فارابی باید بر اساس نیازهای روز سینما متحول و نوسازی شود/ به استعدادهای جوان توجه کنید و بودجه ها را تنها در اختیار برخی افراد خاص قرار ندهید
یشایایی در گفتگو با هنرنیوز:
فارابی باید بر اساس نیازهای روز سینما متحول و نوسازی شود/ به استعدادهای جوان توجه کنید و بودجه ها را تنها در اختیار برخی افراد خاص قرار ندهید
 
تاريخ : شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۸
هارون یشایایی تهیه کننده سینما در خصوص استمرار مسیر انفعال و وادادگی در بنیاد سینمایی فارابی و عدم هرگونه حرکت مثبت این نهاد در راستای تقویت سینمای کشور گفت: فارابی باید بر اساس نیازهای روز سینما متحول و نوسازی شود؛ مدت مدیدی است دیجیتال وارد سینمای ایران شده و ما شاهد تغییرات جدی در هنرهفتم بوده ایم اما متأسفانه هیچ نشانه ای از این تغییر در بنیاد سینمایی فارابی دیده نمی شود و این نهاد به همان سبک و سیاق سال های بدو تأسیس اش ادامه مسیر می دهد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «اجاره نشین ها» و «ناخدا خورشید» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز افزود: بنیاد سینمایی فارابی در دهه ۶۰ و سال های ابتدایی تأسیس اش با همه نواقص و مشکلاتی که داشت به سینمای ایران خدمت می کرد. در آن روزگار وظیفه اصلی این نهاد وارد کردن تجهیزات سینمای آنالوگ مانند پزتیو و نگاتیو بود و برای ساخت تمامی فیلم های سینمایی عوامل سینما بدون اما و اگر می توانستند از این نهاد تجهیزات دریافت کنند اما طی سال های اخیر با کنار گذاشته شدن آنالوگ در سینما و ورود دیجیتال به سینمای کشور این بنیاد کارآیی اصلی خود را از دست داده است.

این سینماگر با تأکید بر اینکه الآن که سینمای دیجیتال حاکم شده فارابی باید خود را مکلف بداند به استعدادها توجه کند خطاب به مدیران این نهاد متذکر شد: به استعدادهای جوان توجه کنید و بودجه ها را تنها در اختیار برخی افراد خاص قرار ندهید. این نهاد الآن در صورتی می تواند در شرایط کنونی مثمرثمر باشد که امکانات ویژه ای را در اختیار نسل جوان قرار دهد.

یشایایی در پایان این گفتگو خاطرنشان کرد: پرسش اصلی اینجا است که وقتی دیجیتال وارد سینما شده آیا فارابی می تواند خود را با شرایط روز تطبیق دهد؟ مدیران فارابی باید در پی این باشند که امکانات دولتی را به صورت یکسان در اختیار همه فیلمسازان قرار دهند و شرایط بهتری برای سینمای ایران فراهم کنند. این نهاد باید تجهیزات مدرن وارد سینما کند و این تجهیزات را در اختیار همه پروژه ها قرار دهد تا دیگر فیلمسازان مجبور نباشند با صرف هزینه های گزاف تجهیزات تهیه کنند و فیلمسازی به این طریق ارزان تر شود.
عباس خزاعی نیا
کد خبر: 98953
Share/Save/Bookmark