جشنواره «سینماحقیقت» در پی تبادل افکار با مستندسازان جهان است
جلیل عرفان منش در گفتگو با هنرنیوز:
جشنواره «سینماحقیقت» در پی تبادل افکار با مستندسازان جهان است
معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی معتقد است باید «جشنواره سینمای حقیقت» آئینه ای از پشتوانه عظیم فکری فرهنگی تمدن ایران اسلامی باشد.
 
تاريخ : دوشنبه ۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۴


جلیل عرفان منش معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی کشور در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در باره برگزاری ششمین دوره جشنواره سینمای حقیقت که از ۱۳ آبان ماه به مدت یک هفته در تهران برگزار خواهد شد افزود: خوشبختانه جشنواره سینمای حقیقت که با شعار «حقیقت تامین عدالت» برگزار می شود با نمایش تعداد قابل توجه ای آثار در حوزه ملی و مستنداتی در باره خلیج فارس؛ توجه ویژه ای به بازنمایی هویت ملی و اصالت های مردم سرزمین ایران خواهد داشت که امیدوارم در کشف حقایق جهان امروز و همچنین در جهت افشای روابط ناعادلانه ای که بر اثر سلطه استعمار و قدرتهای سلطه طلب و بی عدالتی های اقتصادی و اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد تلاش مضاعفی داشته باشد. از سوی دیگر جشنواره سینمای حقیقت می بایست به دنبال تبادل افکار با مستندسازان جهان برای پرداخت بیشتر به بحث عدالت در سیطره جهانی باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که یک مستندساز برای خلق یک اثر خوب به چه مولفه هایی نیازمند است تصریح کرد: به عقیده من مهمترین مطلبی که باید یک مستند ساز به آن بیندیشد باید اثر و مضمونی باشد که در وحله اول مساله خود فیلمساز باشد. 

عرفان منش با بیان اینکه یک مستند ساز در هر جامعه ای باید آئینه تمام نمای مشکلات و معضلات فرهنگی ، اقتصادی واجتماعی باشد و آنها را انعکاس دهد اضافه کرد: باید فیلمساز مستند ، راهکارهای رسیدن به آرمانهای مد نظر خویش را که از ضمیر خودآگاه او نشات می گیرد را نیز در فیلمهای خود ارائه دهد و تنها به نمایش صرف معضلات و مشکلات نپردازد لذا شایسته است که یک هنرمند در کنار بیان مشکلات جامعه به راهکارها هم بیندیشد و آنها را ارائه دهد چرا که یک هنرمند بویژه یک مستند ساز می تواند در حکم یک معلم خوب و یک راهنما ی منصف برای جامعه باشد. 

معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی کشور یاد آور شد: یک واقعیتی که درسینمای داستانی و حرفه ای و همچنین سینمای مستند وجود دارد این است ک گاهی اوقات ، سبک گرایی در اثر غالب می شود و اصالت پیدا می کند و من با توجه به اینکه خودم در یک دوره ای از جشنواره سینمای حقیقت، داور بودم در برخی از آثار مستند سازان مشاهده کردم که آنها ، خوییشتن خود را قربانی ساختار می کنند و به عبارت دیگر، مضمون و محتوای فیلم در چارچوبهای ساختار گرایی یک اثر گرفتار می شود که این نگاه نمی تواند نگاه شایسته ای برای یک فیلمساز باشد . 

وی خاطر نشان کرد: خوب است که هر فیلمسازی به جای تقلید از فرم های رایج که معمولا فرمهای وارداتی هستند در ساختارها و فرم ها تصرف کند و رد پای خود را علاوه بر اندیشه ، در فرم و شکل اثر هم به جای بگذارد و به جای اینکه پوسته ظاهری فرم های مستند را بگیرد بیشتر با حفظ اصالت های ایرانی و اندیشه یک فیلمساز مستند ایرانی بپردازد و از مقلد محض در ساختار پرهیز نماید چرا که این موضوع بسیار امر مهمی خواهد بود و اهمیت آن نیز از آنجایی آشکار می شود که بدانیم ساختار در محتوای اثر بسیار موثر است و خوب است که ما از حیث ساختار هم با اندیشه ایرانی، اثرمان را تولید کنید البته این جمله به هیچ عنوان به آن معنا نخواهد بود که ما از پشتوانه علمی و تخصصی جهان استفاده نکنیم بلکه معتقدم یک فیلمساز نه تنها باید از تجربیات جهانی استفاده کند بلکه باید به ظرفیت های آن نیز بیفزاید.

کد خبر: 48732
Share/Save/Bookmark