به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمو می برنامه هفت؛ برنامه سینمایی هفت شب گذشته ۳۰ فروردین ماه به نقد و بررسی فیلم سینمایی«حوض نقاشی» با حضور «مازیار میری» کارگردان فیلم و «جواد طوسی»برگزار شد.
میری در ابتدای صحبتهایش عنوان کرد: از آنجا که فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از نگاه تماشاگران در جشنواره دریافت کرده بود من نیز در اکران عمومی برای دیدن واکنش مخاطبان در سینما آزادی فیلم را در میان مردم دیدم و از استقبال مخاطبان شگفت زده شدم. چون با توجه به برخی پیش بینی ها مبنی بر فروش نکردن فیلم در ایام نوروز به نظر می رسد مخاطبان ما سلیقه شان تغییر کرده است.
وی ادامه داد: خوشبختانه این روزها مردم از مسائل فنی یک فیلم و نوع کارگردانی و روایت اطلاعات خوبی دارند و نظرشان نسبت به گذشته عوض شده است. پس شاد بودن قصه و حضور برخی ستاره ها دیگر ملاک استقبال از فیلم نیست.
در ادامه جواد طوسی درباره فیلم گفت:مهمترین وجه مشخصه و رمز موفقیت فیلم را در رعایت درست قواعد ملودرام می دانم. "حوض نقاشی" با یک سری نقاط واقع گرایانه آمیخته شده که از طرف برخی منتقدان قابل انتقاد است اما فیلم به لحاظ ارتباط با مخاطب بسیار خوب عمل کرده است. بازی های اغراق آمیز در فیلم هدفمند صورت گرفته است و یکی از نقاط مثبت اثر به حساب می آید.
طوسی ادامه داد:از نشانه های ملودرام کشاندن بحران از حوزه های شهری به خانواده، پررنگ بودن شخصیت زن،درشت نمایی قواعد روایت پردازی و شخصیت ها است که در این فیلم به صورت حساب شده ای رعایت شده است.
میری در پاسخ توضیح داد: من قصد داشتم عاشقانه ای در حوزه سینما بسازم و این عاشقانه قرار بود در مورد افرادی باشد که متفاوت از دیگران هستند و همین مسئله ما را به سمت ساخت ملودرام برد. اما تلاش کردیم در فیلم به ورطه اغراق نیفتیم و استفاده اغراق آمیزی از شاخصه های ملودرام نکنیم.
وی افزود: در این فیلم کم رنگ ترین نوع اختلال رفتاری را برای نمایش انتخاب کردیم. علاقمند بودم داستان عاشقانه ما غالب شود بر شرایطی که شخصیتها در آن قرار دارند.
طوسی با اشاره به اینکه این اغراق ها به فیلم لطمه نزده است گفت: این انتقاد به فیلم وارد است که چرا عکس العمل سهیل به رفتار پدر و مادرش انقدر دیر اتفاق افتاده و در مقطع سنی کمتری بروز نیافته است.
میری در این زمینه عنوان کرد: ما از زمانی قصه مان را تعریف می کنیم که سهیل تازه متوجه چیزی که در دورن خانواده اش قرار دارد می شود و تازه شرایط را درک می کند. تا پیش از این موقعیت سهیل به این شکل نبوده و تا این اندازه به نقص پدر و مادرش اشراف نداشته است.
طوسی در بحث دیگری از برنامه گفت:یکی از ارزش های"حوض نقاشی" استفاده درست از تعلیق است. تعلیقی که در خدمت فیلم و و واکنش ها و دنیای فردی کاراکترها است. به عقیده من کارنامه موفق میری باعث شده که برخی توقعات نسبت به ادامه مسیر فیلمسازی وی از طرف منتقدان به وجود بیاید که زیاد معقولانه نیست.
میری توضیح داد: من تجربه گرایی را در آثارم دوست دارم و بسیار علاقمندم که به جزئیات بپردازم. در«حوض نقاشی» به کمک دوستانم تلاش کردم تعلیقی را به وجود بیاورم که در نهایت به آن عمل قهرمانانه کاراکترهایم برسم که همان بالا رفتن از پله یا گذشتن از خیابان به تنهایی بود.
وی متذکر شد: با شرایطی که جامعه ما دارد علاقمندم آدم هایم را با شرایط و بستر مختلفی به تصویر بکشم. علاقمند نیستم در یک جا و مکان خاص آثارم را بسازم. این روزها به گفتگو و حرف زدن بیشتر علاقمندم پس "حوض نقاشی" بیشتر مد نظرم است. معتقدم کرامت انسانی بسیار ارزشمند است و باید به آن پرداخت.
وی در پایان صحبتهایش با اشاره به فاصله گرفتن مخاطبان از سینما گفت: سیاست گذاری که در این یکی دو سال گذشته شکل گرفته مردم را از سینما دور کرده است. متاسفانه همه مشکلاتمان را وارد رسانه ها کرده ایم و همین مسئله مردم را از سینما دور کرده است. این روزها فروش فیلم ها بیشتر به لحاظ قیمت بلیت ها بالا رفته است نه استقبال مخاطبان.
در ادامه برنامه دوربین هفت به دیدار علیرضا نائینی بازیگر قدیمی سینما رفت و پای صحبتهای این هنرمند پیشکسوت نشست. پشت صحنه فیلم سینمایی"رنج و سرمستی" به کارگردانی جهانگیر الماسی و آیتم چهره ها که به معرفی فعالیتهای هنرمندانی چون فریدون جیرانی، محمدعلی باشه آهنگر، داریوش مهرجویی، محمدعلی کشاورز، رضا درمیشیان و بهرام عظیمی اختصاص داشت از دیگر بخش های برنامه شب گذشته هفت بود.