اين مدير هنري به ارائه توضيحاتي درباره تغييرات شوراهاي نظارت و حمايت،تاسيس بنياد ادبيات نمايشي،حمايت از اجراي آثار ايراني با موضوعات اجتماعي و ... پرداخت و در عين حال خاطرنشان كرد: هنرمندان حتما به موضوعات اجتماعي بپردازند اما سياهنمايي نكنند.
قادرآشنا در آغاز اين گفتوگو با بيان اينكه اساس كارش را در پاسخگويي ميداند، اضافه كرد: در سيستم پاسخگويي نظرات شنيده ميشود و از تمام ظرفيتهاي فكري سود ميبريم و در عالم اجرا آنها را به كار ميگيريم.
او در پاسخ به اين پرسش كه در تدوين آييننامه جديد شوراي نظارت و ارزشيابي تا چه حد به مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي توجه داشته است، توضيح داد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي تكليف را مشخص كرده و به عنوان قانون مورد توجه ماست مگر اينكه قانون ديگري جايگزين شود. در حال حاضر همه دستگاههاي دولتي كه در حوزه فرهنگ و هنر كار ميكنند، مكلفند براساس آييننامه اين شورا عمل كنند. بنابراين هر شيوه قانوني و راهگشايي حتما بايد مبتني بر مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي باشد.
مديراداره كل هنرهاي نمايشي با بيان اينكه شيوهنامه جديد شوراي نظارت و ارزشيابي كاملا مبتني بر قانون است، افزود: اين شيوهنامه رويكرد صدور مجوز، چارچوبها و ضوابط را مشخص ميكند و شيوهنامه كاملا مشخصي است تا همه هنرمندان تكليف خود را با مركز هنرهاي نمايشي بدانند.
آشنا ادامه داد: اين شيوهنامه در حال آماده شدن است و زماني كه در مجموعه خودمان به يك جمعبندي نهايي برسيم، از مشاوره ديگر هنرمندان همچون هنرمندان خانه تئاتر، استادان دانشگاه، خانه هنرمندان، حوزه هنري و ... استفاده ميكنيم و آن را بر سايت قرار ميدهيم.
وي اضافه كرد: پيشنويس اوليه شيوهنامه آماده شده و چند جلسه هم مورد بررسي قرار گرفته است. در حال حاضر اين شيوهنامه را به گروههاي رده بالاتر دادهايم كه بازنگري كنند تا پس از اين، همين شيوهنامه به عنوان معيار ارزشيابي و نظارت مورد استفاده قرار بگيرد و مانع بروز نگاه سليقهاي بشويم.
قادرآشنا در پاسخ به اين پرسش كه اين شيوهنامه تا چه اندازه ضمانت اجرايي دارد و ميتواند مانع دخالت ديگر نهادها و رسانههايي كه گاه موجب تعطيلي يا ايجاد مشكل براي برخي از نمايشها شدهاند بشود، تصريح كرد: اين كار چند سويه است در وهله اول كارگردان بايد عين نمايشي را كه مجوز گرفته اجرا كند نه اينكه چيزي را به كارش اضافه كند.
او با تاكيد بر اينكه شوراي نظارت و ارزشيابي بايد عملكرد ارزشيابي هم داشته باشد متذكر شد: هنرمندان بايد از بخش ارزشيابي استقبال كنند چون به حل كردن نقاط ضعف نمايششان ميشود بنابراين چرا بايد نگران باشيم كه گروهي ميخواهند به ما مشاوره بدهند و در جهت ارتقاي نمايشمان به ما كمك كنند. با اين نگاه است كه نفس شوراي ارزشيابي و نظارت بسيار ارزشمند ميشود.
به گفته او، شوراي ارزشيابي نخست بايد متون را ارزيابي كند و بعد كه كار اجرا شد، آن را نظارت كند.
قادر آشنا يادآور شد: گاه اين مشكل وجود دارد. گروه نمايشي را اجرا ميكند كه با آنچه تصويب شده قدري متفاوت است و همين تفاوتها ايجاد مشكل ميكند اما اگر كاري را كاملا تاييد كرديم شوراي نظارت بايد پاسخگو باشد.
