عبدالله باکیده کارگردان فیلم های سینمای دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد حوادث ناگواری که هر چند وقت یکبار در بخش جلوه های ویژه برای عوامل اتفاق می افتد افزود: اکثر مسئولین جلوه های ویژه سینمای ایران از نیروهایی هستند که در طول جنگ به عنوان تخریب چی فعالیت می کردند که بعد از فرا گیری رموز این کار به سمت سینما آمدند. اما برخی از آنان بعد از پایان جنگ، در همین رشته ادامه تحصیل دادند و صاحب تخصص شدند. لذا سینمای ایران در این بخش
” متاسفانه هنوز که هنوز است ما صحنه های انفجاری در فیلم ها را به سبک ۳۰ سال گذشته انجام می دهیم. یعنی مسئول اسپیشال افکت ما برای ساخت یک انفجار از بنزین ، تی ان تی ، چاشنی و وسایل انفجاری دیگر سر صحنه استفاده می کند که همه این وسایل هم در سطح بسیار ابتدایی تهیه و اجرا می شود “
مدیون این نیروها است بنابراین از دست دادن این بچه ها برای سینمای ایران ضایعه جبران ناپذیری است.
وی اضافه کرد: من به عنوان کسی که در اکثر فیلم های جنگی ایران حضور داشتم شاهد اتفاقات ناگواری که به هنگام اجرای جلوه های ویژه بودم که حتی منجر به فوت عوامل فیلم نیز شده است.متاسفانه هنوز که هنوز است ما صحنه های انفجاری در فیلم ها را به سبک ۳۰ سال گذشته انجام می دهیم. یعنی مسئول اسپیشال افکت ما برای ساخت یک انفجار از بنزین ، تی ان تی ، چاشنی و وسایل انفجاری دیگر سر صحنه استفاده می کند که همه این وسایل هم در سطح بسیار ابتدایی تهیه و اجرا می شود.یعنی حمل این مواد توسط ماشین های معمولی که ایمنی کافی برای این مواد را ندارند صورت می گیرد یا این مواد را در مکان هایی قرار می دهند که به هیچ عنوان ایمنی ندارد.
کارگردان فیلم سینمایی« پوتین» ادامه داد: بارها وقتی که تلویزیون ، پشت صحنه فیلم های خارجی را نشان داده است دیده ایم که آنان برای یک کار کوچک جلوه های ویژه، چقدر مسائل ایمنی را رعایت می کنند اما در ایران مسائل ایمنی در حد استاندارد رعایت نمی شود چرا که معمولا این صحنه ها در آخرین لحظه و با کمترین هزینه و زمان انجام می شود و اصول دقیق ایمنی از سوی مسئولین جلوه های ویژه فیلم ها رعایت نمی شود.
عبدالله باکیده با اشاره به مرحوم شریفی راد با بیان اینکه ایشان یکی از متخصص ترین و زبده ترین عوامل جلوه های ویژه سینمای ایران بودند و جایگزین ایشان در سینما کار سختی است تصریح کرد: تا زمانی که ما آن حالت هیاتی را از مقوله جلوه های ویژه جدا نکنیم و اطلاعی از ماهیت جلوه های ویژه نداشته باشیم و نسبت به خطرات حتمی این بخش بی اعتنا باشیم حتما حوادث ناگوار دیگری رخ خواهد داد.هنوز کشته شدن چند نفر از عوامل فیلم بر اثر
” وقتی که تلویزیون ، پشت صحنه فیلم های خارجی را نشان داده است دیده ایم که آنان برای یک کار کوچک جلوه های ویژه، چقدر مسائل ایمنی را رعایت می کنند اما در ایران مسائل ایمنی در حد استاندارد رعایت نمی شود چرا که معمولا این صحنه ها در آخرین لحظه و با کمترین هزینه و زمان انجام می شود “
واژگون شدن قایق در آب و یا کشته شدن یک بازیگر سر فیلم را از یاد نبردیم.
وی با اشاره به اینکه دست اندر کاران سینما باید بحث امنیت جانی عوامل فیلم را جدی بگیرند یاد آور شد: ما تا کنون بر اثر سهل انگاری در سینمای دفاع مقدس، هلی کوپترو تانگ از دست دادیم و افرادی که حتی در دوران جنگ ، شیمیایی نشده بودند در فیلم های دفاع مقدسی شیمیایی و مجروح شدند که همه این حوادث به این خاطر بوده که ما با مقوله جلوه های ویژه با ساده نگاری برخورد کردیم.
کارگردان فیلم سینمایی« صلیب طلایی» تاکید کرد:
دیگر دوران ابتدایی بهره گیری از جلوه های ویژه گذشته است و ما هم به اندازه کافی در این زمینه تلفات داده ایم حالا نوبت آن است که مسئولین ارشد سینمایی کاری برای این موضوع بکنند تا ما شاهد نابودی نیروهای متخصص سینما به دست خودمان نباشیم.ما مرحوم پیمان ابدی را از خارج از کشور به ایران دعوت می کنیم و بر اثر سهل انگاری او را به کشتن می دهیم در حالی که ایشان سالها بدون هیچ خطری مبادرت به کارهای بدلکاری شاخص در کشور آلمان می کرده است.
باکیده با بیان اینکه اگر چه کارهای جلوه های ویژه و حفظ امنیت جانی عوامل فیلم ،هزینه بر است اما باید این هزینه ها پرداخت گردد گفت: خیلی وقتها، تهیه کننده فیلمی برای اینکه فلان مبلغ را برای اجرای جلوه های ویژه خوب و بی خطر نپردازد از نیروهای غیر حرفه ای استفاده می کند که همین عامل سبب بروز خطر برای عوامل شده و در نتیجه مجبور شده هزینه های بیشتری را بپردازد. باید جان عوامل فیلم برای تهیه کنندگان با ارزش باشد.
این کارگردان سینمای ایران در خاتمه ابراز امیدواری کرد دیگر شاهد حوادث ناگواری در حوزه سینمای ایران نباشیم و این امر محقق نخواهد شد مگر اینکه حفاظت های لازم برای جلوگیری از هر خطری از سوی مسئولین سینمایی و تهیه کنندگان فیلم ها صورت گرفته باشد.