«قلاده های طلا» از نظر پژوهش رتبه بالایی دارد
اکبر حر در گفتگو با هنر نیوز:
«قلاده های طلا» از نظر پژوهش رتبه بالایی دارد
یک کارشناس سینما معتقد است فیلم « قلاده های طلا» هشداری به مردم وجامعه است تا با دید دقیق تر به مسائل جامعه بنگرند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۵۶


اکبر حر در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد فیلم «قلاده های طلا» گفت: این فیلم به عنوان یک فیلم سیاسی؛ گام مبارکی است که اگر این نوع فیلمها ادامه پیدا کنند علاوه بر اینکه خواهند توانست نقش آسیب شناسانه ای را برای جامعه ایفا نمایند می توانند هشداری برای مردم و مسئولین باشند تا با دید دقیق تر به مسائل بنگرند.

وی با تاکید بر نقش تحقیق و پژوهش در فیلمنامه ادامه داد:  صحنه های خیابانی این فیلم یکی از درخشان ترین سکانس های فیلم است که از نظر کارگردانی کاری بس شاخص و قابل توجه ای است به گونه ای که تاکنون مشابه آن در سینمای ایران دیده نشده است.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: از مزایای دیگر فیلم قلاده های طلا، بحث جریان شناسی است که کارگردان به خوبی نسبت به طیفهای موجود در جریان فتنه از خود اشراف نشان داده است مخصوصا کسی که به عنوان ضد قهرمان دراین فیلم نشان داده می شود آموزش دیده است و ما چنین نمونه هایی را در عالم واقعیت نیز داریم به طوری که دولت انگلیس، نیروهایی را در بصره عراق آموزش داده تا آنها در زمان لازم بتوانند در مبارزه شهری و خیابانی، نقش چریک را ایفا کنند و شاید بتوان گفت که یکی از بهترین دست پرورده های آن جریان آموزشی، در فیلم قلاده های طلا به خوبی نشان داده می شود که همان ضد قهرمانی است - با بازی علیرام

استنادهایی که در فیلم قلاده های طلا وجود دارد بسیار دقیق و موشکافه است که این امر یکی از نقاط بسیار مثبت این فیلم محسوب می شود و همه آن چیزی که در پشت صحنه جریان فتنه رخ داده در این فیلم به شکل استادانه ای به تصویر کشیده شده است .
نورایی - که انواع و اقسام حرکتهای رزمی و چریکی را با مهارت انجام می دهد و مرتکب قتلهای متعددی می شود.

وی یکی دیگر از ویژگیهای فیلم قلاده های طلا را نشان دادن عوامل نفوذی در سیستم امنیتی و انتظامی کشور ذکر کرد و یاد آور شد: اگر دشمن حامی و همکاری در سیستم امنیتی و انتظامی کشور نداشته باشد حتما شکست خواهد خورد اما اگر از حامی برخوردار باشد به راحتی پیشرفت می کند و در فیلم می بینیم که ضد قهرمان علی رغم اینکه چندین بار دستگیر می شود اما با حامیانی که در دستگاههای امنیتی و انتظامی دارد به راحتی آزاد می شود لذا موضوع نفوذ دشمن در تشکیلات امنیتی، موضوع حساس و پیچیده ای است که چه بسا گاهی اوقات می تواند بر سرنوشت کشور تاثیر بگذارد و فیلم به خوبی این موضوع را هشدار می دهد.

حر اضافه کرد: این فیلم به مسئولین هشدار می دهد که ممکن است افرادی در وزارت اطلاعات وجود داشته باشند که همفکر آقایان موسوی و کروبی باشند و این نکته بزرگی است که این فیلم به خوبی آن را مطرح می کند و به ما می گوید که در مدیریت کشور - هم در دولت و هم در وزارت اطلاعات - افراد همسو با آقای موسوی وجود داشتند که فکر می کردند این جریان مظلوم واقع شده که البته ریشه معقول و درستی نداشت.

وی افزود : برخی از وقایع و اتفاقات مستندی که در فیلم روایت می شود می توانست برای کشور مساله ساز شود مثل ماجرای بمب گذاری در هواپیمای آقای خاتمی که فیلمساز با ظرافت آن را مطرح می کند.

به گفته اکبر حر، فیلم قلاده های طلا از نظر پژوهش رتبه بالایی دارد و چیزی کم و کسر ندارد.

این کارشناس سینما؛ تنها نقطه ضعف فیلم قلاده های طلا را عدم موضع گیری و قضاوت کارگردان اعلام کرد و گفت: به گفته یکی از بزرگان سینما، هیچ فیلمسازی در دنیا دموکرات نیست لذا باید کارگردان، نسبت به موضوعی که به بیننده ارائه می دهد نظر و دیدگاه داشته باشد اما ما این مساله را در فیلم قلاده های طلا نمی بینیم که این امر، کم لطفی نسبت به موضوع فیلم است.

وی ادامه داد: ما به عنوان فیلمساز متعهد، مجاز نیستیم که همه قضایا را در فیلم نمایش دهیم اما نسبت به آن قضاوتی نداشته باشیم چرا که نقش و جایگاه یک فیلمساز بویژه در شرایط بحرانی جنگ نرم، جایگاه یک مصلح اجتماعی است و توقع آن است که نظرش در فیلم دیده شود.

حر گفت: امیدواریم با ساخت فیلم قلاده های طلا، باب فیلمهای سیاسی باز شده و ما شاهد ساخت سوژه های دیگری از سوی بقیه فیلمسازان باشیم.

کد خبر: 40056
Share/Save/Bookmark