«محافظ»؛ يك اكشن مهيج كه سينماي ايران به آن نياز دارد
تاريخ : شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۳۳
«شهرام خرازيها» منتقد سينما در مورد فيلم «محافظ» ساخته «محمد جواد كاسهساز»، اظهار داشت: ژانر رزمي از ژانرهاي مورد علاقه مردم است كه متاسفانه در تاريخ سينماي ايران هيچگاه جدي گرفته نشده و حجم توليدات داخلي در اين زمينه بسيار اندك است.
وي در ادامه افزود: اين ژانر در دهه پنجاه با اكران گسترده فيلمهاي «بروس لي» درايران شناخته شدعلي رغم آنكه فيلمهاي رزمي هنگكنگي وارداتي از فروش خوبي برخوردار بودند اما به علت كمبود رزمي كار حرفهاي و بدلكاران خبره، سينماي فارسي هرگز نتوانست حتي يك فيلم رزمي واجد حداقل استانداردهاي اين ژانر را به مخاطبينش ارائه نمايد.
اين منتقد در ادامه افزود: پس از انقلاب با گسترش و توسعه ورزشهاي رزمي زمينه توليدات سينمايي متكي بر اين شاخه ورزشي فراهم آمد و سينماي ايران هر چند خيلي كند و به ميزاني اندك از دهه هفتاد به بعد صاحب چند فيلم رزمي از جمله «ياسهاي وحشي» (محسن محسنينسب ) ، «ويرانگر» (ابوالقاسم طالبي) ، «پرواز از اردوگاه» (حسن كاربخش) ، «شوك» (اصغر نصيري) و «هشت پا» (عليرضا داوودنژاد) شد كه البته اكثر اين فيلمها نيز كاملا قواعد ژانر مذكور رعايت نكرده و با اغماض ميتوان آنها را به عنوان نخستين تلاشهاي سينماگران ايراني براي ساخت فيلم رزمي محسوب كرد.
خرازيها تصريح كرد: در اين فيلمها حداقل يك نفر رزمي كار براي اجرا و نمايش درست فنون ورزشي حضور داشت و يا آنكه برخي بازيگران فيلم قبل از فيلمبرداري تحت آموزش قرار ميگرفتند. در كنار ژانر رزمي بعضي فيلمسازان ايراني كوشيدند تا خانمهاي هنرپيشه را نيز براي اجراي حركات ورزشهاي رزمي و يا ايفاي نقشهاي اكشن به جلوي دوربين فرا بخوانند.
او گفت: «كريم آتشي» اولين بار به «پرديس افكاري» در فيلم «پنجاه روز التهاب» ايفاي چنين نقشي را پيشنهاد كرد كه با موفقيت رو برو شد. بعدها «عليرضا داوود نژاد» در اكشنهاي زنانه «ملاقات با طوطي» و «هشت پا»، تجربه مشابهي را پشت سر گذاشت. در سينماي ايران اكشن زنانه از دل ژانر نوپاي رزمي بيرون آمد. فيلم «محافظ» كه ابتدا- «سياهي روشن است» نام داشت - كه چند هفتهاي است بر پرده نشسته تقريبا تمام عناصر مشترك فيلمهاي رزمي و اكشنهاي زنانه ايراني را در بر دارد با اين تفاوت كه خوش ساختتر و مهيجتر از نمونههاي پيشين از آب در آمده است.
وي در ادامه افزود: «محمدجواد كاسه ساز» در نخستين ساخته سينمايي خود نشان ميدهد كه بر زير و بمهاي اكشنسازي وقوف كافي دارد. در فيلمهاي اكشن مهمترين اصل باوراندن صحنههاي حادثهاي به بيننده است كه البته كار چندان آساني هم نيست.فيلم اگر در اين يك مورد موفق باشد قادر خواهد بود بيشتر بينندگانش را تا پايان با خود همراه كند .خوشبختانه سكانسهاي اكشن «محافظ» بسيار حرفهاي كار شده و نزديك به واقعيت از آب در آمدهاند.
وي در مورد بازيها، افزود: «جمشيد هاشمپور» كه روزگاري سوپراستار پولساز اكشنهاي خوش ساخت - «افعي» ، «نيش» ، «جوانمرد» و...- و حتي درجه جيم - «ياران» ، «آخرين خون» و...- محسوب ميشد، در «محافظ» حضور خاطره برانگيزي دارد. «سودابه بيضايي» كه توانمنديهايش در عرصه بازيگري تا كنون ناديده گرفته شده، ميتواند در آينده نزديك به يك اكشن كار زن حرفهاي در سينماي ايران بدل گردد البته اگر بخت با او يار باشد و بتواند خود را در چنين نقشهاي پرتحركي جا بياندازد. ايفاي نقش اصلي «محافظ» را «فيروز قهرماني» بر عهده داشته كه خود از رزمي كارهاي حرفهاي است و حضورش براي عوامل فيلم بسيار غنيمت بوده است. «قهرماني» ضمن آنكه برخي از شاگردان خود را در اين فيلم به جلوي دوربين فرا خوانده ، به تعدادي از بازيگران هم نحوه اجراي درست حركات و ژستهاي ورزشهاي رزمي را آموزش داده است.
اين عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران در پايان، گفت: «محافظ» در شرايط بسيار بدي بر روي پرده فرستاده شده به گونهاي كه بسياري از طرفداران ورزشها و ژانر رزمي از اكران عمومي اين فيلم بيخبرند!؟ آنهم در حالي كه اكشنهاي پر زد و خورد چيني و فيلمهاي كاراتهاي «جكي چان» كه بعضا تاثيرات مخربي هم دارند، هم اكنون به بخشي از نيازهاي دوستداران فيلمهاي كاراتهاي پاسخ ميدهند! انصاف نيست كه با ترتيب دادن اين اكرانهاي كور و بيخاصيت جوانان اين مرز و بوم را از اكشنهاي وطني دور نگه داريم و راه را براي محصولات وارداتي بيگانه هموار كنيم!
فارس