آقای فخیم زاده ضعف سریال تان ارتباطی به مدیران رسانه ندارد
نگاهی به سریال «فوق سری» و اعتراض مهدی فخیم زاده؛
آقای فخیم زاده ضعف سریال تان ارتباطی به مدیران رسانه ندارد
گویا مهدی فخیم‌زاده، مدیران رسانه و فیلمنامه نویس سریال «فوق سری» اطلاع ندارند که مخاطبین تلویزیون بهترین و هیجان انگیز‌ترین مجموعه‌های پلیسی را دنبال می‌کنند. نمی‌توان مخاطب امروزی را به هر نحوی راضی کرد. آنقدر ساده بینی در یک سریال به نوعی دست کم گرفتن شعور مخاطب به حساب می‌آید.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۱
برنامه‌هایی که در ایام نوروز از شبکه تلویزیون پخش شد نتوانست رضایت مخاطبین را جلب کند. شاید یک الی دو برنامه از مجموع تمام برنامه‌های تلوزیون مخاطب را پای گیرنده‌های خود نگه داشت. مجموعه «کلاه قرمزی» قطعاً یکی از این برنامه‌ها است که مخاطبین با سن‌های مختلف آن را دنبال می‌کردند. جدا از اینکه مجموعه‌های تلویزیون و برنامه‌های ترکیبی خوبی برای نوروز امسال آماده نشده بود و بیننده‌ها به شدت جای خالی سریال «پایتخت» را احساس می‌کردند مجموعه «فوق سری» به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده در این ایام پخش شد که ارتباطی به حال و هوای نوروز نداشت. شاید بهترین زمان پخش برای آن در هفته نیروی انتظامی بود. با توجه به اینکه فخیم‌زاده در بین مخاطبان رسانه ملی جایگاه ویژه‌ای دارد انتظار می‌رفت شاهد یک سریال خوب و با کیفیت استاندارد باشیم. که متاسفانه این گونه نشد.

ابتدا باید به اعتراض فخیم‌زاده اشاره کرد او در صفحه اجتماعی خود اعلام کرد که مدیران سازمان بدون هماهنگی بخش‌های زیاد و حساسی را از این مجموعه حذف کرده‌اند و دیگر این مجموعه را جزو کار خود نمی‌دانم. وی اشاره کرده بود با اینکه در تمام طول فیلمبرداری نماینده نیروی انتظامی کنار گروه حضور داشت دیگر دلیلی برای جداکردن صحنه‌هایی از فیلم وجود نداشته است.

این اقدام مسئولان رسانه ملی خود جای صحبت دارد اما نباید این نکته را فراموش کرد که سریال «فوق سری»  از ضعف‌هایی برخوردار بود که به هیچ عنوان ارتباطی به این اتفاقی که از سوی مدیران شبکه افتاده است ندارد. کیفیت این مجموعه در بخش فیلم نامه آنچنان سطحی و نازل بود که برای نقد آن نیازی به نگاه ریز بین منتقدی وجود ندارد. در پرداخت شخصیت‌ها به هیچ عنوان فیلم نامه کمکی به بازیگر نکرده است و این بازیگر است که باید برای خود و کاراکترش و شرایطی که در آن تصویر شده شخصیت‌پردازی کند. دیالوگ‌هایی که فقط «حرف» هستند حرف‌های کاراکتر‌ها را به راحتی می‌توان در میان یکدیگر تقسیم کرد بدون اینکه هر کدام از آن‌ها احساس کند که این دیالوگ برای فلان کاراکتر مناسب نیست. موضوع فیلم نامه با توجه به اینکه تکراری بود این توانایی را داشت که یک درام بسیار نفس گیر را شاهد باشیم اما چنین احساسی در مخاطب به وجود نیامد و حتی در برخی از صحنه‌های حساس به جای اینکه مخاطب را درگیر خودش کند به لحاظ سادگی و ساده پنداری نگاه مخاطب، موجبات تمسخر خود را فراهم کرد.

مخاطبین غیر حرفه‌ای فیلم نیز با تمسخر به صحنه‌هایی از فیلم نگاه می‌کردند در هر قسمت پلان‌هایی وجود داشت که بدیهی‌ترین ایرادات را می‌توان به آن وارد کرد. در این مجموعه فخیم‌زاده تلاش داشت تا با توانایی شخصی خود در زمینه بازیگری تفاوت‌های بسیاری را بین دو کاراکتری که خود در آن ایفای نقش می‌کرد قائل شود که نتوانست رضایت مخاطب را جلب کند از طرفی شباهت‌های بسیار زیادی بین این نقش و نقش‌هایی که قبلاً در این قالب بازی کرده بود وجود دارد. البته باید ذکر کرد که مهدی فخیم‌زاده قبلاً در فیلم سینمایی «تشریفات» در دو نقش ظاهر شده بود که توانست به عنوان بازیگر قابلیت‌های خوبی را از خود به نمایش بگذارد.

قصه سریال «فوق سری» به هیچ عنوان پیچیده نیست در حقیقت افرادی که در دهه شسصت و هفتاد فیلم‌های پلیسی را دنبال می‌کردند جذابیت‌هایی به مراتب بیشتری را شاهد بودند. اتفاق‌های موجود در فیلم نامه مرتباً برای مخاطب جای سوال ایجاد می‌کرد سوال‌هایی که نمی‌شد دلیل اصولی و منطقی برایش پیدا کرد.

اینکه دو پلیس مجرمی را به منزل خود ببرند و در آن شرایط از آن نگه داری کنند، نحوه برخورد دو پلیس با مجرمی که دستگیر کرده‌اند، تن دادن به بسیاری از خواسته‌های مجرم آن هم بدون دلیل، راه آمدن‌های بی‌جا و بی‌مورد با وی و همچنین اجازه دادن به برخورد‌هایی که از مجرو در رویارویی با پلیس رخ می داد، نداشتن جدیت در کار و رفتار کاراکتر ها، بدون برنامه مجرمان را تحت تعقیب قرار دادن، فرار بسیار ساده لوحانه مجرم از دست پلیس در چند بخش و از همه غیر قابل تحمل‌تر اینکه کارگردان مخاطب را بسیار دست کم گرفته و انتظار دارد که او با دیدن ردیاب پلیس در کف کفش مجرم بهت زده شود و به او آفرین بگوید مواردی هستند که می توان در موردشان صحبت کرد که در هر کدام از موارد یاد شده ایرادات ابتدایی و فاحشی وجود دارد.

گویا مهدی فخیم‌زاده و همچنین مدیران و فیلم نامه نویس این اثر نمی‌دانند که مخاطبین تلویزیون بهترین و هیجان انگیز‌ترین مجموعه‌های پلیسی را دنبال می‌کنند. نمی‌توان مخاطب امروزی را به هر نحوی راضی کرد و آنقدر ساده بینی در یک سریال به نوعی دست کم گرفتن شعور مخاطب به حساب می‌آید. چگونه می‌توان با چنین نگاهی سطح سلیقه مخاطب را بالا برد؟!

آقای فخیم زاده ضعف سریال «فوق سری» ارتباطی به حذف صحنه های فیلم توسط مدیران ندارد پلان های فیلم در لحظه ضعف دارند.
کد خبر: 80124
Share/Save/Bookmark