مدير كل اداره هنرهاي نمايشي با اشاره به ارائه كارهاي مختلف براي دريافت مجوز اجرا افزود: برخي كارها، اجرا ميگيرند و برخي نه و بعضي هم مشروط اعلام ميشوند يعني اصلاحاتي دارند كه بايد اعمال شوند. اگر كاري رد شد حتما بايد دلايل رد شدنش را اعلام كنيم و دوستان شوراي ارزشيابي موظف به پاسخگويي هستند كه چرا اين كار رد شده است اما اگر كاري با مجوز ما اجرا شود و عين همان كار تصويب شده را اجرا كند، هيچ چيزي نبايد مانع اجراي آن شود.
مدير پيشين اداره كل ارشاد استان البرز با تاكيد بر لزوم شفافسازي در برخورد با هنرمندان گفت: ما در ايران اسلامي زندگي ميكنيم. مردم ما دغدغهها، هنجارها و ارزشهايي دارند كه بابت آن هزينه دادهاند، بايد به آنها احترام بگذاريم. آيا دقت در پوشش بازيگران براي اصل كار مشكلي به وجود ميآورد. متاسفانه گاه برخي مسايل جزيي، بحرانهايي را ايجاد ميكند اما گاه مشكلاتي بسيار كوچك سبب ميشود جامعه تئاتري دچار مشكل و ناچار به پاسخگويي باشد.
آشنا در ادامه به يكي از دغدغههايش اشاره و تاكيد كرد: به عنوان مسئول تئاتر كشور وظيفه دارم از تئاتر صيانت و از تكتك هنرمندان دفاع كنم. اما هنرمندان هم وظايفي دارند كه بايد انجام دهند. صحنه اجرا و مكانهاي رسمي تئاتر شرايط خاص خود را دارد.
او در پاسخ به پرسشي درباره احتمال تغييري در تركيب اعضاي شوراي نظارت و ارزشيابي توضيح داد: چنين احتمالي وجود دارد. قطعا تعداد اعضا بيشتر ميشود و سطح كيفي اين شورا بالا ميرود و تقويت ميشود.
قادر آشنا در ادامه اين گفتوگو درباره آييننامه جديد شوراي حمايت از آثار به ايسنا گفت: اين آييننامه نياز به بازنگري داشت و از دوره پيش از من اين بازنگري آغاز شده بود. در دوره تصديگري من يك بازنگري انجام شد و از نظرات برخي هنرمندان استفاده كرديم. پس از آن با مشاوران و معاونت هنري جلسهاي گذاشتيم و به يك جمعبندي رسيديم كه در حال مراحل پاياني است و نيازمند مصوبهاي است كه بايد تصويب شود.
مدير اداره كل هنرهاي نمايشي اميدوار است: اين آييننامه تا پايان هفته جاري اعلام شود و احتمال ميدهد اعضاي جديد هم همين هفته معرفي شوند.
او در پاسخ به پرسشي ديگر درباره طولاني بودن فرآيند فعلي گرفتن اجراي عمومي به ايسنا گفت: قبول دارم اين فرآيند قدري طولاني است. بايد فكري كنيم كه چگونه ميتوان آن را كوتاهتر كرد كه به اصل موضوع آسيب نزند. هنوز به اين موضوع ورود پيدا نكردهام اما فعلا اولويتم اين نيست بلكه اصلاح شيوهنامههاي شوراي نظارت و حمايت است. بايد در وهله اول منطق و آرامش پيدا شود و بعد اين فرآيند را كوتاه كنيم.
وي در عين حال خاطرنشان كرد: در فرمتي كه مشخص كردهايم زمانبندي همه مراحل از زمان ارايه متن تا شروع اجرا مشخص است تا گروهها تكليفشان را بدانند. ضمن اينكه بودن شوراهاي هنري سالنها هم منطقي است ولي براي كاهش فرآيند سهگانه برنامهريزي خواهيم كرد.
مدير اداره كل هنرهاي نمايشي درباره ديگر اولويتهاي كارياش توضيح داد: براي شكلگيري يك نمايش چندين عنصر نياز است. در وهله اول متن كه ما براي سروسامان دادن به متون نمايشي، بنياد ادبيات نمايشي را شكل دادهايم تا هم نمايشنامههاي قبلي را سامان بدهد و هم به افزايش متون جديد كمك كند. وي بنياد ادبيات نمايشي را بنيادي كاملا خصوصي دانست و ادامه داد: اين بنياد هم مانند ديگر موسسات به عنوان موسسهاي تك منظوره ثبت ميشود. در حال حاضر براي هيات امنا و مدير عاملش رايزني كردهايم، تمام ابزارش آماده است و فقط كارهاي جزيي باقي مانده است.
