سینما رفتن برای مردم الویت ندارد
محسن علی اکبری در گفتگو با هنرنیوز؛
سینما رفتن برای مردم الویت ندارد
محسن علی اکبری تهیه کننده سینما گفت: معتقدم مشکلات اقتصادی در شرایط کنونی نیز کمک کرده که شرایط فعلی برای سینما به لحاظ جذب مخاطب فراهم شود.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۰۰

محسن علی اکبری تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در خصوص فروش فیلم سینمایی «تلفن همراه رییس جمهور» ساخته «علی عطشانی» به سازمان سینمایی اظهار داشت: این فیلم به سازمان سینمایی فرخته نشده است و معتقدیم که فیلم قابلیت اکران عمومی را در نیمه دوم ماه محرم دارد و اکران آن می تواند اتفاق خوبی را برای سینمای ایران به لحاظ جذب مخاطب و رونق بخشی به گیشه سینماها رقم بزند. منتها هنوز اکران عمومی این فیلم برای ما مشخص نشده و در واقع سازمان سینمایی جواب قانع کننده ای به ما برای اکران عمومی این فیلم ابلاغ نکرده است.
وی افزود: برای اکران این فیلم دو حالت وجود دارد. اول اینکه باید یا فیلم در مقطع کنونی اکران شود و یا اینکه قبل از آغاز جشنواره بین المللی فیلم فجر اکران عمومی شود که فیلم های جدیدی از راه خواهند رسید این فیلم تازگی و نو بودن خود را از دست خواهد داد. که اگر این گونه شود ضرر و زیان فراوانی را متحمل ما خواهد کرد. بنابراین روزها وضعیت این فیلم برای اکران عمومی مشخص نیست وما بلاتکلیف هستیم.
این تهیه کننده سینما در خصوص مشکلات این روزهای سینما به لحاظ جذب مخاطب تصریح کرد: به نظرم مردم این روزها مشکلات اقتصادی فراوانی دارند و سینما رفتن برای آنها در الویت اصلی و فکری نیست. از طرفی فیلم های ما همچنان مشکل ضعف در فیلمنامه را دارند و مخاطب هم دوست دارد فیلم خوب ببیند و از کلیشه ها فرار می کند. از طرفی با وجود این دو مشکل امسال ما شاهد بودیم که فیلمی مثل «کلاه قرمزی و بچه ننه» فروش خوبی داشت و نشان داد که مردم در صورت اکران شدن فیلم خوب حتما به سینماها می روند.
وی ادامه داد: فکر می کنم اگر مضامین و موضعات فیلم های سینمایی ما به گونه ای باشد که مردم با دیدن آنها به آرامش روحی و روانی برسند و اوقات خوب وخوشی را برای خود وخانواده هایشان فراهم کنند. از فیلم ها استقبال می کنند. اما همان گونه که گفته شد بحث مشکلات اقتصادی جامعه را نیز نمی توان نادیده گرفت که شاید برای برخی از خانواده تامین هزینه های مدارس دانش آموزان شان، امرار و معاش خانواده، امورات روزانه زندگی ، اجاره خانه و ... مهمتر از هر چیزی باشد.
علی اکبری اضافه کرد: معتقدم با توجه به فیلم هایی که موجود است و پتانسیل جذب مخاطب را برای اقناع و اشباع مردم برای رفتن به سینما را به درستی ندارند و مشکلات اقتصادی در شرایط کنونی کمک کرده که بحران فعلی برای سینما به لحاظ جذب مخاطب فراهم شود و عملا شاهد این هستیم که هیچ فیلمی به غیر از یک یا دو مورد از سوی مخاطبان مورد استقبال قرار نمی گیرند.
تهیه کننده فیلم های«استرداد»، «پنهان» و «كتاب قانون» در ادامه در خصوص ضعف فیلمنامه های سینمایی هم خاطرنشان کرد: متاسفاته بسیاری از تهیه کنندگان سینما برای تحقیق و پژوهش در سینما ارزش قائل نیستند و فکر می کنند تحقیق و پژوهش باعث افزایش هزینه های ساخت یک فیلم سینمایی می شود. در صورتی که این بخش یکی از مباحث اصلی در ساخت یک اثر سینمایی است که باید اهمیت ویژه ای نیز داشته باشد چرا که در دیالگ نویسی و روایت یک اثر سینمایی این بخش کمک شایانی به درک اثر و جذب مخاطب می کند و متاسفانه خیلی از تهیه کنندگان ما در سینما به آن توجه ای نمی کنند. از طرفی در مورد فیلمنامه هم کمترین بودجه در اختیار یک فیلمنامه نویس قرار می گیرد وفیلمنامه خریداری می شود. بنابراین با این دستمزد کم قاعدتا فیلمنامه سطحی و ضعیف می شود و هر چقدرهم فیلمنامه ضعیف شود اثر منفی در کلیت فیلم گذاشته و باعث روند نزولی در ساختار فیلم می شود.
علی اکبری یادآورشد: متاسفانه مخاطب امروز سینما وتلویزیون ما سطحی نگر شده اند. این برمی گردد به اینکه تهیه کنندگان، مسئولین و هنرمندان از پشتوانه های غنی فرهنگی خودمان فاصله گرفته اند و باعث شدند که مخاطب به سمت آثار ماهواره ای پناه ببرد. نکته جالب اینکه سازندگان آثار غربی و ضد ایرانی هم با توجه به روند حرکتی ما در ساخت آثار سینمایی ضد دینی و ضد ایرانی قدم های بلندی برمی دارند ومی خواهند مخاطبان ما را به سمت آثار ضد فرهنگی و ضد اسلامی جذب کنند و متاسفانه چون عمده این آثار با عبور از خطوط قرمز ساخته می شوند و تاثیرات منفی شدید روحی و روانی روی مخاطب دارد. بنابراین وقت آن رسیده که هم رسانه ملی و هم سینما به ساخت آثار فاخر اهمیت و بهاء کافی دهند تا بیش از این ما شاهد از دست رفتن مخاطبان خود نباشیم.
وی عنوان داشت: برای سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر امسال فیلم سینمایی«استرداد» را به کارگردانی «علی غفاری» داریم که این روزها مراحل فنی آن در حال انجام است و تصویربرداری آن در مسکو روسیه و ایران انجام شده و داستان آن به جنگ جهانی در سال ۱۳۱۸ و درگیر شدن ایران و اعلام بی طرفی در این جنگ ازسوی ایران و وقایع پس از جنگ جهانی دوم می پردازد و زمانی که سران متفقین نشستی را تهران برگزار کردند و به دلیل موقعیت کشورمان ، این بی طرفی دیری نپاید و ایران به دلیل هم مرز بودن با شوروی سابق از سوی متفقین مورد اشغال قرار گرفت.

کد خبر: 50244
Share/Save/Bookmark