دستورالعمل تأیید صلاحیت کارگردانان فیلم اول مانع ورود استعدادها به سینما می شود/ در سینمای ایران هرکس لابی و پارتی دارد بالا می رود!
احمد تجری در گفتگو با هنرنیوز:
دستورالعمل تأیید صلاحیت کارگردانان فیلم اول مانع ورود استعدادها به سینما می شود/ در سینمای ایران هرکس لابی و پارتی دارد بالا می رود!
 
تاريخ : شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۸
احمد تجری کارگردان سینما با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اولی و لزوم حضور جوانان مستعد بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده گفت: دستورالعمل تأیید صلاحیت کارگردانان فیلم اول جز جلوگیری از ورود استعدادها به سینما هیچ عایدی ندارد؛ در هیچ یک از کشورهای دنیا ما شاهد چنین روش و منشی نیستیم! در دیگر کشورهای جهان هرکس فکر می کند استعداد فیلمسازی دارد به راحتی می تواند وارد میدان رقابت با سایر فیلمسازان شود و خود را محک بزند اما در ایران این گونه نیست و همین باعث می شود با سینمایی روبرو باشیم که سال به سال ضعیف تر از قبل می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «گل به خودی» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز افزود: سینمای ایران در حال پسرفت است و یکی از عمده دلایل پسرفتش همین دستورالعمل ها و آیین نامه ها هستند! واقعاً چه معنی دارد که فیلمساز جوان اول که یا درسش تمام شده یا تمایل دارد پا به میدان فیلمسازی بگذارد سابقه مدیریتی داشته باشد؟ استعداد و خلاقیت و نبوغ و نوآوری مهم است، در همه جای دنیا به استعداد توجه می کنند اما ما در ایران شاهد برخی قوانین عجیب و غریب هستیم!

این سینماگر با تأکید بر اینکه این قوانین و دستورالعمل ها از اساس اشتباه هستند متذکر شد: نکته مهم و قابل تأمل اینجا است که در نهایت برای کسانی که لابی و پارتی دارند همین قوانین نادرست هم رعایت نمی شود.

وی تأکید کرد: عده ای راحت مجوز می گیرند و سابقه صوری برای آن ها درست می کنند. قانون برای کسانی اجرا می شود که لابی و پارتی ندارند. در هر صورت بار دیگر تأکید می کنم چنین قوانینی باعث می شود استعدادها از ایران بروند و این اشتباه است.

تجری سپس با بیان اینکه به جای وضع این قوانین عجیب بروید و جلوی تهیه کنندگانی که از فیلمسازان جوان پول طلب می کنند را بگیرید اظهار داشت: تهیه کننده ها علناً می گویند فلان کار را بکن من برایت مجوز می گیرم! این کاسبی تهیه کنندگان است که مدیران سینمایی چشم خود را روی آن بسته اند و با این زیاده خواهی زننده برخورد نمی کنند.

وی خطاب به مدیران سینمایی تصریح کرد: جلوی فساد و رانت در سینما را بگیرد و این قوانین عجیب را وضع نکنید! در سینمای ایران هرکس لابی و پارتی قوی تری دارد بالا می رود و همه این ها به دلیل همین دستورالعمل ها و قوانین و آیین نامه های سلیقه ای و غیرکارشناسی شده است.
عباس خزاعی نیا
کد خبر: 98954
Share/Save/Bookmark