یکی از مسئولان موسسه آوای باربد در گفتگو با هنرنیوز؛
فکر نمیکردم جوانها آلبوم موسیقی سنتی بخرند!
مسئول غرفه آوای باربد در نمایشگاه کتاب تهران درباره مخاطبان موسیقی کلاسیک سنتی گفت: فکر نمیکردم موسیقی کلاسیک ایرانی مورد توجه جوانترها باشد!
تاريخ : دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۹
موسسه آوای باربد یکی از بزرگترین موسسات فرهنگی در زمینه انتشار موسیقی است. حضور این موسسه در نمایشگاه کتاب سبب شد تا با مهرابی، یکی از مسئولان غرفه آوای باربد به گفتگو بنشینیم.
در ابتدا مایلم زمینههای فعالیت موسسه آوای باربد را برای مخاطبانش تشریح کنید.
آوای باربد فعالیتهای گستردهای اعم از انتشار آلبومهای موسیقی سنتی، پاپ و آلبومهای ماندگار موسیقی از چهرههای برجسته موسیقی دارد. همچنین برگزاری کنسرتهای موسیقی نیز از فعالیتهای ما به حساب میآید.
با توجه به طیف گسترده محصولات شما در نمایشگاه بین المللی کتاب، بیشترین استقبال مخاطبانتان از کدام گونه موسیقایی است؟
موسیقی سنتی بیشترین آمار توجه بازدید کنندگان ما را به خود اختصاص میدهد. تصور نمیکردم آلبوم های موسیقی سنتی تا این حد متقاضی داشته باشد. آنهم از میان قشر جوان. من تصور میکردم موسیقی پاپ مخاطبان بیشتری داشته باشد. اما حقیقتاً اینگونه نبود. همین موضوع نشان دهنده این امر است که فرهنگ اصیل ایرانی هنوز زنده است. حتی اگر هم خریداران آثار کلاسیک کم باشند؛ با هم تعداد علاقمندانش بسیار زیاد هستند. تصور میکردم که موسیقی سنتی جایگاه خود را از دست داده است. اما در مقایسه آمار علاقمندانی که از غرفه در روزهای اخیر بازدید کردند متوجه شدم که موسیقی سنتی طرفداران مخصوص به خود را دارد. حتی به ندرت مخاطبان به دنبال آلبوم های پاپ بودند. بیشتر جوانترها به دنبال آلبوم های استاد شجریان بودند و آثار او را دنبال می کردند.
در میان آثار منتشر شده از سوی آوای باربد آلبومهای موسیقی بی کلام نیز دیده میشود. موسیقی بی کلام تا چه حد در میان مخاطبان شما خواستار داشت؟
موسیقی هایی که به همراه آواز عرضه شدهاند در میان مخاطبان بیشتر مورد استقبال قرار میگیرد. این نظر شخصی من است که مخاطبان بیشتر با صدای خواننده و شعر ارتباط میگیرند تا ملودی. به عنوان مثال آثار اساتیدی چون شجریان، قربانی، عقیلی، و ناظری به سبب صدا و لحن بیانشان پر مخاطب است. اما این بدان معنا نیست که آثار اساتید بنام موسیقی فاقد ارزش است. آثار اساتیدی چون استاد شهناز و استاد لطفی ارزش خاص خود را دارند که نیازی به آواز ندارد. اما در کل میتوان ادعا کرد ارزش این آثار به سبب بی کلام یا با کلام بودن آنهاست. در واقع مقبول واقع شدن آنها به شناخت مخاطبان از آنها بستگی دارد.
با این توصیف باید گفت که خوانندگان از طرفداران بیشتری برخوردارند تا نوازندگان. ازمیان اهالی موسیقی سنتی کدامیک متقاضیان بیشتری دارند؟
برخی از خوانندهها بسیار شناخته شده هستند. افرادی چون استاد شجریان و همایون شجریان نیازی به تبلیغ ندارند. فروش آلبومهای اساتید دیگری چون سالار عقیلی، نیز در حوزه موسیقی سنتی بسیار قابل توجه است.
فروش آلبومهای هنرمندانی که موفق به کسب جوایزی در خارج و یا داخل کشور می شوند؛ پس از کسب جوایز بیشتر میشود؟
نمیتوان گفت که چنین مسائلی بی تاثیر است. اما در حدی متوسط اثربخش خواهد بود. حتی اگر تبلیغات بیش از حد هم برای یک خواننده صورت گیرد؛ نمیتوان تاثیری به اندازه اعتبار شخصی خواننده و ارزش هنری او بگذارد. وقتی آثار اولیه هنرمند نزد مردم محبوبیت یابد؛ به یقین آثار بعدی او نیز مورد حمایت قرار میگیرد. در واقع اگر هنرمندی آثار موثری داشته باشد؛ آثار بعدی او نیز توسط مردم دنبال میشود. به نظرم هنر مند خود بهترین تبلیغ برای کار خویش است.
شما نیز همچون ناشران دیگر از عدم رعایت قانون کپی رایت با توجه به گسترش سایتهای منتشر کننده آلبوم ها به صورت غیر قانونی آسیب می بینید. فکر می کنید عدم رعایت قانون کپیرایت تا چه حد از مخاطبان شما کاسته است؟
اگر بگوییم کپیرایت در ایران رعایت میشود؛ سخنی نابه جا بیان کردهایم. متأسفانه افرادی که کمتر به هنر آشنایی دارند؛ راحتتر میتوانند به تکثیر غیر قانونی آثار موسیقایی دست بزنند. کسی که واقعاً با هنر رابطه دارد؛ چنین عملی را مرتکب نمی شود. شاید فردی که دست به کپیرایت میزند؛ از تلاشهایی که در جهت خلق یک آلبوم موسیقی و زحمتهایی که برای انتشار آن کشیده میشود بی اطلاع است. اگر بداند هرگز چنین کاری نمیکند. اما اخیراً خوشبختانه به سبب بالاتر رفتن فرهنگ مردم کپیرایت بسیار کمتر شده. با توجه به گرانتر شدن قیمت آلبومهای موسیقایی مانند هر محصول دیگر، فروش البوم های موسیقی بسیار بهتر شده است. اما در نهایت می توانم بگویم رعایت قانون کپیرایت احترام به هنرمند است.