اگرشاهد حمایت های دولت نسبت به سازسازها نباشیم باید شاهد تعطیلی کارگاههای این صنف باشیم / از دولت جدید انتظار حمایت های بیشتری داریم
در گفتگو با عضو هیات مدیره کانون سازندگان ساز خانه موسیقی مطرح شد؛
اگرشاهد حمایت های دولت نسبت به سازسازها نباشیم باید شاهد تعطیلی کارگاههای این صنف باشیم / از دولت جدید انتظار حمایت های بیشتری داریم
مجتبی نوابی تاکید کرد: اگر بزودی از سوی دولت شاهد حمایت های ویژه ای نسبت به ساز سازها نباشیم باید شاهد تعطیلی کارگاههای این صنف باشیم
 
تاريخ : شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۱
به گزارش هنرنیوز ، مجتبی نوابی ، سازنده تار و سه تار و عضو هیات مدیره کانون سازندگان ساز خانه موسیقی و سخنگو و دبیر کانون در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار هنرنیوزگفت: اگر بزودی از سوی دولت شاهد حمایت های ویژه ای به حوزه سازندگان ساز نباشیم ، بی شک در چند سال آینده باید شاهد افزایش مشکلات هنرمندان این حوزه و حتی تعطیلی کارگاههای این صنف باشیم چرا که دخل و خرج این هنرمندان با هم منطبق نیست.

وی با بیان اینکه جمعیت صنف سازندگان ساز در کشور بیشتر از 600 - 700 نفر نیستند افزود: اگر این صنف همچنان مورد بی مهری دولت و خانه موسیقی قرار بگیرند حتما شاید خروج حدود 200 - 300 نفر از این هنرمندان خواهیم بود و این زنگ خطری برای حوزه موسیقی کشور خواهد بود. این درحالی است که با توجه به محدود بودن جمعیت این صنف ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با قدری مدیریت و برنامه ریزی می تواند از ریزش و تعطیلی کارگاههای این صنف جلوگیری کند.

از دولت جدید انتظار حمایت بیشتری داریم

سخنگو و دبیر هیات مدیره کانون سازندگان ساز خانه موسیقی با اشاره به سابقه طولانی موسیقی در سرزمین کهن ایران گفت : با توجه به اینکه ما یک کشور کهن در حوزه موسیقی هستیم و تعداد عزیزانی که در حوزه ساز سازی فعالیت می کنند زیاد نیستند اما متاسفانه همکاران ما بعد از پاندومی کرونا ، به لحاظ صنفی دچار مشکلات زیادی از جمله مسائل معیشتی ، شغلی و ... شدند لذا ما با توجه به روی کار آمدن دولت جدید ؛ امیدوار به حمایت های بیشتر از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جدید و معاون وزیر در این زمینه هستیم ، چرا که هم اکنون ، شرایط برای کار سازنده های ساز که من نیز خودم یکی از آنان هستم ، بسیار سخت شده است لذا ما امید بیشتری به همکاری های وزارت ارشاد و خانه موسیقی با این صنف داریم.


مبلغ وام صندوق هنر به سازسازها بسیار ناچیزاست


به گفته وی ، یکی از حمایت های وزارت ارشاد از صنف سازندگان ساز می تواند در پرداخت وام هایی با مبالغ بیشتر باشد چرا که در حال حاضر وام ها ی که از طریق صندوق هنر به این صنف پرداخت می شود به دلیل مبلغ بسیار محدود و کم ؛ دردی از این صنف دوا نمی کند.


حقوق بازنشستگی صنف سازسازها در خور شانیت این هنرمندان نیست


مجتبی نوابی با اشاره به بیمه هنرمندان سازنده ساز اظهار داشت: اگر چه برخی ازهنرمندان سازنده ساز از طریق خانه موسیقی بیمه هستند اما چون از طریق بیمه ، حداقل حقوق برای این عزیزان واریز می شود لذا مستمری آنان نیز درزمان بازنشستگی ، بسیار ناچیز خواهد بود به طوری که اصلا در شاُن این هنرمندان نیست . ما امیدواریم که در دولت جدید ؛ نگاه ویژه تری از طر یق صندوق هنر به این هنرمندان بشود و این امکان فراهم شود تا همکاران ما ، حق بیمه بیشتری پرداخت کنند تا در زمان بازنشستگی ، درصد بیشتری دریافت کنند تا هم تامین کننده هزینه های زندگی آنان باشد وهم ، شانیت این صنف حفظ شود.


«ساز سازی» یک « اثرهنری» است

این هنرمند سازنده تار و سه تار ادامه داد: ما معتقدیم درعین حالی که «ساز سازی» یک «اثر هنری » است اما از سوی دیگر؛ یک کار کارگاهی نیز محسوب می شود و از این رو ، آسیب هایی که بواسطه کار با ابزار برای برخی از همکاران ما بوجود آمده ، مشکل ساز شده و نیازمند حمایت های درمانی هستند. لذا ما در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - البته تا جایی که قوانین و آئین نامه های کشوری اجازه دهد – این حمایت ها را جذب کنیم.


شاهد تفکیک شغلی در حوزه ساز سازی نیستیم

عضوهیات مدیره کانون سازندگان ساز خانه موسیقی با اشاره به بازار ساز با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که ما با آن دست به گریبان هستیم بحث «تفکیک شغلی» در این حوزه است افزود: متاسفانه درحال حاضر؛ ما شاهد تفکیک شغلی در حوزه ساز سازی نیستیم و با توجه به شرایط بد اقتصادی ؛ مردم آشنایی شفاف و روشنی نسبت به حوزه ساز سازی ندارند و به همین منظور به هنگام خرید ساز ، تنها به دنبال ساز ارزان قیمت می گردند! درحالی که این نوع سازها حتما از کیفیت پایینی برخوردار هستند. این درحالی است که سازهای حرفه ای و استاندارد که از سوی صنف ساز سازها با مشقت تهیه می شوند شاید نسبت به سازهای بازاری و بی کیفیت از قیمیت بالایی برخوردار باشند اما مردم به دلیل عدم آشنایی با سازهای حرفه ای و استاندارد ، نمی دانند هنگامی که یک ساز حرفه ای را از سازنده ساز می خرند ، در واقع تنها یک «ساز» نمی خرند بلکه یک اثر هنری خریداری می کنند که سازنده آن با عشق و کار ظریف هنری ، روزها و ساعتهای مدیدی را روی آن وقت گذاشته و پاره ای ازعشق و علاقه خود را به مشتری می فروشد و جا دارد تا رسانه ها در این زمینه به مردم اطلاع رسانی کنند.

وی در پایان گفت: معتقدم امروزه ، قیمت یک «ساز حرفه ای» و با کیفیت نه تنها قیمت زیادی نیست بلکه نسبت به قیمت های جهانی نیز ارزان تر است.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 99485
Share/Save/Bookmark