهده میشد. به خاطر دیدن آن فیلم خیابانها خلوت میشد وهمه خود را برای دیدن فیلم «مسافری از هند» به خانه میرسانند. مجموعه «خط قرمز» هم همین طور بود. همان زمان هم ماهواره بود پس چرا ما به این اندازه نمیگفتیم که چرا مردم کار های ما را نگاه نمیکنند چون میدانستیم کارهایمان نوعتر است و جذابیت بیشتری به نسبت ماهواره ها دارد در نتیجه مخاطب ما را خواهد دید.
بازیگر سریال «ماتادور» در ارتباط با تاثیر مسائل مالی در این عرصه گفت: شما وقتی مجموعه «هشدار برای کبری ۱۱» را نگاه میکنید در یک قسمت میبینید که تعداد زیادی ماشین لوکس را منفجر میکنند و با کارهای این چنینی جذابیت ایجاد میکنند و مخاطب قطعاً آن فیلم را میبیند. حالا آنها برای اینکه به همچین سرمایهای برسند میآیند و برای کارهایشان اسپانسر میگیرند و به صورت حرفهای در فیلمهایشان تبلیغ محصولات آنها را میکنند البته این را بگویم که این کار را به صورت خیلی تابلو انجام نمیدهند تا مخاطب آن را پس بزند و به فیلم هم آسیب برسد. با پول کارهای بهتری میشود انجام داد.
مشیری در باره این که برخی اعتقاد دارند سلیقه مخاطب پایین آمده است، گفت: به نظر بنده سلیقه مخاطب پایین نیامده است. مخاطب بسیار باهوش اسیت و خوب مسائل را درک میکند. کار خوب را میگوید که خوب است و کار بد را هم همین طور بازتاب رفتار مخاطب را میتوان به راحتی در جامعه دید.
مشیری در باره اینکه هنگام خواندن فیلم نامه به چه نکات توجه میکنید و چه چیزی برای شما از همه مهمتر است، گفت: اولین موضوعی که برای من هنگام خواندن فیلم نامه اهمیت دارد قصه آن است. خود کوتاه و بلندی نقش برایم تفاوت ندارد. مهم این است که کاراکتر و نقش در داستان تاثیر گذار باشد. حتی اگر یک سکانس باشد. مهم این است که در ذهن مخاطب بماند. مثلاً در فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمیزنند» قصه و داستان و درنهایت کل مجموعه خوب بودند که کار دیده شده است. به خاطر یک یا دو بازیگر مطرح نیست که فیلم میفروشد. البته متاسفانه دو یا سه تا از سکانسهای بنده را حذف کردند. اگر برای بهبود کار بوده باشد که مشکلی نیست در مرحله اول این کار است که مهم است.
وی در ارتباط با سریال ماتادور که اخیراً پخش آن به پایان رسیده است، گفت: به نظرم مجموعه تلویزیونی «ماتادور» که کار پلیسی بود در این حوزه قدمی رو به جلو برداشت. در این حیطه کار خوب کم داریم. این سریال خیلی در اصطلاح اکت داشت این همان ویژگی مهمی است که کارهای این چنینی باید داشته یاشند. به لحاظ امکانات خیلی حمایتهای خوبی میشد. کارگردان کار دکوپاژ خوبی داشت.