مجید مجیدی در برنامه «هفت» مطرح کرد:
هنوز عظمت سینما را باور نداریم
مجید مجیدی گفت: باید این مضوعات پشتیبانی شود که البته مسئولین مملکت ما در حوزههایی مختلف به خصوص حوزه دینی هنوز عظمت سینما را باور نکردهاند. البته شاید تقصیری هم متوجه آنها نباشد بلکه شاید ما نتوانستهایم آنها را جذب کنیم و خواستههای آنها را برآورده کنیم.
تاريخ : شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۷
به گزارش هنرنیوز به نقل از روابط عمومی هفت، محمود گبرلو در اولین برنامه پس از پایان یافتن جشنواره سی و سوم فیلم فجر در ابتدای صحبتهای خود با اشاره به اینکه در طی ده روز اهالی و علاقمندان سینما دورهم جمع شدند و به تماشا و قضاوت فیلمها پرداختند بیان کرد: جشن سینمای ایران در سی وسومین دوره خود نشان گر اقتدار سینمای ایران است که در این راه اهالی سینما تمام تلاش و کوشش خود را به کار بستهاند تا ساخت فیلمی ر ا رقم بزنند که مردم با آن ارتباط برقرار میکنند.
وی ادامه داد: سینمای ایران این روزها نیاز به توجه جدی دارد. در هر صورت سینمای ایران میتواند ابزار قدرتمندی برای انتقال مفاهیم قدرتمند باشد. سینما میتواند با نسل جوان و تمام اقشار جامعه خود ارتباط بر قرار کند و نجات دهنده خانواده ایرانی باشد. بنابراین خوب است که برای ارتقای سینمای ایران دست به دست هم دهیم.
اما برنامه این هفته هفت پس از پایان دورهای دیگر از جشنواره فیلم فجر به بحث و بررسی این دوره پرداخت و میزبان کارشناسان و صاحب نظرانی از این حوزه بود. اما پیش از آن، در گفتوگویی با مجید مجیدی در زمان اکران فیلم محمد (ص)، پرداخت بیشتری از جشنواره سی وسوم را به نمایش گذاشت.
در این گفتوگو که در جریان جشنواره فیلم فجر اتفاق افتاده بود مجید مجیدی ضمن توضیحاتی در خصوص انگیزه ابتدایی این فیلم در بیان وضعیت سینمای ایران اظهار کرد: سینمای ایران برای بقای خود باید در پی یافتن بازاری جهانی باشد که البته این بضاعت در سینمای ایران وجود دارد اما باید از جشنواره نیز عبور کند. نسل جدید نیز نباید به جشنوارهها محدود شود.
وی گفت: جشنواره خوب است اما به سبب اینکه ممکن است ما را در مسیر کاریمان متوقف کند نباید تنها به جشنوارهها محدود شد. از دیگر سو همانطور که به سینمای اکران جهانی نیز فکر میکنیم باید به بازار اسلامی اکران نیز بیندیشیم و در نهایت فیلمی را بسازیم که استانداردهای سینمای ما را بالا ببرد.
این کارگردان با بیان اینکه موضوعات خوبی در سینمای ایران وجود دارد ادامه داد: باید این مضوعات پشتیبانی شود که البته مسئولین مملکت ما در حوزههایی مختلف به خصوص حوزه دینی هنوز عظمت سینما را باور نکردهاند. البته شاید تقصیری هم متوجه آنها نباشد بلکه شاید ما نتوانستهایم آنها را جذب کنیم و خواستههای آنها را برآورده کنیم. در هر صورت آنها سینما را باور داشته باشند و اعتماد کنند چرا که سینما میتواند گره گشای گرههای کور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی باشد.
مجله سینمایی هفت در آخرین پرده نمایش خود به میزگرد بررسی جشنواره سی و سوم فیلم فجر اختصاص داشت که با حضور همایون اسعدیان، مهرزاد دانش، ضیاالدین دری و علیرضا رضاداد؛ دبیر جشنواره سی و سوم فیلم فجر به واکاوی دراین موضوع پرداختند.
در ابتدای این میزگرد همایون اسعدیان به عنوان کارگردان و یکی از اعضای داوری بخش نگاه نو به بیان دیدگاه خود پرداخت و در خصوص کارکردهای جشنواره سی وسوم فیلم فجر بیان داشت: جشنواره سی و سوم فیلم فجر دومین جشنوارهای بود که با مدیریت علیرضا رضا داد به کار خود پایان داد و برای طراحی برنامههای جشنواره نیاز داریم که یک دبیر را در چندین سال حفظ کنیم تا برنامه ریزی صورت گرفته را بتواند پیش ببرد. مضاف بر این زمانی که برای مثال گفته میشود هدف این دوره از جشنواره امید است باید در نظر داشت که ما در جشنوارهای قرار نداریم که از تمام دنیا برایش فیلم آورده شود از طرفی چه ارتباطی میان دبیر جشنواره و شورای پروانه ساخت وجوددارد که از این طریق به عملکرد جشنواره سی وسوم نگاه شود و دست دبیر جشنواره در یک جشنواره تا چه اندازه باز است.
