به گزارش هنرینوز؛ محمدتقی فهیم از منتقدان و نویسندگان سینمایی در آستانه برگزاری نخستین جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران در گفتگویی با روابط عمومی این رویداد سینمایی اظهارداشت: جشنواره های سینمایی، بازدهي مثمرثمري دارند. اگر همین جشنواره ها نباشند بسیاری از فيلم ها نه ديده مي شوند و نه با هم محك مي خورند و سنجيده مي شوند،
وی ادامه داد: شايد، بي اغراق بگویم بيش از هشتاد درصد آثار تولیدی اعم از كوتاه، مستند و بلند بدون این جشنواره ها در واقع، محلي براي نمايش و بروز پيدا نمي كنند مگراينكه در چنين ميدان هاي رقابتي ديده شوند و مورد سنجش و محك قرار گیرند. طبعا، هم فيلمسازان به پله هاي بالاتري ارتقا پيدامي كنند.
این منتقد سینما معتقد است جشنواره ها، با اهداف كيفي سازي و سرند كردن آثار سرمايه گذاري مي شوند ضمن اينكه آسيب شناسي از این طریق از آثار صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: شک نکنید که وجود جشنواره ها از نبودش بهتر است. فرض كنيد جشنواره فجر اگر نمي بود قاعدتا ما با مشكلات و معضلات پيچيده تري در حوزه سينما و فيلم هاي بلند روبرو بوديم. الان با توجه به گسترش شاخه هاي مديومي و فيلم سازي و با رشد دوربين هاي ديجيتال جديد و وجود شبكه هاي خانگي رسانه هاي تصويري اين شاخه ها گسترش پيدا كرده و نياز زيادي به چنين ميدان هايي وجود دارد.
فهیم با بیان اینکه در سال هاي گذشته که سيستم هاي آنالوگ كنار زده مي شد و سيستم هاي ديجيتال جايگزين مي شد و نوع توليد با دوربين هاي جديد يا ويديويي دامنه گسترده تري مي گرفت. وجود تلويزيون وافزايش شبكه ها و توليدات و اين محصولات باعث شده بود تا فكري براي ديده شدن آثار ویدیویی برداشته شود و به جشنواره فجر منتقل شد و درحاشيه فجر اينها مورد ارزيابي قرارمي گرفتند.
وی افزود: اما اين معضل وجود داشت كه فيلم هاي سينمايي با جذابيت هاي خاص خودش بويژه بخش مسابقه فيلم هاي بلند اين اثار را در سايه قرار مي داد عليرغم اهميتش، اهميت ويديو امروز حتي نسبت به سينماي بلند برتري دارد و مي رود خودش را قالب بكند. الان هم غلبه كرده است.
این کارشناس سینما و تلویزیون اظهار داشت: بنابر اين امروزه في نفسه مديومي كه مي تواند اينده سينما را رقم بزند در جشنواره فجر انچنان كه بايد و شايد مورد اهتمام نبود. من فكر مي كنم اتفاق خوبي بود جداشدن ويديو از جشنواره فجر و جاي خالي اش وجود داشت. به گفته وی با اين استقلال ما به اينده بهتري درزمينه فيلم هاي ويديويي و ديجيتالي اميدوارتريم.اينكه در جشنواره يك مرور و بازگشتي به گذشته داشته باشيم نياز بود چون خيلي از اين فيلم ها در سال هاي گذشته ساخته شده و اين فيلم ها مهجورواقع شدند.
وی با اشاره به بخش خاطره یاس ها در جشنواره فیلم ویدیویی تهران که نگاهی به یک دهه تولیدات ویدیویی دارد عنوان کرد: فكرمي كنم اينكه در يك دهه گذشته با توجه به گسترش ويديو و توليد انبوه دراين زمينه اين بررسي مي تواند مفيد باشد و جانبدارانه نسبت به حمايت از سينماي ويديويی باشد اگراين اتفاق بيافتد خيلي از فيلم هايي كه در سال هاي گذشته توليد شده همچنان مورد اجحاف هستند و مهجور مي مانند.
وی اضافه کرد: طي يك دهه گذشته اين روشن است كه ما با خيلي از فيلم ها روبرو بوديم كه اينها در هيچ جايي مورد توجه قرارنگرفتند اين اتفاق دراين جشنواره مبارك است كه فيلم ها ديده شود با هم سنجيده شود و مورد ارزيابي قرارگيرد و بهترين ها مورد تشويق قراربگيرند. نقطه اصلي اين است كه با ملاكها ومحك هايي مورد توجه قرار بگيرند كه به واقع به لحاظ كيفي سرتربودنشان نقض غرض واقع نشود که اين خيلي مهم است.
این نویسنده و منتقد سینمای با بیان اینکه چيزي كه بايد دراين جشنواره بيش از پيش مد نظرقرار بگيرد جايگاهي فیلم های ویدیویی، اينده آن و بروز خلاقيت، تجربه اندوزي هاي نوين و میزان استفاده بهتر از ابزارهای درخدمت است كه اينها حتما دربخش فني بايد به آن توجه شود و اثار ارزنده تر دراين زمينه مورد توجه قراربگيرد. گفت: در راستاي كيفي سازي ويديو باید در این جشنواره گام های اساسی برداشته شود. اگر قرار است در آينده با اين سيل توليدات ويديويی جلو برويم قاعدتا، بايد به يك سمت وسويي حركت بكنيم كه اثار بهتر و جهان شمول تري در اين زمينه ببينيم لذا حمايت ازبخش اثاركيفي تر باعث ترغيب فيلمسازان می شود تا بتوانند توليدات بهتري خلق كنند.
فهیم با اشاره به اینکه نگاه به ابعاد بین المللی در این گونه حرکت ها خیلی مهم است تصریح کرد: اين نگاه به آن سوی مرزها، حتما، با يك نگاه بومي بايد صورت پذیرد يعني ما تا يك سينماي خاص ايراني اسلامي نداشته باشيم چه در بخش فیلم های بلند و چه در بخش ويديو حرفي براي گفتن نخواهيم داشت ما بايد جشنواره ايي داشته باشيم كه تبلورجامعه ايراني در آن هويت پيدا بكند.
وی ادامه داد: اثار ويديويي در تمام دنيا اگر با موضوعات و تنوع فرهنگی و اجتماعی جامعه ايراني همراه باشد اساسا، در حوزه درآمدزايي هم مي تواند كاربردي باشد.
این منتقد سینما بر این باور است الان خيلي از كشورهاي دنيا با توليد فيلم هاي ويدیويي درآمدزايي مي كنند.
وی عنوان کرد: جشنواره فيلم ويدیويي به عنوان يك محفل شناسايي آثار برتر و نهايتا، يك خروجي مناسب ميتواند تاثيرگذارباشد. ما در منطقه خاورمیانه هم مي توانيم در بخش ويدويي اثارزيادي داشته باشيم با توجه بيداري اسلامي و صددرصد آثار تولیدی و شناسایی شده بازار و مشتري هم خواهد داشت.