تهيهكننده «سرزمين دانايي» با يادآوري اينكه مستند ـ مسابقه «سرزمين دانايي» سال گذشته نيز نامزد دريافت جايزهي «اِي.بي.يو» شده بود، خاطرنشان كرد: البته اين برنامه امسال شانس بيشتري براي اول شدن دارد.
وي در ادامه دربارهي ويژگيهاي يك برنامهي تلويزيوني با استانداردهاي جهاني، توضيح داد: توليد اين گونه كارها در ژانر سرگرمي دو مولفهي اصلي را ميطلبد؛ يكي اينكه كار بايد خلاقانه، نو و بدون كپيبرداري باشد و دوم اينكه بايد با فرهنگ آن كشور همخواني داشته باشد و جديد باشد. در نتيجه از اين لحاظ است كه ديده خواهد شد؛ البته در اين ميان مديران سازمان صداوسيما نيز بايد به اين گونه كارها اهميت بدهند و هزينههاي آنها را متقبل شوند. ممكن است اين گونه كارها زمانبر و هزينهي غيرمتعارفي داشته باشند، اما كارهايي خواهند شد كه حرفي براي گفتن دارند.
وي در ادامه با اشاره به اينكه پيش توليد «سرزمين دانايي» در سري اول يك سال به طول انجاميد و بسيار طولاني بود، افزود: در اين زمينه مديران سازمان صداوسيما، اين فرصت را به ما دادند و با گروهي بزرگ كار را شروع كرديم.
ابوطالب همچنين در توصيهاي به برنامهسازان در اين زمينه كه بايد خود را به شرايط روز جهاني نزديك كنند، اظهار كرد: بحث فني، يكي از مولفههاي مهم در ساخت يك برنامهي موفق است كه متاسفانه برنامهسازان ما از اين نظر استاندارد نيستند، اما از لحاظ موضوع و محتوا خوب پيش ميروند. در «سرزمين دانايي»، اين كار زماني ساخته شد كه از بهترين دوربينها و تجهيزات و روشهاي گرافيكي بهره برد.
ابوطالب با تاكيد بر اينكه تجهيزات و روشهايي كه براي ساخت يك برنامهي موفق به كار برده ميشود، بسيار اهميت دارد، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال ما در «سرزمين دانايي» به صورت استاندارد ميتوانستيم از سه الي چهار دوربين استفاده كنيم اما ما اين كار را با هشت دوربين انجام داديم كه از نظر فني به كيفيت بسيار معقولي رسيد.
اين تهيهكننده در بخش ديگري از گفتوگوي خود با اشاره به اينكه ايران يكي از اعضاي موثر در اتحاديهي راديو و تلويزيونهاي آسيا و اقيانوسيه (ABU) است، خاطرنشان كرد: برنامههاي تلويزيوني ما به خاطر رعايت هنجارهاي اجتماعي و متفاوت، به درد كشورهاي آسيايي نميخورند اما براي پخش از تلويزيون كشورهاي خاورميانه مناسبتر هستند. صداوسيما در اين عرصه خوب عمل كرده است و كارهاي شاخص نمايشي و برخي مستندهاي خوبي ارائه داده است، اما صداوسيما در زمينهي اطلاعرساني و رسانهيي كردن آثار تلويزيوني، ضعيف عمل كرده است.
وي ادامه داد: مراسم و جشنوارههايي كه بسياري از آثار تلويزيوني در آنها مقام كسب كردهاند و ديده شدهاند، بازتاب خبري خوبي نداشتهاند؛ اين در حالي است كه موفقيت كارهاي سينمايي در جشنوارههاي جهاني خوب پوشش داده ميشوند. از اين نظر به تهيهكنندگان برنامههاي راديو و تلويزيوني ظلم ميشود.
ابوطالب با تاكيد بر اينكه تلويزيون بايد برنامههاي بيشتري براي جشنوارهها و مسابقات كانديدا كند، افزود: نبايد برنامههايمان را با كارهاي داخلي مقايسه كنيم و از استانداردهاي بينالمللي غافل شويم.
او در پايان گفت: با توجه به اينكه دومين سال است كه نامزد دريافت جايزه اي بي يو شدهايم، اما هنوز به ۶۰ درصد از طرح اوليهاي كه ميخواستيم رسيدهايم. در سري جديد «سرزمين دانايي» اميدواريم به سطح محتوايي، فني و كيفي بيشتري برسيم كه در سال بعد نيز به جشنواره راه پيدا كنيم.