افتتاح ۶ موزه در روز جهانی موزه‌ها
افتتاح ۶ موزه در روز جهانی موزه‌ها
همزمان با بزرگداشت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی، شش موزه در استان‌های آذربایجان غربی، گلستان، گیلان، خراسان رضوی و البرز افتتاح می‌شود.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۱۷
به گزارش هنرنیوز؛مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی بیان کرد: این موزه‌ها شامل موزه قاجار در استان آذربایجان غربی، طبقه اول موزه مینودشت در استان گلستان و چهار موزه خصوصی علوم تاریخ طبیعی (بازی ما) در خراسان رضوی، موزه مذهبی حرم آستانه اشرفیه ( مشارکتی با اوقاف)، موزه حکیم نظامی آستارا (مشارکتی با آموزش و پرورش) در استان گیلان و موزه تمبر موسوی در استان البرز است.

محمدرضا کارگر با اشاره به اینکه بر اساس وظایف سازمان میراث فرهنگی، بخش اعظمی از فعالیت‌های اداره کل موزه‌ها به حمایت از بخش خصوصی در راه‌اندازی موزه اختصاص دارد افزود: با روی کار آمدن دولت یازدهم و اتخاذ سیاست‌های جدید در اداره کل موزه‌ها، تسهیل در روند صدور مجوز و حمایت از موزه‌داری بویژه ایجاد موزه‌های بخش خصوصی افزایش یافته است.

به گفته وی، در حال حاضر ۶۱ موزه خصوصی در کشور فعال است که از این تعداد ۴۰ موزه از سال ۹۲ تاکنون در کشور راه‌اندازی شده است.

او تاکید کرد: موزه‌های خصوصی می‌توانند با فروش بلیت، برگزاری دوره‌های آموزشی، نمایشگاههای موقت، برپایی کارگاه‌های مرمت و ایجاد فروشگاه محصولات فرهنگی بخشی از هزینه‌های موزه را تامین کنند. همچنین این موزه‌ها می‌توانند از محل تسهیلات مالی به تجهیز، نورپردازی، اقدامات مرمتی و ... اقدام کنند.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی فرهنگی در خصوص نحوه راه‌اندازی موزه‌های خصوصی گفت: مجوز راه اندازی این موزه‌ها پس از تهیه شناسنامه، اقدامات کارشناسی و ثبت آثار مجموعه‌داران، معرفی فضای موزه‌ای و طرح محتوایی ارایه شده از سوی کارشناسان اداره کل موزه‌ها در راستای حمایت معنوی از آنان به مجموعه داران داده می‌شود. تسهیلات بلاعوض به مجموعه‌دارانی که نسبت راه اندازی موزه خصوصی اقدام می‌کنند از دیگر حمایت‌های معنوی این اداره کل محسوب می‌شود.

به گفته این مسئول، تهران و اصفهان رکورددار بیشترین موزه‌های خصوصی در کشور هستند.
کد خبر: 91555
Share/Save/Bookmark