رامین ناصر نصیر در گفتگو با هنرنیوز:
هیچ کاری برای فرهنگ سازی انجام ندادهایم
رامین ناصر نصیر گفت: ما در امر فرهنگ سازی موفق عمل نکردهایم وقتی برای مقابله با مشکلات دیگر اولین جایی که بودجهاش را کم میکنیم بودجه فرهنگ است باید متوجه باشیم که چقدر توانستهایم موفق عمل کنیم.
تاريخ : سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۶
رامین ناصر نصیر در ارتباط با نمایش مسخ در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز گفت: نمایش «مسخ» با سایر نمایشنامههای دیگر متفاوت است اگر بخواهم کامل تر بگویم در کل با تمام اجراهای دیگر و نمایشها تفاوت عمده ای دارد در این نمایش بدن بازیگر حرف اول را می زند بازیگر باید در این گونه کارها با بدن خود تصویر سازی کند. به نظرم این نمایش در فرمی قرار گرفته است که تماشاگر را شگفت زده خواهد کرد. نمیخواهم بگویم اجرای همچین نمایشی بی سابقه است اما کم سابقه نیز است. تماشاگران حرفه ای، تئاترهایی از این دست کمتر دیدهاند.
وی در ادامه گفت: طبیعتاً مقداری از تمرینات مان صرف این شد که توانایی بدن مان را افزایش دهیم. انرژی زیادی را تمام افراد به خصوص بازیگرها صرف کردند اجرای همچین نمایشی مستلزم این است که بدن شما هم انعطاف لازم را داشته باشد و هم قدرت بدنی زیادی داشته باشید. بازیگر برای اجرای این گونه نمایشها باید ظرفیتهای زیادی داشته باشد. در واقع ما برای این که خودمان را به لحاظ فیزیکی به شرایط قابل قبولی برسانیم فرصت بسیار کمی داشتیم تقریباً یک ماه تمرین کردیم که مدت کمی است گروههایی هستند که صرفاً تخصصشان در اجرای این گونه نمایشها است اما ما با این که با این نوع اجراها تقریباً بیگانه بودهایم در این مدت کم توانستیم تاحد قابل قبولی خودمان را به مرز آمادگی برسانیم. در حقیقت تا مدتها بعد از این که نمایش به روی صحنه رفته بود ماهمچنان قبل و بعد از اجرا تمرینهای خود را به صورت مستمر انجام میدادیم.
ناصر نصیر در ارتباط با بازخوردهای مخاطبان از دیدن این نمایش گفت: بازخوردهایی که ازمخاطبین مان گرفتیم برای همه ما رضایت بخش بوده است که یکی از آن دلایل میتواند این باشد که در کل تماشاگر اجراهای این چنینی را کم دیده است و یا اصلاً ندیده این مورد میتواند ما را در جهت جذب تماشاگر کمک کند. بخشی از اجرای نمایش در ارتباط تنگا تنگی با دکور است. دکور و آکساسوار صحنه بسیار بزرگ، طبیعی و حجیم هستند و کار با آنها برای ما که نمایش مان دیالوگی ندارد بسیار حائز اهمیت بود. در ابتدای تمرینات مان به دلیل این که هنوز دکور آماده نبود کار برای مان بسیار سخت بود چرا که با آماده شدن آن دوباره باید مواردی را کشف میکردیم یکی دیگر از نکتههای قابل توجه این نمایش نداشتن نمایش نامه درابتدا بوده است چرا که کار تقریباً در روند تمرینات شکل میگرفت.
بازیگر نمایش «مسخ» درباره سایر مشکلاتشان در اجرای این نمایش گفت: یکی دیگراز مشکلاتی که عوامل را اذیت میکند و من دوست دارم از طریق رسانه شما آن رامطرح کنم این است که داشتن اجرای هم زمان دو گروه در یک سالن به فاصله زمانی بسیار کم باعث استرس و فشردگی کارها شده است در این شرایط هر دو گروه آزار میبینند چرا که باید به سرعت دکور و فضای موجود را در کمترین زمان تغییر دهند آن هم با توجه به دکورهای عجیب و غریبی که هر دو نمایش دارند. به هرحال امکانات تئاتر در کشور ما به قدری محدود است که باید به همین اندازه اکتفا کنیم و جایی برای گله نمیماند.
ناصر نصیر در ارتباط با این موضوع که با توجه به این که در سال جاری بر فرهنگ سازی تاکید شده است چقدر توانستهایم در این راستا گام برداریم گفت: خیلی ناچیز و تقریباً در حد هیچ. باید بگویم که گام مثبتی درجهت فرهنگ سازی و این که نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده میشود برداشته نمیشود. متاسفانه تاکید هایی که بر امر فرهنگ سازی میشود در بیشتر مواقع در حد تمرین باقی میماند. متاسفانه به محض اینکه بحران اقتصادی پیش میآید و قرار است که صرفه جویی شود اولین جایی که بودجهاش را حدف میکنند بخش فرهنگ و هنر است. حتی امسال هم با توجه به نامگذاری که صورت گرفت بودجه فرهنگ تغییراتی نداشته است. درحوزه تئاتر مسئله کمبود بودجه به صورت وحشتناکی وجود دارد.
وی درباره میزان دستمزدها نیز گفت: قرار بود بر اساس سابقه و میزان تحصیلات دستمزدهایی را برای بازیگران در تئاتر تعیین کنند که در طی سالهای اخیر این مورد را حذف کردند و در نهایت گفتند که ما کمک هزینه ای را به گروهها می دهیم و الباقی هزینه هاهم به عهده خودتان است. و امروز دیگر آن کمک هزینه هم وجود ندارد. جالب این جا است که نه تنها کمکهای خودشان را از تئاتری ها برداشتهاند بلکه برای این که سالنهای شان را در اختیار گروهها قرار دهند اجاره نیز میگیرند و یک نمایش از پولی که در میآورد باید اجاره سالن را هم بدهد. واقعاً در این شرایط کارکردن برای کسانی ممکن است که بخواهند هر چند وقت یک بار برای دلشان کار تئاترانجام دهند. عملاً در این شرایط تئاتر حرفه ای وجود ندارد.
گفتگو: علی اکبر دهبان