نقد شفاهي مجموعههاي روي آنتن
«تاوان»؛ بارقه اميد در كارنامه «شهرام شاهحسيني»
تاريخ : چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۶
يك منتقد گفت: مجموعه تلويزيوني «تاوان» نشان ميدهد كه «شهرام شاه حسيني» از تجاريسازي و كليشهسازي صرف فاصله گرفته است و بارقههاي اميد در كارنامه اين كارگردان به ويژه در ساختار كار به وضوح ديده ميشود.
به گزارش هنر نیوز ،«مصطفي محمودي» منتقد سينما در گفتوگو با فارس در مورد سريال «تاوان» ساخته شهرام شاه حسيني، اظهار داشت: مجموعه تلويزيوني «تاوان» اولين تجربه «شهرام شاه حسيني» در مديوم تلويزيون و سريالسازي است.
وي در ادامه تاكيد كرد: با توجه به اين كه مخاطب در كارنامه سينمايي «شهرام شاه حسيني»، سه فيلم «كلاغپر»، «آقاي هفترنگ» و «زنها فرشتهاند» را در ذهن خود دارد كه هر سه اين فيلمها به نوعي نمونههايي از آثار نازل، صرفا گيشهاي و مدل فيلمهاي تجاريسازي است، در قسمتهاي نخست اين سريال، شايد اين ذهنيت از پيش به وجود آمده بود كه اين مجموعه هم مثل ساير كارهاي «شهرام شاه حسيني»، نازل و تجاري باشد اما اين اتفاق رخ داد.
وي اظهار داشت: خوشبختانه سريال «تاوان» مؤلفههاي تجاريسازي را دارد اما با مقايسه با سه فيلم قبلي اين كارگردان، پيشرفت و اتفاق خوبي در كارنامه اين كارگردان به شمار ميرود.
محمودي تصريح كرد: سريال «تاوان» از تم پليسي، جنايي و معمايي بهره ميگيرد كه خوشبختانه اين ژانر در سينما و تلويزيون طرفداران خاص خود را دارد. در اين سريال ما شاهد چند روايت هستيم كه از جمله آن ميتوان به داستان «مينا لاكاني» (مرجان) اشاره كرد كه بيشتر بحث اين داستان هم روي اين شخصيت تمركز دارد و در كنار آن ما داستان «پويان شاهرخي» (پژمان بازغي) و ... را داريم كه اين مجموعه را تبديل به يك داستان پر از شاخ و برگ كرده است.
اين منتقد ادامه داد: به نظر من در كليت يك داستان، لازم است كه چند خط موازي با هم داستان را به پيش ببرند اما ضروري نيست، چرا كه در كنار خط اصلي ما شاهد قصه قاچاق مواد مخدر توسط «شهنام شهابي»، قصه جناب سرگرد با بازي «احمد ساعتچيان» و قصه «رامين راستاد» هم هستيم كه در قسمتهاي اخيري كه «مينا لاكاني» به شما رفته قصه «اميريل ارجمند» نيز به داستان اضافه شده و اين اضافه و كم شدن باعث ميشود تا مخاطبان آن تمركز لازم را براي ادامه داستان از دست بدهند و اگر اين سريال بيشتر روي كاراكتر اصلي خود متمركز ميشد به موفقيت بيشتري دست پيدا ميكرد كه پراكندگي قصه از جمله نقاط منفي كار به شمار ميرود.
وي در ادامه به فارس، گفت: به لحاظ ساختار و كارگرداني سريال «تاوان» به نسبت ساير آثار سينمايي «شهرام شاهحسيني»، اصلا قابل مقايسه نيست و اين سريال نشان ميدهد كه «شهرام شاهحسيني» از كليشه و تجاريسازي فاصله گرفته كه اين امر از جمله نكات مثبت اين سريال به شمار ميرود كه در ساختار پيشرفت كاملا محسوس است.
محمودي در ادامه در مورد بازيهاي سريال «تاوان»، نيز خاطرنشان كرد: انتخاب بازيگران عالي نيست اما اتفاق مثبتي كه رخ داده، پرهيز از چهرههاي كليشهاي و استفاده از چهرههاي جديد است كه از جمله ميتوان به «پژمان بازغي»، «مينا لاكاني» و ... اشاره كرد اما تنها بازي كليشهاي كه ميتوان ذكر كرد، بازي «رضا رويگري» است كه به لحاظ زياد ديده شدن و تكرار مداوم نقشهاي خود باعث ميشود به نوع بازي او لطمه وارد شود و لطمه جبرانناپذيري به اين هنرمند بزرگ وارد شود تا حدي كه ما اين هنرمند را چند وقت نبينيم! در كنار آن بازيها يكدست نيست و ما در اين مجموعه بازي چشمگيري نميبينيم كه از ديگران برجستهتر باشد اما تنها بازي موفق را ميتوان بازي «شهنام شهابي» دانست كه توانسته حس انزجار را در مخاطب ايجاد كند. تصويربرداري و نوع قابهايي كه استفاده شده در اين سريال، فوقالعاده است و ما شاهد نماهاي مختلف از شهر تهران و شمال هستيم كه كليشهاي نيست و جذابيت بصري اين سريال را افزايش داده است و در كنار آن تدوين «مستانه مهاجر» هم خيلي خوب درآمده چرا كه در چنين ژانري معمايي تدوين خاص خود را ميطلبد كه خوشبختانه در اين سريال ما شاهد تدوين و ريتم خوبي هستيم. در زمينه استفاده از پليس و دستيار، از كليشه نچسب استفاده شده است كه اين قسمتهاي شوخي اين دو خيلي نچسب در آمده است.
وي در پايان اين گفتوگو نيز خاطرنشان كرد: در مجموع مردم هم استقبال نسبي خوبي از اين سريال داشتهاند و اين را بايد به حساب حضور موفق «شهرام شاهحسيني» در تلويزيون گذاشت و به او اين فرصت را داد تا در آثار بعدي خود در تلويزيون، خود را بيشتر نشان دهد. خوشبختانه در اين سريال نيز بارقههاي اميد در نوع ساختار ديده ميشود و بيننده اميدوار ميشود كه در آثار بعدي او تجارب تجاريسازي را از ذهن بيننده پاك كند و نگاه جديدي به فيلمسازي داشته باشد.