در این مسیر؛ حرفها و اظهار نظرهای مختلفی صورت گرفته است و که در میان گفتگوها و یادداشتهای منتشر شده در این روزها از افراد مختلف با سلیقههای مختلف میتوان به چند طیف اشاره کرد که هر کدام دلمشغولیهایی دارند.
نخستین گروه در نوشتهها و گفتگوهایشان به دنبال این موضوع هستند که مبحث انحلال قانونی خانه سینما را به صورت ریشهای مورد بررسی قرار داده و شکلگیری هیأت موقت را بهترین تصمیم دانسته و تلاش میکنند این نظر را جهت مشاوره به معاونت سینمایی ارائه دهند که افراد منتخب برای هیأت باید دلسوز سینما بوده و البته کارنامه
” از آنجایی که قرار نیست هیات موقت مدیریت کار را برای بلند مدت بر عهده داشته باشد؛ باید حتیالامکان از افرادی باشند که در سینما کسوتی دارند و نامی آشنا؛ “
قاب قبولی نیز داشته باشد.
این گروه در رسانههای مختلف اظهار نظر کرده و دغدغههایی صنفی دارند و تقریبا تماماً با این رویکرد سابق هیات مدیره خانه سینما مشکل داشتند که آنها خانه سینما را محلی برای تجرکات و گرایشهای سیاسی کرده بودند.
گروه دوم اما در پی این هستند که به حمایت از افراد هیات مدیره سابق خانه سینما هر شرایطی پس از این را نفی کرده و لشگرکشیهای رسانهای و نفری راه بیاندازند، که کار هیات موقت سیاسی است و به نفع کلیت سینما نیست.
گروه سوم هم احتملا کسانی هستند که در شرایط فعلی حق خود میدانند که ضمام امور را در دست گیرند و به دلیل برخی مشکلات احتمالیشان با هیات مدیره خانه سینما از این فضا استفاده کرده و معاونت سینمایی را تحت تاثیر خود قرار دهند و از تاثیرگذاران خانه جدید سینما شوند.
مواردی که ذکر شد کلیاتی بود که از مطالب این چند روز رسانهها و اظهار نظرها میشد استنباط کرد اما در این میان کاری که شایسته تر است انجام پذیرد چیست و کدام است؛ مساله دیگر این است که واقعا چه کسانی باید در صدر این هیأت موقت قرار گیرند؟
از پرسش آخر آغاز میکنیم و این که واقعا چه کسانی میتوانند در صدر هیأتی قرار گیرند که قرار است به طور موقت در به امور صنفی بپردازند.
همانگونه که مطلع هستیم از گروهها
” مدیران فعلی معاونت سینما با آشنایی که از بدنه سینما دارند؛ و خود سینمایی هستند؛ میتوانند به راحتی افرادی را انتخاب و معرفی کنند؛ اما این موضوع را به مشورت گذاشتهاند تا از میان گزینه ها به جمع بندی برسند. “
و صنوف سینمایی افراد زیادی هستند که معترض فعالیتهای هیات مدیره سابق خانه سینما بوده و شرایط اصلاح را آرزو میکردند. این افراد حتی اگر در برخی مواقع با برخی سلایق مدیران دولتی هم هماهنگ نباشند؛ اما دغدغه فعالیت صنفی داشته باشند و نیت و قصدی برای انجام کار؛ باید خود به خود پا پیش گذاشته و دست کمک به معاونت سینما بدهند تا گزینههای زیادی برای انتخاب این هیات در مقابل روی خانه سینما وجود داشته باشد.
در این میان افراد دیگری هم هستند که در بسیاری موارد اعتقادشان بر این است که بهتر است وارد فعالیتهای اجرایی نشوند و بیشتر مشاور کارها باشند؛ این افراد هم با رعایت این نکته که افرادی متعهد و دلسوز سینما و صنوف باشد؛ باید به این مسیر وارد شده و یاری رسان همکاران خود باشند؛ تا هیاتی که از دل سینما بر آمده بر آن مدیریت صنفی کند.
از آنجایی که قرار نیست هیات موقت مدیریت کار را برای بلند مدت بر عهده داشته باشد؛ باید حتیالامکان از افرادی باشند که در سینما کسوتی دارند و نامی آشنا؛ به این دلیل که حضور این افراد باعث میشود همدلی بیشتری صورت گرفته و جو سازیهای احتمالی کمتر در مقابل حرکت صنفی شکل بگیرد. همانگونه که میدانیم شورای عالی سینما هم از اعضایی تشکیل شده است؛ این اعضا میتوانند در رأیزنی برای انتخاب هیأت موثر باشند؛ از طرفی میتوان گفت مدیران فعلی معاونت سینما با آشنایی که از بدنه سینما دارند؛ و خود سینمایی هستند؛ میتوانند به راحتی افرادی را انتخاب و معرفی کنند؛ اما این موضوع را به مشورت گذاشتهاند تا از میان گزینه ها به جمع بندی برسند.