کمالی مقدم: تلاشم این است تا با نمایش های محیطی به میان مردم بیایم
گزارش هنرنیوز از نشست خبری نمایش «پایکوبی اسب های پشت پنجره»؛
کمالی مقدم: تلاشم این است تا با نمایش های محیطی به میان مردم بیایم
هادی کمالی مقدم در نشست خبری نمایش «پایکوبی اسب های پشت پنجره» گفت: تلاشم این است تا با نمایش های محیطی به میان مردم بیایم تا در سالن های نمایشی منتظر حضور مردم باشم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۵
نشست خبری نمایش «پایکوبی اسب های پشت پنجره» امروز یکشنبه ۲۹ آبان ماه با حضور هادی کمالی مقدم کارگردان، مینا بزرگمهر مدیر طراحی، رضا بهجت طراح نور و فرشاد فزونی طراحی و اجرای موسیقی در تالار وحدت برگزار شد.
هادی کمالی مقدم در ابتدای این نشست گفت: ۶ ماه در خصوص این اجرای محیطی با بچه های گروه تمرین کردیم و هدفمان احیای فضاهای مرده و فراموش شده است.
وی افزود: اجرای «پایکوبی اسب های پشت پنجره» براساس متنی از ماتئی ویسنی یک با عنوان «اسب های پشت پنجره» است که این متن توسط من و مینا بزرگمهر بازنویسی و به وسیله گروه اجرایی بازخوانی می شود به همین خاطر عنوان کار تا حدودی تغییر پیدا کرد.
این کارگردان خاطرنشان کرد: بازیگران و عواملی که در این کار هستند تعدادی از افراد با تجربه در حرفه تئاتر هستند و عده ای افراد تازه کار هستند که مدتی کارگاه های آموزشی گروه را پشت سر گذاشته اند و با گروه شروع به همکاری کرده اند. کمالی مقدم تاکید داشت: ما براساس محیط
برای اجرا های محیطی نیاز به یکسری امکانات تکنیکی و تخصصی داریم که مقداری از آن را از بنیاد رودکی گرفته ایم اما متاسفانه این امکانات هم ناقص است
تمام موارد اجرا هایمان را تنظیم می کنیم اما به علت اینکه در فضایی باز کار می کنیم و در معرض صداهای بیرون هستیم به همین خاطر به ناچار از میکروفن استفاده می کنیم.
وی ادامه داد: البته برای اجرا های محیطی نیاز به یکسری امکانات تکنیکی و تخصصی داریم که مقداری از آن را از بنیاد رودکی گرفته ایم اما متاسفانه این امکانات هم ناقص است و تا زمانی که این مشکلات وجود داشته باشد معمولا چنین اجراهایی با مشکل رو به رو هستند.
کارگردان نمایش پایکوبی اسب های پشت پنجره اظهار داشت: همیشه به علت نوع کار و شیوه اجراهایم به دنبال صدای خوب و رسا هستم نه صدای بلند چیزی که به اشتباه جا افتاده و صدای بلند را در اجراها درست می دانند.
هادی کمالی مقدم تصریح کرد: البته با تعدادی از دوستانمان در بنیاد رودکی در پی حل مشکل صدا هستیم که امیدواریم این اتفاق بیافتد و صدا درست شود.
وی افزود: تلاشمان این بود تا از سالن های تئاتر بیرون بیاییم و در مکان های متفاوت اجراهایی داشته باشیم چرا که ما در تالارهای نمایشی هم اجرا داشتیم و بعد از مدتی صحنه و تالار برای ما تکرار بود به همین خاطر دوست داشتم تا فضاهای باز را تجربه کنم. دوست داشتم تا خودم به میان مردم بروم نه اینکه در سالن ها منتظر حضور مردم باشم.
مدیر هنری این نمایش گفت: به همین خاطر شروع به اجرای نمایش های خیابانی کردم و در این راستا مجموعه کارهایی را برای شهرداری انجام دادم و در این حرکت با افرادی آشنا شدم که با من در خصوص تئاتر هم فکر بودند به همین خاطر با هم در این زمینه تجربه هایی را به دست آوردیم و در مکانهای متفاوت کارهایی را اجرا کردیم.
کمالی مقدم خاطرنشان کرد: این تجربه های کاری ادامه
برای احیای فضای پارکینگ تالار وحدت که مکانی برای دکورهای قدیمی و زباله ها و نخاله ها بود از پروژه اصلی خارج شدیم و بیشترین انرژی خود را صرف آماده کردن این فضا کردیم و با توجه به آماده سازی مکان توسط گروه کار اجرا به تاخیر افتاد
پیدا کردو به سوی اجراهای محیطی رفت تا اینکه حسین پارسایی مدیر عامل بنیاد فرهنگی و هنری برای اجرای این اثر در این محوطه از گروه ما دعوت کرد.
وی ادامه داد: برای احیای فضای پارکینگ تالار وحدت که مکانی برای دکورهای قدیمی و زباله ها و نخاله ها بود از پروژه اصلی خارج شدیم و بیشترین انرژی خود را صرف آماده کردن این فضا کردیم و با توجه به آماده سازی مکان توسط گروه کار اجرا به تاخیر می افتاد و به همین خاطر با تاخیر در آماده سازی این پارکینگ اجرای گروه هم به تاخیر افتاد و ما فعلا مجبور هستیم ۱۲ اجرا برویم چرا که ماه محرم شروع می شود و ادامه اجراها به بعد از محرم می افتد.
هادی کمالی مقدم گفت: شکل و شیوه کاری ما بداهه پردازی است و هنوز در اجرا هایمان بداهه را رعایت می کنیم و البته یکسری از کارها هم براساس محیط بوده است و در هر شب اجرا شاهد یک اتفاق تازه هستیم و این همان چیزی است که ما را از سالن های تئاتر بیرون کشید در این صورت است که هیجان در این اتفاق بالا است.
این کارگردان تاکید داشت: اساس نمایش ما بینارشته ای بودن آن است یعنی از گروه های مختلف علمی، ورزشی و هنری می خواهیم تا با ما همکاری داشته باشند تا همه گروه ها حرف مشترک خود را در یک ایده بیان کنند. در این کار هم بچه های طراحی و عکاسی و روباتیک با هم همراه بودند و در کنار دیگر عوامل به ما کمک می کردند.
وی تصریح کرد: زمانی که این متن توسط تینوش نظم جو ترجمه شد همان موقع برای اجرا به من پیشنهاد داده شد و من این کار را با گروه دیگری شروع به تمرین کردم و درگیر این متن شدم و کار را به شیوه های مختلف اجرا کردم و ما ۲ اجرای خصوصی داشتیم که ماتئی ویسنی یک و تینوش نظم جو به تماشای این کار نشستند. تا اینکه ما بنا به درخواست پارسایی این کار را اجرا بردیم.
کمالی مقدم گفت: سعی کردیم تا جنگ را در این نمایش کم رنگ تر نشان دهیم و نمایش را به سمت نشان دادن صلح ببریم و فضای فانتزی سیاهی که در متن است را کمتر نشان دهیم.
در ادامه دیگر عواملی که در این نشست حضور داشتند از نحوه کار خود گفتند و معتقد بودند که در کارهایشان سعی می کردند تا به فضا نزدیک شوند.
کد خبر: 164
Share/Save/Bookmark