آفرین عبیسی در گفتگو با هنرنیوز:
اگر یکی از ما ناراحت باشد، کُمِیتِ مان میلنگد
آفرین اویسی گفت: ایام نوروز را به مخاطبان هنرنیوز و همه هم وطنانم تبریک می گویم. امید دارم که همه دل شان شاد باشد چون بی مایگی در این روزها فتیراست اگر یک نفر ناراحت باشد یعنی کُمِیتِمان می لنگد.
تاريخ : سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۴
آفرین عبیسی جزو بازیگرانی است که فقط کافیست جلوی دوربین قرار بگیرد و بدون این که کاری انجام دهد مخاطب او را دوست خواهد داشت. او متولد لاهیجان است و همسر مرحومش ایرج صادق پور فیلم بردار و تهیه کننده سینما بوده است او فعالیتش را از سال ۱۳۴۹ آغاز کرد و با فیلم سینمایی «طوقی» علی حاتمی برای مردم چهره آشنایی شد که تا امروز توانسته در این حرفه ماندگار باشد. او بسیار کم کار است و قصه فیلم نامه برای او از هر چیز دیگری مهم تر است. به بهانه بازی درسریال «گوشه دل تهرون» به کارگردانی رامبد جوان که قرار است در ۲۹ اسفند در یک روز تمام در۱۲ قسمت این سریال به روی آنتن شبکه پنج برود در لوکیشن این سریال به گفتگو با آفرین عبیسی نشستیم و گپ کوتاهی را با این هنرمند پیشکسوت داشتیم که شرح آن در ذیل آمده است.
آفرین عبیسی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که در سال جاری چه آرزویی را برای مردم در سال جدید می کنید گفت: بنده در ابتدا دوست دارم به مخاطبان هنرنیوز و همه هم وطنانم به خصوص همشهری های عزیزم از این رسانه سلام عرض کنم و برای همه مردم در همه جای این کره خاکی که هستند آرزوی موفقیت و سلامتی کنم و ایام نوروز زیبای مان در سال هزار و سیصد و نود و سه را پیشاپیش تبریک عرض می کنم. دلم می خواهد دل های همه مردم در هر جا که هستند بهاری و سبز خوش و سلامت باشد. جوان تر ها، بزرگترهای مان همه و همه در سال جدید به آرزو و مراد دلشان برسند. کمک کنیم همه مان در کنار هم با آرامش زندگی کنیم و خوش باشیم چون اگر یکی از ما ناراحت باشد یعنی کُمِیتِ مان می لنگد. به قول قدیمی ها (بی مایعگی فتیر) همه باید پشت هم باشیم تا پشت کسی به دلیل ضعف مالی نلرزد دست همدیگر را بگیریم.
این بازیگر پیشکسوت سینما در ادامه به جوان های علاقه مند به سینما گفت: من همیشه باور داشتم و هنوز بر این باورم که سینما به عنوان شغل دوم مناسب است. برای یک جوان سینما نمی تواند به عنوان شغل اول مطرح باشد. چه اشکالی دارد جوان هایی که اصرار دارند وارد این حرفه بشوند در دو رشته تحصیل کنند؟ امکانات که وجود دارد مانند گذشته که نیست و خدا را شکر دانشگاه رفتن آنقدر سخت نیست و به راحتی می شود ادامه تحصیل داد. سینما را هم تفننی، احساسی و هنری دنبال کنند.
وی در ارتباط با روابط نسل قدیم با جدید به خصوص در پروژه هایی که حضور دارد گفت: من جزو نسل گذشته هستم اما ارتباط من با جوان ها بسیار خوب است و در کنار هم فعالیت می کنیم. سر هر کاری که بودم روابط بسیار خوبی با جوان ها داشتم. این بستگی به خود افراد دارد احترام یک بحث دو طرفه است شما وقتی که احترام می گذارید احترام هم می بینید.
عبیسی در ادامه گفت: گویا روی پیشانی ما مهر زده اند که هرکسی که کار اولش است به دنبال ما بیاید. بسیاری از کار اولی ها از من برای بازی در کارشان دعوت می کنند. در همین جشنواره بین المللی فیلم فجر بنده در فیلم سینمایی به کارگردانی دهقان اشکزری بازی کردم که اولین فیلم سینمایی اش بود. رضا میرکریمی اولین فیلم سینمایی اش را با بنده شروع کرد. روح الله حجازی هم که امروز جزو جوان های خوب سینما است نیز اولین فیلمش رابا بنده شروع کرد.
وی با بیان این که قصه فیلم از هرچیزی برایش مهم تر است، گفت: باز هم می گویم جوان بودن کارگردان مهم نیست مهم تر از همه قصه فیلم نامه است و خیلی به این مسائل که ببینم کدام بازیگر مطرح درآن فیلم قرار است بازی کند کاری ندارم اگر قبول کردم در فیلمی بازی کنم در مرحله بعد دوستی با سایر عوامل که آشنا نیستیم به وجود می آید. اصلاً ما مجبوریم که با هم کنار بیاییم تا در کنار هم کار تولید کنیم و این گونه است که می توانیم چیز های بسیار زیادی از هم یاد بگیریم. تا وقت داریم باید از کنار هم بودن مان استفاده کنیم.
بازیگر فیلم سینمایی «بید مجنون» درباره کم کاریاش در تلویزون گفت: من نه تنها در تلویزیون کم کارم بلکه در سینما هم شش سالی می شد که کار نکرده بودم. باید قصه را بخوانم آن را دوست داشته باشم و با آن ارتباط برقرار کنم در مرحله بعد ببینم که چه کسی قرار است آن فیلم را بسازد، تهیه کننده آن چه کسی است اگر آن مسائلی که برای من مهم بود در عوامل و فیلم نامه دیدم قبول می کنم که در آن فیلم بازی کنم. در ضمن من اصلاً بلد نیستم که پشت سر هم کار کنم. من باید هم کار کنم و هم استراحت کنم.
وی در ادامه افزود: فیلم نامه های متعددی به دست بنده می رسد چه در سینما و چه در تلویزیون کار های بسیاری پیشنهاد می شود و من سعی می کنم که گلچین کنم و آن هایی را که در مرحله اول قصه خوبی را دارند کار کنم. یک چیز برایم بسیار مهم است و آن هم این است که من آن مجموعه ای که قرار است ساخته شود را دوست داشته باشم. من نمی گویم که اگر کاری را قبول نکردم فیلم نامه مشکل داشته است اصلاً اگر ایراد داشته باشد بقیه که قبول نمی کنند که در آن بازی کنند بنده ایراد دارم که نمی توانم هر فیلم نامه ای را دوست داشته باشم.
گفتگو از علی اکبر دهبان