گزارش هنرنیوز از نشست مطبوعاتی کنسرت «کیهان کلهر» و «اردال ارزنجان»(1)؛
کمانچه و باقلاما در کنسرت نواخته میشود
تاريخ : دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۳۲
کیهان کلهر در نشست مطبوعاتی کنسرت شهریور ماه بیان داشت: در این کنسرت ساز کمانچه را من بهدست خواهم گرفت و ساز باقلاما توسط «اردال ارزنجان» که از نوازندگان مشهور ترکیه است و سبک خاصی در نواختن این ساز دارد، به صدا درمی آید.
وی افزود: این کنسرت بر اساس مقامهای علوی ترکیه خواهد بود که شباهت زیادی به موسیقی غرب ایران دارد یعنی شبیه مقامهای موسیقی کردی است که بیشتر در شمال غربی کردستان شنیده میشود. سعی در این بود که تمی پیدا کنیم و توسط ارزنجان بر اساس این تم به بداهه نوازی بپردازیم.
کلهر دربارۀ برنامۀ اجرای کنسرت ادامه داد: در ابتدای برنامه اردال ارزنجان که سابقۀ نواختن موسیقی در ایران را ندارد حدود 20 دقیقه بدون مضراب و با دست به نواختن میپردازد، سپس به دونوازی میرسیم، برای این قسمت هم حدود چهار نقطۀ حرکت و یک نقطۀ اتمام در نظر گرفتهشده که در حکم ستونهای برنامه است و در این بین بداههنوازی خواهیم کرد. قطعات کنسرت هم از قطعات گذشته و آلبوم «تا بیکران دوردست» خواهد بود و به صورت تلفیق موسیقی ایرانی و مقام علوی اجرا میشود.
کیهان کلهر دربارۀ نحوۀ آشنایی خود با این نوازندۀ ترکیهای توضیح داد: ایشان توسط یکی از دوستان به من معرفی شدند و چون شاگرد یکی از بزرگترین نوازندگان ترکیه بودند باعث شد من توجه زیادی به کارهای ارزنجان داشته باشم و بعد از شناخت از کارهای ایشان قبل از اجرای کنسرت یک cd با هم ضبط کردیم و بعد ادامۀ ماجرا.
هنر را به لحاظ مرزی نمیتوان تقسیم کرد
این نوازنده اظهار داشت: من نمیتوانم قطعاتی که در کنسرت نواخته میشود را به لحاظ جغرافیایی تفکیک کنم چرا که هنر را بهلحاظ مرزی نمیتوان تقسیم کرد و نمیتوان گفت که کدام قسمت از اجرا متعلق به موسیقی علوی و کدام قسمت کردی یا ترکی است.
و ادامه داد: در شرایط فعلی دنیا که ارتباط با جهان امری اجتناب ناپذیر است باید ارتباط جهانی داشت و چون موسیقی، زبانی بینالمللی دارد من سعی کردم با برگزاری کنسرت در نقاط مختلف جهان موسیقی ایرانی را ارائه کنم.
من تمام فعالیتم در خارج از کشور بوده و خیلی دوست داشتم که موسیقی ایرانی را به شکل دیگری به علاقهمندان نشان دهم. وقتی کنسرت من همراه با موسیقی غربی اجرا میشود ایرانیانی که با موسیقی غربی آشنایی ندارند بهخاطر علاقه به موسیقی ایرانی به کنسرت میآیند و این باعث میشود با موسیقی غربی هم آشنا شوند، عکس این قضیه هم رخ میدهد یعنی مخاطب غربی در اینگونه کنسرتها با کمانچه و بهواسطۀ آن با موسیقی ایرانی آشنا میشود. درنهایت این تداخل و علاقهای که بین اشخاص از فرهنگهای مختلف پیش میآید یک فضای بازتر و وسیعتر در اختیار موسیقی ایران قرار میدهد که توسط آن به ارائۀ کار بپردازد. در ضمن اینگونه کارها برای خود من هم مفید است و مانع از تکرار در آثارم میشود.