جواد مزدآبادی درگفتگو با هنرنیوز:
امسال شاهد ورود نسل جوان توانمندی به عرصه سینما بودیم
جواد مزدآبادی گفت: مزیت جشنواره امسال این بود که شاهد ورود نسل جوان توانمندی به عرصه سینما بودیم که در میان آنها انصافا فیلمسازان بسیار با استعدادی دیده میشدند.
تاريخ : جمعه ۴ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۴
جواد مزدآبادی کارگردان فیلم مستند «فریادهای روهینگیاه» که یکی از فیلمهای حاضر در بخش مستند سی و یکمین جشنواره فیلم فجر بود که به کشتار مسلمانان میانمار میپرداخت در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز افزود: جشنواره فیلم فجر امسال در مقایسه با جشنواره سالهای قبل دارای یک مزیت و یک عیب بود مزیت آن این بود که ما امسال شاهد ورود نسل جوان توانمندی به عرصه سینما بودیم که در میان آنها انصافا فیلمسازان بسیار با استعدادی دیده میشدند اما عیب آن از نظر من این بود که ما امسال در بخش اصلی جشنواره، شاهد فیلمهای بسیار قوی نبودیم که بتواند در اکران عمومی - به جز یکی دو فیلم – از اقبال خوبی برخوردار باشند.
وی با اشاره به فیلمهای مستند جشنواره ادامه داد: امسال به نظر میرسید که جشنواره فیلم فجر خیلی بر روی نمایش فیلمهای مستند تاکیدی نداشت در حالی که به راحتی میتوانست این فیلمها را ما بین فیلمهای سینمایی در برج میلاد برای مخاطبین پخش کند - مثل فیلم مستند «صندلی ۲۵۷» که درسالن اصلی برج میلاد به نمایش درآمد - اما چنین کاری را برای همه فیلمهای مستند انجام نشد تا آنها هم به خوبی دیده شوند.
مزدآبادی اضافه کرد: به نظرمن اگر قرار باشد فیلمهای مستند مورد بیمهری دست اندرکاران جشنواره قرار بگیرند همان بهترکه این بخش نیز مثل سایر بخشهای دیگر از جشنواره فیلم فجر جدا شود چون به این طریق به فیلمسازان مستند بیاحترامی میشود. به عنوان مثال برای من که در جشنواره حضور داشتم نه کارت افتتاحیه و نه کارت اختتامیه ندادند در حالی که شنیدم برای بعضی از فیلمسازان مستند نه تنها این کارتها را داده بودند بلکه به هنگام پخش فیلمشان در برج میلاد حتی با سرویس آنها را از درب منزل تا برج میلاد همراهی کرده بودند بنابراین اگر قرار است تسهیلاتی به فیلمسازان تعلق بگیرد باید برای همه باشد.
این کارگردان سینما و تلویزیون تصریح کرد: درحالی که فکر میکردیم با توجه به اینکه آقای عباسیان خودش مستندساز است شاید امسال فیلمهای مستند با برنامه ریزی بهتری پخش شود اما اینگونه نشد و فیلمهای مستند مورد بیمهری قرار گرفتند.
وی اظهارداشت: اطلاع رسانی بخش فیلمهای مستند در جشنواره خیلی ضعیف بود و درحالی که میتوانستند برای فیلمهای مستند هم مثل فیلمهای سینمایی، جلسات نقد و بررسی برگزار کنند.
کارگردان فیلم مستند «فریادهای روهینگیاه» با اشاره به داوریهای بخش مستند گفت: داوریها بد نبود و آن فیلمهایی که جوایز اصلی را تصاحب کردند واقعا مستحق جایزه بودند ولی معتقدم که فیلمهای مستند باید در جشنواره فیلم فجربه خوبی دیده میشدند تا هم منتقدین و هم اهالی رسانه و هم مخاطبین به دیدن آنها عادت میکردند.
مزد آبادی با اشاره به برخی از صحنههای فیلم خودش که به کشتار مسلمانان میانماری میپردازد افزود: با توجه به یکسری صحنههای خشن به لحاظ کشتاری که در میانمار واقع شده بود ما در اول فیلم تذکر دادیم که این فیلم برای سنین زیر ۱۵ سال مناسب نخواهد بود.
وی با بیان اینکه فیلم من یک فیلم مستند سیاسی بود اظهار داشت: مستند سیاسی شاید یکی از ثقیلترین ژانرهای مستند میباشد و علی رغم اینکه این فیلم به کشتار مسلمانان میانمار میپرداخت اما توانست خیلی خوب با تماشاگر ارتباط برقرار کند و این نشان میدهد که مردم از درک بسیار بالایی برخوردار هستند و اگر پخش فیلمهای مستند با برنامه ریزی دقیق تری انجام میشد بیشک میتوانست از مخاطبین بیشتری هم برخوردار باشد.