آشنا در پاسخ به اين پرسش كه اين بنياد تا چه اندازه نويسندگان حرفهاي را مد نظر دارد و اين ترس وجود دارد كه فقط به سراغ نويسندگان خاصي كه مورد تاييد هستند، برود پاسخ داد: هر كس چارچوب نظام جمهوري اسلامي را قبول داشته باشد مورد پذيرش ماست. آنچه مورد نظر ماست تئاتر خوب و فاخر در تمام انواع تئاتر توليد شود. وقتي ميگويم سامان دادن همه نمايشنامههاي قبلي شامل آثار همه نويسندگان خوب ما ميشود.اما آنچه بر آن تاكيد داريم جغرافياي فكر ، فرهنگ و هويت ايراني و شرقي ما است. اين تاكيد گذاري به معناي ناديده انگاشتن متون خارجي نيست. اما اگر ميخواهيم از اثري حمايت كنيم بهتر است متعلق به فرهنگ خودمان باشد. ما بايد خودمان مفاخر خود را تبليغ كنيم چراكه در قرن جديد ديگر مرزبنديهاي جغرافيايي از بين رفته است.
مدير اداره كل هنرهاي نمايشي درباره اين موضوع كه هميشه متون ايراني اجتماعي با نظارت و مميزي بيشتري روبرو ميشوند توضيح داد: بنا نيست مدينه فاضله را ترسيم كنيم. در جامعه ما نقاط قوت و آسيب همراه با هم وجود دارد.آنچه ما بر ان تاكيد داريم اين است كه به بهانه انجام كار ايراني نبايد بنيان كشور را به هم بريزيم.
او تاكيد كرد: تا هر زماني كه روي كار باشم آنچه ايمان دارم مصوبات شواري عالي انقلاب فرهنگي است و تا زماني كه هنرمندان به مصوبات اين شورا و اصول قانوني مملكت و ارزشهاي ايراني و اسلامي پايبند باشند، كارشان مورد تاييد است و در اين رهگذر افراد براي ما مهم نيستند بلكه آثار اهميت دارند.
قادر آشنا در عين حال با تاكيد بر اينكه نگاه و بيان براي ما مهم است، مطرح كرد: چه كسي ميتواند منكر اشكالات شود؟! اما مهم چگونه پرداختن به اين مشكلات است. اگر بناست به ضعفها بپردازيم نبايد سياهنمايي كنيم.
به گفته او، مسايلي مانند طلاق ، سرقت و ... در جامعه ما وجود دارد چه ايرادي دارد وقت بگذاريم و آثاري درباره اين معضلات پديد آوريم. اما پرداختن به اينها ظرافتهايي دارد كه بايد به آن توجه كنيم.
مدير اداره كل هنرهاي نمايشي كه معتقد به اجراي آثار تاثيرگذار است،اضافه كرد: نمايشي كه به جامعه تلنگر نزند اثري خنثي است و هنرمندي، هنرمند است كه اثري تاثيرگذار خلق كند.
قادر آشنا اضافه كرد: اگر ميخواهيم زشتي دروغ، ريا و ... نشان دهيم چه وسيلهاي موثرتر از هنر. البته بايد همه اين ظرفيت را داشته باشند كه نقاط ضعف روي صحنه نمايش داده شوند و جامعه هم چنين پذيرشي داشته باشند، چرا كه كاركرد هنر عيان كردن زشتيها است و اگر بخواهيم چنين كاري را انجام دهيم نبايد نگران باشيم چراكه اين نقطه قوت جامعه ماست ولي بايد جامعه ظرفيت بيان نقاط ضعف را داشته باشد. در اين شرايط است كه جوهره خوبيها به چشم ميآيد.
مدير اداره كل هنرهاي نمايشي در ادامه اين گفتوگو، سروسامان دادن به تئاتر استانها، آموزش تئاتر در سراسر كشور،به سامان كردن جشنوارهها، اقتصاد تئاتر و ترسيم افق و چشمانداز تئاتر ايران را از مهمترين اولويتهاي كاري خود برشمرد.