وی ادامه داد: انتظاری که برای جشنوارههای جهانی وجود دارد را میتوانیم برای این جشنواره و دبیر آن داشته باشیم تا تیتر و هدفی را که گذاشته شده است را مستقل پیگیری کند. بنابراین به نظر میآید که رسیدن به کارکرد و هدف این دوره از جشنواره شدنی نیست.
این کارگردان بیان کرد: ما در ایران نیز جشنواره موضوعی داریم و اگر بخواهیم با این تیتر گام برداریم جشنواره فجر نیز به جشنوارهای موضوعی تبدیل میشود که در آن صورت باید از میان فیلمها به انتخاب شش فیلم دست زد. اما واقعیت این است که جشنواره فیلم فجر جشن سینمای ایران و بزرگترین تابلوی دهه فجر انقلاب اسلامی است. این جشن نیز جشنی فراگیر است و کمیته انتخاب آن از میان فیلمهایی که دارای استاندارهای لازم هستند فیلمی را به عنوان فیلم خوب انتخاب میکنند.
اسعدیان گفت: زمانی که جشنواره فیلم فجر آغاز میشود انتظارها این گونه است که همراه با ۴۰ فیلمی که در جشنواره وجود دارد ۴۰ فیلم خوب نیز دیده شود در حالی که در کدام جشنواره چنین اتفاقی رخ میدهد حتی در جشنوارههایی که از تمام دنیا آثار و فیلمهایی را دریافت میکنند این گونه نیست و از میان فیلمها سه تا چهار فیلم خوب وجود دارد و مابقی فیلمها در رده فیلمهای متوسط و بد دسته بندی میشوند بنابراین این نوع نگاه که انتظار رود تمام فیلمها شاخص باشند گویی ما را از بضاعت سینمایی خود دور میکند.
این کارگردان در بخش دیگری از صحبتهای خود در بیان دستاوردهای جشنواره سی وسوم اشاره داشت: بالای ۳۰درصد فیلمها فیلمسازان جوان فیلم اولی بودند که موجی از فیلمسازان جدیدرا وارد میکند که این نیز جز دستاوردهای سینمای امسال است. با دیدن فیلمها نیز میتوان کارنامه قابل قبولی برای سینما سال جاری پیش بینی کرد که در کنار اینها نیز شاهد اثر سه کارگردان هستیم که جز بهترین کارهای آنها محسوب میشود. از دیگر سو با بخش ویژوال افکتی روبه رو میشویم که نشان میدهد که سطح کیفی استانداردهای سینمایی ما بالا رفته است.
مهرزاد دانش نیز در ادامه صحبتهای اسعدیان در بیان دیدگاه خود اظهار کرد: فراتر از هر دورهای جشنواره کارکردهای ثابتی دارد که محور بودن سینما در یک مقطع زمانی مشخص و اهمیت یافتن آن در این زمان از اولین کارکردهای آن بوده است. برقراری گردهمایی بزرگ میان اهالی سینما، بازخوانی و آینده پژوهی سینما و درک سینماگران از چگونگی بازتاب اثرشان در میان مخاطبان از دیگر کارکردهای جشنواره فیلم فجر است که بر این اساس برنامه ریزیهایی صورت خواهد گرفت اما فارغ از همه این موارد در حال حاضر جشنواره فجر چه جایگاهی را در مناسبات سینمایی دارد.
وی ادامه داد: خاستگاه جشنواره فیلم فجر به سال ۶۰ بر میگردد که زمانی بحرانی را شامل میشد و سینما روی پای خود نمیتوانست بایستد. در آن زمان جشنواره یک خاستگاه حیاتی برای سینمای ایران بود اما در این زمان بعد از تغییر و تحولاتی که پیش آمد ما نیاز داریم که به بازخوانی آن بپردازیم که جشنواره فیلم فجر حال حاضر، به نسبت تعدد و تنوع جشنوارههایی که وجود دارد در این فضا چه جایگاهی دارد و چه اهدافی را دنبال میکند.
این منتقد سینمایی در بخش دیگر از صحبتهای خودبه دستاوردهای جشنواره برای سینما اشاره کرد و گفت: با رویت این جشنواره متوجه میشویم که سینمای ایران به لحاظ فنی رشد خوبی را پیدا کرده است اما تنها استناد به بهترین فیلمها برخی کارگردانان چون رخ دیوانه و دوران عاشقی بحث دیگری از کارگردانانی را پیش میآورد که ضعیفترین کار خود را در این دوره از جشنواره داشتهاند. اما یک جور میانمایگی در وضعیت سینمای ایران به چشم میخورد. به گونهای که مدتی است که عنصر خلاقیت و فردیت در سینمای ما کمرنگ شده است و فیلمسازان به یک سطحی بسنده کردهاند که البته میتواند دغدغه آفرین نیز باشد.
