هومن جاوید در گفتگو با هنرنیوز:
می خواستم «روی دیگر» بهرام رادان را زودتر از «شاه ماهی» ببینم
نام من در انیمیشن تهران 1500 به درستی درج نشده بود
هومن جاوید که مدتهاست با بهرام رادان در زمینه موسیقی همکاری دارد در رابطه با جدیدترین آلبوم خود و بهرام رادان گفت: می خواستم «روی دیگر» بهرام رادان را زودتر از «شاه ماهی» ببینم.
تاريخ : دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۹
هومن جاوید از خوانندگان و آهنگسازان خوشنام موسیقی پاپ است که به تازگی به عنوان مشاور آلبوم «روی» دیگر بهرام رادان را همراهی کرده و بهرام رادان تهیه کننده آلبوم جدید او با نام «شاه ماهی» بوده است. ملودی این آلبوم شباهت زیادی به ملودیهای بابک زرین داشته و سبک موسیقی فانكی و پاپراك در آن رعایت شده است. با وی در رابطه با فعالیت های اخیرش به گفتگو نشستیم.
در ابتدا از جدیدترین آلبوم خود که به تهیهکنندگی بهرام رادان آماده شده و همچنین از آلبوم بهرام رادان که شما به عنوان مشاور هنری با آن همکاری داشتید بگویید.
من به عنوان مشاور آوازی آلبوم «روی دیگر» بهرام رادان مدتی مشغول این کار بودم و تقریباً به موازات آن حدود 2 سال برای آماده کردن آلبوم شاه ماهی فعالیت داشتم. یعنی این دو آلبوم همراه با هم در حال آماده شدن بود و وجود یکی در کار دیگری وقفه خاصی ایجاد نمی کرد این آلبوم با 7 قطعه از ساختههای بابک زرین و یک قطعه از کارهای قدیمیمان با گروه «راز شب» به نام «شب و روز» با تنظیم مجدد مهران خلیلی منتشر میشود.
به هر حال کار بر روی دو آلبوم متفاوت نیاز به دو فضا و دو نوع تمرکز متفاوت دارد آیا آلبوم «روی دیگر» روی زمان انتشار آلبوم «شاه ماهی» تأثیر داشت؟ یا تهیه این دو آلبوم بر فضای موسیقایی یکدیگر موثر بودند.
باید توجه داشته باشیم وقتی یک اثر متعلق به خود انسان است قدرت تصمیم گیری برای آن اثر مشخص زیاد می شود اما من در قبال انتشار آلبوم «روی دیگر» بهرام رادان وظایفی داشتم که باید انجام میدادم و از طرف دیگر بهرام رادان به دلیل گرفتاریهای کار سینما در برنامهریزیهایش محدودیت بیشتری داشت و به خاطر تمام این دلایل تصمیم بر این بود که اول «روی دیگر» را منتشر کنیم. البته من در تمام این مدت در حال کار کردن روی آلبوم «شاه ماهی» بودم و این کار من را از فضای آلبوم خودم دور نمی کرد. جدای از این من در فکر برنامه ریزی برای فعالیت های دیگری هم بودم که باید در کنار انتشار آلبوم صورت می گرفت و نباید به تعویق می افتاد.
از این فعالیتهایی که در کنار انتشار آلبوم داشتید بگویید و همچنین از فعالیتهای آینده. مدتی قبل یک کنسرت به همراه چند تن دیگر از هنرمندان برای حمایت از کودکان کار داشتم.
من در این برنامه قطعاتی را با گیتار و آواز اجرا کردم
” وقتی یک اثر متعلق به خود انسان است قدرت تصمیم گیری برای آن اثر مشخص زیاد می شود اما من در قبال انتشار آلبوم «روی دیگر» بهرام رادان وظایفی داشتم که باید انجام میدادم “
و در ادامه برنامه دوست عزیزم آقای ژوبین کلهر با کمان (نوعی کمانچه) مرا همراهی میکردند. برای نیمه دوم سال نیز برنامه اجرای زنده را تدارک دیدهام که تلاش میکنم قبل از ماه محرم به روی صحنه برویم. کارهای انسان دوستانه و حمایتی همیشه به من انرژی می دهد و مرا در اجرای کارهای بعدیم کمک می کند برای همین هر وقت که پیشنهاد کار حمایتی به من می شود با علاقه تمام قبول می کنم.
