به گزارش هنرنیوز؛ نقد و بررسی فیلم سینمایی «کیمیا و خاک» جمعه شب با حضور«عباس رافعی» کارگردان فیلم، «امیر آقایی» بازیگر فیلم و «مسعود فراستی» منتقد سینما در برنامه تلویزیونی «هفت»برگزار شد.
در این نشست «عباس رافعی» کارگردان فیلم «کیمیا و خاک» درباره ایده اولیه ساخت این فیلم گفت: ابتدا قرار بود یک سریال درباره پیروزی انقلاب بسازم و بنابراین تحقیقات گستردهای در این زمینه انجام دادم که بعدها این کار عملی نشد. در دوران مدیریت آقای جعفری جلوه قرار شد فیلمهایی درباره پیروزی انقلاب ساخته شود که در آن زمان بنده به همراه فرزاد مؤتمن و داریوش فرهنگ قرار شد، این فیلمها را بسازیم و به دلیل تحقیقاتی که انجام دادم تصمیم به ساخت «کیمیا وخاک» گرفتم.
وی افزود: ابتدا با یک فیلمنامه با یک خط داستانی مواجه شدم که تصمیم گرفتم به شخصیتهای آن بیافزایم تا از یک خطی خارج شود.سعی کردم در این فیلم درباره آدمهای انقلاب فیلم بسازم و فیلم از داستان محوری خارج شد و به شخصیت محور تبدیل شد.
امیر آقایی با اعلام اینکه فیلم سومی است که با رافعی کار میکند بیان داشت: فیلمنامه ابتدایی، اپیزودیک بود و آقای رافعی ابتدا نقش روحانی را به من دادند اما من چون این شخصیت را تجربه کردم از وی خواستم تا نقش جدیدی به من بدهد که شخصیت «رضا» را بازی کردم و توانستم شخصیت جدیدی تجربه کنم.
مسعود فراستی، کارشناس ثابت برنامه نیز با اشاره به ساخت فیلم سینمایی درباره پیروزی انقلاب توضیح داد و گفت: انقلاب رفتن یک نظام و آمدن نظام جدید است و آدمهای انقلاب از هر گروه و طیفی هستند و در این فیلم نیز پنج طیف وجود داشت و این نوع فیلم روایت غیرخطی است که ما در سینمای ایران کمتر آن را تمرین کردهایم.
وی در ادامه به نمونههای فیلمهای روایت غیرخطی اشاره کرد و فیلم سامان مقدم با عنوان «کافه ستاره» را بهترین فیلم از این نوع خواند و اظهار داشت: تماشاگر ایرانی داستان خطی را بیشتر در سینمای ایران دیده و حالا عباس رافعی یک داستان با پنج خرده قصه دارد که باید آنها را شخصیت محور کند و این در زمان اندک بسیار سخت است.
رافعی در پاسخ به نقد فراستی نیز خاطرنشان ساخت: زمان برای پرداختن کامل به شخصیتها در این فیلم کم است و اگر بخواهیم تنها به شخصیت اصلی بپردازیم باید یکی از شخصیتها را کم حذف میکردیم. در این فیلم سعی کردم وحدت تماتیک را حفظ کنم و یک تم نیز داشتم تا فضای آن دوران و فضای ملتهب را نشان دهم و در سکانس آخر نیز وحدت لوکیش را ایجاد کردم.
فراستی نیز گفت: این فیلم و قصه آن چند بلیت برای پاریس بوده که تماشاگر نمیداند این پنج نفر چرا میخواهند پاریس بروند و کمتر به شخصیتها پرداخته شده است و فرضهای فیلم همه مفروض هستند و برای مخاطبی که چیزی نمیداند باید تصویر واضحتر نشان داد.ما در این فیلم انقلاب خودمان را نمیبینیم، انقلاب ما نسبت به دیگر انقلابها خاص بود و هر یک از افرادی که برای فیلم انتخاب شدند بیشتر به تیپ تبدیل شدند تا شخصیت فیلم.
بازیگر فیلم «کیمیا و خاک» نیز با اشاره به ساخت فیلم گفت: از ساخت این فیلم چهار سال می گذرد و در آن زمان که فیلم ساخته شد، میخواستیم در بازنویسیها یک شخصیت فیلم کم شود که این کار صورت نگرفت، بنده نیز قبول دارم که فیلمنامه فقیر است چرا که با امکانات کم فیلم ساخته شد. زمان برای پرداختن به هر یک از افراد در فیلم بسیار کم بود.
فراستی نیز در پایان بخش نقد فیلم این هفته از برنامه گفت: عباس رافعی کارگردان و فیلمساز لوکیشن و شخصیتهای کم و خلوت است و در این فیلم پر از بازیگر و شخصیت قصه بسیار کم کار شده است.