هنرمندان نقش ترویج کننده ای در امر خیرخواهانه دارند
محمد صالح طیب نیا در گفتگو با هنرنیوز:
هنرمندان نقش ترویج کننده ای در امر خیرخواهانه دارند
مدیر موسسه خیریه آلا از هنرمندان بویژه بازیگران سینما و تلویزیون به عنوان یکی از مرجع جامع یاد کرد که به دلیل الگو بودن برای جامعه می توانند در ترویج مردم به امر خیر بسیار موثر باشند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۶
دکتر محمد صالح طیب نیا مدیرعامل مؤسسه خیریه آلا و عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد نقش موثر هنرمندان بویژه بازیگران سینما و تلویزیون در ترویج امر خیرخواهانه گفت: باید بپذیریم که هنرمندان به مثابه یک مرجع جامع برای مردم محسوب می شوند و خواه ناخواه بسیاری از افراد جامعه این هنرمندان را الگوی زندگی خویش قرار می دهند بخصوص هنرمندانی که در عرصه سینما و تلویزیون فعال هستند. لذا اگر این هنرمندان در کارهای خیرخواهانه مشارکت داشته باشند. می توانند در ترویج مردم به امور خیریه بسیار اثر گذار باشند. البته در کنار هنرمندان، ورزشکاران، سیاسیون و نخبگان هم می توانند چنین تاثیرگذاری را داشته باشند.

وی ادامه داد: اگر چه دانشگاه ها می توانند در تدوین و تولید امر خیر مشارکت داشته باشند. اما ترویج امر خیر برعهده هنرمندان است و این هنرمندان و مرجع جامع هستند که می توانند دغدغه امر خیر را در مردم ایجاد کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه امیدواریم بزودی شعار «هر ایرانی یک نیکو کار» محقق شود یاد آور شد: سالیان طولانی است که دولتمردان، نخبه گان و خیرخواهان، یک تحول جدی را در فضای کشور احساس می کنند. متاسفانه فعالیت خیرخواهانه در کشور ما علی رغم حجم زیادی که دارد اما بر مبنای علمی صورت نمی گیرد و بیشتر حالت سنتی به خود گرفته است و موازی کاری در بین خیرین بسیار زیاد است. به عبارت دیگر؛ باید گفت هزینه ها صرف کارهای اولویت دار نمی شود. از سوی دیگر؛ قوانینی که در حوزه خیریه ها وجود دارند نه تنها به فضای ترویج امر خیر، کمکی نمی کند بله در برخی از موارد نیز بازدارنده است! و خیرین با نهادهای متعددی مواجهه هستند.

طیب نیا با اشاره به مشکلات و معضلاتی که در حوزه کارهای خیرخواهانه وجود دارد اظهار داشت: مجموعه این مسائل و مشکلات که در فضای خیریه در کشور وجود دارد جمعی از نخبه گان دانشگاهی را بر آن داشت که طرحی به نام «خیر ماندگار» را تاسیس کنند که قریب یک سال و نیم روی این طرح مطالعه و کار شده است که در شش هدف تعریف و قریب ۱۰۰ پروژه در آن دیده شده است.

به گفته عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان در طرح خیر ماندگار، از بحث راه اندازی گالری های هنری و مشارکت هنرمندان در بحث خیریه ، مسائل ترویجی از طریق رسانه ملی ، مطبوعات و رسانه ها گرفته تا تعریف نیروی انسانی در امر خیریه و راه اندازی رشته های دانشگاهی تا مقطع PHD ، هدایت پایان نامه های ارشد و دکترا نسبت به این حوزه، تالیف و ترجمه و هدایت قریب ۲۰۰ پایان نامه در طول ۵ سال و تاسیس پارلمانی هنری امر خیر با حضور هنرمندان و ... در این موسسه دیده شده است.

مدیر موسسه خیریه آلا تاکید کرد: بحث خیر فقط متعلق به ثروتمندان نیست. الان حدود ۱۰۰ شغل را احصا کردیم و در مورد هر کدام از آنها قرار است کتابی تالیف شود که مثلا یک راننده تاکسی ، یک خبرنگار، یک استاد دانشگاه و غیره چه کار خیری می تواند انجام بدهند؟ کار خیر نه اختصاص به دین و مذهب ، نه به جریان سیاسی و نه به ثروتمند و فقیر دارد و به قول معروف در کار خیر حاجت به هیچ استغاره ای نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این راه از سوی دولت حمایت شدید یا خیر؟ گفت: تاکنون حمایتی از سوی دولت در این مورد نشده است. اما من خودم مذاکراتی با وزیر علوم ، اقتصاد و دارایی و وزیر بهداشت داشتم و همه آنان برای کمک به امر خیریه ابراز آمادگی کردند. البته برای این کار باید بخش های متعددی کمک کنند و دانشگاه ها تنها می توانند بستر را برای راه اندازی رشته های تحصیلی خیریه باز کنند که ما هم تاکنون با دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه اصفهان و دانشگاه تربیت مدرس تفاهم نامه هایی را به همین منظور به امضاء رساندیم.

محمد صلاح طیب نیا با اشاره به ترجمه دو کتاب خارجی در حوزه خیریه افزود: در حال حاضر ، دو کتاب را در دست ترجمه داریم که یکی از آنها در مورد روش های مدیریتی و مسائل حقوقی خیریه است که یک کتاب ۸۰۰ صفحه ای است که می تواند در تولید دانش امر خیر به جامعه کمک کند و کتاب دوم نیز در مورد خیریه ها در جهان اسلام است که به مرور و بررسی تاریخچه امر خیر در جهان اسلام و انگیزه هایی که دولتمردان و خیرین مسلمان دارند می پردازد. هر چند که ما نیز نقدهایی هم به این کتابها داریم که در ترجمه یاد آوری خواهیم کرد.
کد خبر: 82500
Share/Save/Bookmark