شما به عنوان خواننده در انیمیشن تهران 1500 فعالیت داشتید، اما این موضوع توسط کارگردان و برخی عوامل این کار بیان نشده و برای نام شما در تیتراژ پایانی عنوان درستی انتخاب نشده است. حتی در جشنواره فیلم فجر شما در نشست خبری حضور نداشتید چه واکنشی نسبت به این قضیه نشان دادید؟
بله همینطور است. البته چندی قبل آقای بهرام عظیمی با من تماس گرفتند و از این بابت عذرخواهی کردند. بهتر است اینگونه مسائل را به حساب گرفتاریهای متعدد دوستان سینماگرمان بگذاریم تا سوء نیت. زیرا فضای این هنر فضایی شلوغ و پر از درگیریهای کاری است اما در موسیقی تمرکز بیشتری را شاهد هستیم، که این موضوع بیتوجهی نسبت به دیگران را کمتر میکند. اگر نگاهی به عوامل پشت صحنه یک فیلم بیاندازیم میبینیم که برای آماده شدن آن به مراتب درگیری های زیادی وجود دارد همین موضوع گاهی منجر به بی توجهی می شود امام متأسفانه در این فضا عده ای به دنبال حاشیه سازی و دردسر درست کردن هستند. اما اگر به حوزه موسیقی بنگریم حتی یک خواننده وقتی روی صحنه می رود خود را موظف می داند تمام نوازندگان روی سن و حتی برخی میهمانان کنسرت را معرفی کند و آنها قدر دانی نماید، این تفاوت فضاها در هنرهای مختلف همواره وجود داشته و انکار ناپذیر است. در کل امیدوارم این مشکل زمان اکران عمومی این اثر رفع شود. این اولین و آخرین همکاری ام با سینما نبوده است لذا دلم می خواهد روابطم با تمامی دوستان فعال در این صنعت به خوبی قبل حفظ شود.
نظر خاصی در رابطه با آهنگسازی آقای فردین خلعتبری روی این کار نداشتید؟ در رابطه با همکاری خود با ایشان بگویید.
وقتی من برای خوانندگی این کار دعوت شدم و کار را شروع کردم هنوز آقای خلعتبری به جمع عوامل وارد نشده بودن و بعداً تصمیم گرفته شد که ایشان به کار اضافه شود در طول کار هم نیازی به ارتباط من و ایشان نبود چرا که من در حوزه دیگری فعالیت می کردم و ایشان نیز در حوزه دیگری به هر حال ایشان از آهنگسازان خوب کشور هستند و کار خود را به خوبی بلد هستند.
اشاره: هومن جاوید، 4 آبان 1352 در شهر تهران متولد شد. صدایش اولین بار در آلبوم «سایه خود» ساخته بابک امینی و با دکلمه احمدرضا احمدی منتشر گردید. وی علاوه بر همکاری با آهنگسازانی چون مجید انتظامی، بهرام دهقانیار، رامین بهنا، بابک زرین و شهرام شعرباف برای فیلمهای پوران درخشنده (فیلم عشق بدون مرز) و کمال تبریزی (سریال تلویزیونی دوران سرکشی) خوانده است. هومن جاوید با برگزاری کنسرتهای مختلف با گروههایی چون راز شب (بهسرپرستی رامین بهنا)، ایلیا (بهسرپرستی فرمان فتحعلیان)، رومی (بهسرپرستی پدرام درخشانی) و دارکوب (بهسرپرستی همایون نصیری) همکاری داشته است.