در بخش دیگری از این میزگرد سید ضیالدین دری نیز در کارکرد جشنواره سی وسوم بیان کرد: جشنواره میتواند به عنوان یک رویداد سینمایی دارای مرامنامهای باشد و براساس آن کار کند. بنابراین جشنوارههای مختلف براساس شرایط دیگری میتواند برپا شود و جشنوارهای که در فرانسه به عنوان جشنواره دولتی تعریف میشود نوع نگاهی که نسبت به آن جشنواره به عنوان مثال کن دیده میشود با جنس نگاهی که دولت به جشنواره فجر دارد قابل مقایسه نیست.
وی ادامه داد: درست است که یک دبیر باید برای چندین دوره حضور داشته باشد اما جشنواره فجر دارای ضوابطی است که نوشته شده است که ما به این نتیجه میرسیم که دبیر جشنواره اساسا در شرح وظایفش نیست. برنامه ریزی برای چند دوره به شورای پروانه ساخت بر میگردد که از فیلترینگ آن باید عبور کرد.
اما علیرضا رضا داد از دیگر مهمانان هفت دراولین برنامه پس از اتمام سی وسومین دوره جشنواره فیلم فجر بود که در ادامه صحبتهای صورت گرفته بیان کرد: اگر گمان کنیم برای یک سال جشنواره فیلم نداریم در آن صورت باید دید که چه اتفاقی میافتد و در آن صورت چه تاثیر و کارکردی دارد و چه انتظاری میتوان از آن داشت و براستی ظرفیتهای جشنواره چیست.
وی گفت: در دو تا سه ماه اخیر که فضای جشنواره گرم میشود بسیاری از افرادی که از سینما دورند انتظاری را بر جشنواره متمرکز میکنند که این انتظار متعلق به موارد دیگر است. بنابراین با توجه به این فضایی که بود و پدیدهای که با آن برخورد کردم از یک تا دوماه پیش نیز مطرح کردیم که جشنواره پایان سینما نیست بلکه سینما مفهوم خود را در اکران مییابد و باید انتظاراتمان را به ظرفیتهای جشنواره محدود کنیم و همه چیز خود را به جشنواره محدود نکنیم. جشنواره نیز چند کارکرد دارد اما همچون هر صنف دیگری در یک مقطع سال دستاوردهای خود را ارائه میکند.
دبیر سی وسومین جشنواره فیلم فجر گفت: یکی از کارکردهای جشنواره گردهمایی دست اندرکاران سینما است که پس از تماشای فیلمها به نقد و نظر میپردازند و خود را در معرض نقد قرار میدهند. در هر صورت جشنواره یک فرصت است اما در شرایط موجود طلاییترین فرصتی است که قابل انتخاب نیز هست و همه علاقمند به انتخاب آن هستند و در صورتی که این گونه به جشنواره نگاه کنیم میتوانیم گام بعدی را نیز برداریم.
رضاداد در بخش دیگری از صحبتهای خود در بیان دستاوردهای جشنواره سی وسوم گفت: اگر هنر سینما یک هنر صنعت است حرفهایگری نیز باید به وجهای اقتصادی نیز منجر شود بنابراین وقتی هنر به حرفهایگری میانجامد قطعا به رونق اقتصادی نیز منجر میشود بنابراین یکی از دستاوردهای جشنواره امسال رشد حرفهایگری بود. سال گذشته ۱۹ فیلم در بخش فیلمهای اول داشتیم که در قیاس با سال جاری سینما با ۱۱ فیلم، فیلمهای امسال نیز درآمدشان چندین برابر فیلمهای سال گذشته است. از طرفی اکران فیلم محمد (ص) نیز در وجه دیگری از کارکردهایش جذب مخاطب خاموش است.
اما در میزگرد شب گذشته هفت علاوه بر مهمانان حاضر در استودیو سه تناز سینماگران هم چون بهروز افخمی، نیکی کریمی و مسعود جعفری جوزانی روی خط هفت حاضر شدند و نظرات خود در خصوص صحبتهای انجام شده مطرح کردند. از این میان مسعود جعفری جوزانی نیز گفت: نظرات جالبی مطرح شد و باید گفت که جشنوارهای که امسال شاهدش بودیم به شیوهای منظم برگزار شد که تاکنون کمتر دورهای از جشنواره فجر به این صورت بوده است.
وی ادامه داد: واقعیت این است که به نوعی گذشتهها را نادیده گرفتهاند و گویی به ناگاه اتفاق عجیب و غریبی در سینما رخ داده است در حالی که جشنواره امسال نیز در تداوم جشنوارههای سال گذشته بوده است. به نظرم سعی کنیم بیشتر از اینکه از اتفاقات، تعریفهای اغراق آمیز داشته باشیم به فکر نگرفتن جذابیت از سینما باشیم چرا که سینما به پشتوانه ملت است که استوار است.