او گفت: بدون داشتن چشمانداز و برنامههاي ميان مدت و بلند مدت نميتوانيم فعاليت كنيم. البته دوستان قبلا در اين زمينه فعاليتهايي داشتهاند و ما بايد آن را به روز كنيم كه قابل استفاده باشد.
مدير اداره كل هنرهاي نمايشي با ارائه توضيحاتي درباره طرح استقرار گروهها، افزود: اساسنامه اين طرح در چهار سطح در استانها بررسي شده است. در وهله اول گروهها مستقر ميشوند و در مرحله بعدي هر استاني يك تئاتر شهر خواهد داشت كه به معناي اين است كه دست كم يك مكان ويژه تئاتر در مركز هر استان با حداقل ۱۵۰ صندلي و دو پلاتو و مجموعه مديريتي و ديگر تجهيزات سالن تئاتر تعريف ميشود كه اداره كل هنرهاي نمايشي هم صد ميليون تومان بودجه به هر يك از اين تئاتر شهرها اختصاص خواهد داد.
آشنا، اين حركت را اتفاق بزرگ در تئاتر استانها دانست كه باعث سروسامان دادن به تئاتر در ديگر شهرها ميشود. به گفته وي در حال حاضر تئاترشهر در دو استان راهاندازي شده و ۱۰ استان ديگر هم متقاضي هستند كه در حال بررسي هستيم.
او درباره برنامهها آموزشي اداره كل هنرهاي نمايش گفت: پيش از اين بحث اموزش در چند فرايند از جمله اعزام اساتيد، برنامهها چهار فصل تئاتر ايران و ...انجام شده است.
قادرآشنا در ادامه درباره شيوه آموزشي جديدي كه در مركز هنرهاي نمايشي تعريف كرده توضيحاتي ارائه كرد: در مورد شاخههاي مختلف آموزشي تجربه تمام اساتيد كشور را به همه استانها منتقل ميكنيم.
آشنا در اين گفتوگو اقتصاد تئاتر را بحثي كاملا كليدي دانست كه به شدت نيازمند حمايت و پيشنهادات تئاتريها است.
او گفت: بايد ببنيم چه كنيم كه تئاتر بتواند روي پاي خود بايستد و به ميان مردم بيايد.
قادر آشنا در بخش پاياني اين گفتوگو به توضيح مطالبي درباره بازسازي مجموعه تئاتر شهر، نگارش تفاهمنامه جديد با تالار مولوي و خريداري ساختمانهاي متعدد در مديريت هنري پرداخت.
او گفت: مجموعه تئاتر شهر نيازمند يك توجه جدي است كه صرفا در توان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بودجههاي مربوط به اين وزارتخانه نيست. هر چند ارشاد مسئول پيگيري امور مربوط به اين مجموعه است.
مدير اداره كل هنرهاي نمايشي توضيح بيشتري درباره تكميل بازسازي تئاتر شهر ارائه نكرد اما قول داد اين اتفاق حتما بيفتد.
او در ادامه درباره نگارش تفاهمنامهاي جديد با مركز تئاتر مولوي گفت: قطعا با اين مركز تفاهمنامه جديدي امضا و در حد مقدورات خود از نمايشهاي اين مركز حمايت ميكنيم. ضمن اينكه ميكوشيم بخشي از آثار توليدي اداره كل هنرهاي نمايشي در اين مركز به صحنه بروند. همچنان كه از روز اولي كه آمدهام نمايشهاي «مولوي» هم از حمايتي برخوردار شدهاند.
مدير اداره كل هنرهاي نمايشي در پايان در پاسخ به اين پرسش كه گفته ميشود، بودجههاي كلاني صرف خريداري ساختمانهاي مختلف ميشود و به همين دليل است كه بسياري از گروهها ناچارند نمايشهايشان را با قرارداد گيشه اجرا كنند، توضيح داد: تاكنون با چنين موضوعي روبرو نشدهام. فصل پنج بودجه ما مربوط به حمايت از كارهاي هنري است و مجاز به كار ديگري نيست. البته فصلي براي تملك و داراييها اختصاص دارد. به هر حال اجراي يك اثر نمايشي نيازمند ابزار و ملزوماتي مانند دكور، لباس و ... است. چرا كه توليد كار فرهنگي صرفا متكي به فكر نيست بلكه ابزار هم نياز دارد، به هر حال هزينهكرد بودجهها كاملا مشخص است.