محمد حسین نیرومند در گفتگو با هنرنیوز:
فیلمساز زیاد داریم باید غربالگری صورت گیرد
یک کارشناس مسائل سینمایی پیشنهاد کرد برای اینکه سینمای ایران بتواند از نیروهای کم استعداد و بیاستعداد سینما خلاص شود بهتر است غربالگری در این حوزه را آغاز کند.
تاريخ : يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۴
محمد حسین نیرومند کارشناس مسائل سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد وضعیت سینمای ایران افزود: معتقدم با توجه به بضاعت سینمای ایران که امکان نمایش بیش از ۱۴۰ فیلم در سال را ندارد باید در سینما شاهد نوعی غربالگری باشیم. یعنی الان زمان مناسبی است که نیروهای کم استعداد و بیاستعداد سینما از سینمای کشور حذف شوند.
وی اضافه کرد: به نظرمی رسد که ما بیش از اندازه فیلمساز در کشور داریم این در حالی است که بیشتر فیلمهایی که آنان تولید میکنند رنگ اکران را نمیبینند و فقط به آرشیوها سپرده میشوند. لذا اینک فرصت مغتنمی است که سیستم دولتی و غیر دولتی، دست به دست هم بدهند و فیلمها را پالایش کنند تا فیلمها فقط برای نمایش ساخته شوند ضمن اینکه ما به دلیل اینکه انحصار نمایش فیلم در دنیا در دستان افراد خاصی است که اجازه اکران فیلم به گروه رقیب را نمیدهند نیازمند آسیبشناسی جدی تری در سیستم سینمایی کشور نسبت به این همه علاقهمند در حوزه سینما که حوزه پُر هزینهای محسوب میشود هستیم.
این کارشناس مسائل فرهنگی و سینمایی ادامه داد: بزرگ بودن حوزه سینمایی نباید برای ما افتخاری باشد بلکه باید بحث کیفیت کارها برایمان مهم باشد. چرا که کمیت، هم به اقتصاد سینما و هم به خودِ سینما صدمه میزند.
نیرومند با بیان اینکه دنیا، سیستم تولید خود را به گونهای تنظیم میکند که فقط نیروهای با استعدادها توان رشد داشته باشند تصریح کرد: اما در ایران وضعیت اینگونه نیست یعنی در و پیکر سینما خیلی باز است و هر کسی میتواند به راحتی وارد این حوزه شود.
وی یکی از آسیبهای سینمای ایران را وابستگی این سینما به بودجههای دولتی ذکر کرد و اظهار داشت: متاسفانه سینمای ایران به شدت محتاج بودجههای دولتی است و با وجود همه ادعاهایی که میشود باید به بخش خصوصی توجه شود اما حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد بودجه سینما از طریق دولت تامین میشود. لذا باید وابستگیهای اقتصادی در این حوزه را از دولت کم کنیم تا سینما بتواند مثل همه جای دنیا، خودش فیلم تولید کند و روی پای خودش به ایستد و این موضوع میتواند در راستای غربالگرایی نیز تعریف شود.
این کارشناس مسائل سینمایی تصریح کرد: فیلمهای شخصی سازی، کمکی به هنر سینما و اقتصاد سینما نخواهد کرد و اشتباه میکنیم که از این فیلمها به عنوان آثار تجربی یاد میکنیم. چرا که این آثار، سالها است که ساخته شده و تکرار آنان، کار بیهودهای خواهد بود.
وی در مورد افزوده شدن بخش نویی تجربی به جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: معتقدم تجربه نو برای کسانی که به مرحله استادی نرسیدند کار اشتباهی است. چرا که قواعد در هنر برای این تدوین میشوند که شکسته شوند اما کسانی میتوانند این قواعد را بشکنند و کار تجربی انجام دهند که تسلط کامل بر سینما داشته باشند. بسیاری از جوانان ما بدون اینکه قواعد اصلی و زبان سینما را بدانند سعی میکنند به نام فیلمهای تجربی، آثاری را تولید کنند که به هیچ وجه نباید این کارها را تجربه بنامیم. چرا که تجربه، متعلق به آدمهای با تجربه است و یکی از اشکالاتی که به سینمای مستند و تجربی وارد است این است که تصور میکنند تجربه متعلق به جوانان است درحالی که سینمای تجربی، مربوط به حرفهایها است نه جوانی که هنوز الفبای سینما را نمیدانند و این سیاست غلطی است که ما سالها انجام دادیم و حاصل آن هم، تولید فیلمهای بیخودی است که امروزه همه در آرشیو هستند.
محمد حسین نیرومند که در برخی از دورهها عضو هیات انتخاب فیلمهای جشنواره فیلم فجر بوده است در مورد این جشنواره یاد آور شد: جشنواره یک ابزار مدیریتی معاونت سینمایی است که خروجی آن میتواند برای سینمای آینده کشور، الگو سازی کند. تصور میکنم بین مدیر جشنواره فیلم فجر و هیات داوران، حتما تعاملی صورت گرفته تا انتخابها، انتخاب شخصی نباشند و فیلمهایی جایزه بگیرند که بتوانند الگوهای مناسبی برای تولید سال آینده کشور باشند.
وی با تاکید بر اینکه فیلمهای تجربی و فیلمهای بیمخاطب به اندازه کافی ساخته شده و ضررش را هم سینما تقبل کرده است گفت: دیگر باید جلوی تولید این نوع فیلمها گرفته شود و داوران جشنواره فیلم فجر و مسئولین سیاستگذار سینما هم دقت داشته باشند تا آثاری به عنوان منتخبین جشنواره فیلم فجر، برگزیده شوند که بتوانند الگوهای مناسبی برای سال آینده سینمای ایران باشند.