راه وارد شدن به سینما و تلویزیون تغییر کرده است!
رزیتا غفاری در گفتگو با هنرنیوز:
راه وارد شدن به سینما و تلویزیون تغییر کرده است!
رزیتا غفاری گفت: زمانی فقط برای بازی خوب و هنر ارزشمند یک بازیگر به سراغ او می‌رفتند. اما متاسفانه امروزه معیارها برای انتخاب بازیگر متفاوت شده است و نحوه ورود علاقه مندان به این حرفه تغییر کرده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۴۲
رزیتا غفاری درپاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که چقدر به عنوان بازیگر با کاراکتر‌های متفاوت در فیلم نامه‌ها روبرو می‌شوید، گفت: ما در تلویزیون خیلی کم با کاراکتر‌های زنی روبرو هستیم که به لحاظ شخصیتی خیلی خاص باشند و در مرکز داستان و قصه قرار بگیرند. این اوضاع در سینما بهتر است و فکر می‌کنم در تئا‌تر ایده آل تر باشد. خیلی نمی‌توانیم مانور دهیم و شخصیتمان را تغییر دهیم. آن هم به این دلیل است که اذهان عمومی خیلی چیز‌ها را نمی‌پسندند.
وی در ادامه افزود: چیزی که ما در سریال‌ها می‌بینیم خیلی واقعی نیست و با آن چیزی که در جامعه وجود دارد بسیار فاصله دارد. اما در مورد بازیگران مرد این گونه نیست و شخصیت‌پردازی در مورد آن‌ها کامل اتفاق می‌افتد. در مورد خانم‌ها دست نویسندگان بسته است و خیلی جنبه‌ها را به لحاظ اعتقادی و آن چیزی که مدیران می‌پسندند و هر آنچه را که در جامعه عرف است را باید در نظر بگیرند و رعایت کنند. ما در مورد خانم‌ها فقط می‌خواهیم الگو سازی کنیم. می‌خواهیم بگوییم که؛ زن نمونه کامل خوبی، محبت وخانواده دوستی است. فکر می‌کنم که این نگاه صدمه می‌زند، چون نمی‌شود بخش‌های دیگری از وجود زن و همچنین کمبودهای آن را نشان داد. حتی برای رساندن مطلبی که مد نظر سیاست گذاران سیما است خیلی بهتر است که آنچه را که واقعیت دارد نشان دهند.

این هنرمند گفت: با دروغ نمی‌شود بیننده را جذب کرد در نتیجه کسی پای حرف‌های ما نمی‌نشیند و مخاطب، برنامه‌های این چنینی را‌‌ رها می‌کند. البته اگر عمیق‌تر نگاه کنیم متوجه می‌شویم که این نقش‌ها دیگر آن جذابیت لازم را برای بازیگر ندارد. یکی از دلایل کم کاری خود بنده همین موضوع است البته دلایل دیگری هم دارد در مجموع در طی این چند سال نه فقط برای من بلکه برای همه مجموعه‌ای که در این حوزه فعالیت دارند پیشنهاد کاری کم بوده است اگر هم بوده خیلی از آن‌ها در سطح پایینی از استاندارد قرار داشته است که قابل پذیرش نبوده. تولیدات تلویزیون در این سال‌ها به حداقل رسیده است.

غفاری در ارتباط با اینکه برای قبول کردن یک نقش به چه چیزهایی توجه می‌کند، گفت: برای من در ابتدا فیلم نامه مهم است و در مرحله بعد خود نقش وقتی فیلم نامه‌ای درست نباشد قطعاً نقش‌های خوبی هم ندارد و برعکس آن هم صدق می‌کند، یک فیلم نامه خوب یکی از ویژگی‌هایش این است که در پرداخت نقش‌ها موفق عمل کرده باشد. به نظرم کم اتفاق می‌افتد که نقش خیلی خوب پرداخت بشود اما در عوض فیلم نامه ضعیف باشد. نویسنده‌ای که این قدرت را داشته است که یک نقش را خوب بنویسند قطعاً چفت و بستهای یک فیلم نامه را هم به خوبی می‌شناسد. من فکر می‌کنم در کارهای طنز دست نویسنده خیلی بیشتر باز است. حداقل این حسن را دارد که بازیگر‌ها دیالوگ‌هایشان را همان‌طور که دوست دارند ادا می‌کنند.

بازیگر مجموعه «شب آفتابی» در ارتباط با این موضوع که به عنوان بازیگر برای بهتر شدن نقش‌هایی که ضعیف است چه راه کاری را درپیش می‌گیرید گفت: بنده خیلی جای کار ندارم البته خوشبختانه نقش‌هایی که به بنده پیشنهاد می‌شود چون جزو نقش‌های اصلی و تاثیر گذار قصه است بیشتر به آن پرداخت شده است و به گونه‌ای بوده که به هر حال من رضایت داده‌ام تا در آن کار بازی کنم. اما باز سعی می‌کنم با پیشنهاد سر کار حاضر شوم و در مورد کار و نقشم فکر ‌کنم. سریالی که زن محور است و از طرفی هم حتماً شخصیت مثبتی دارد، مطمعن باشید خیلی جای کار ندارد چون این نقش‌ها در ایران خیلی تک بعدی نوشته می‌شود و ما به عنوان بازیگر تلاش بسیار زیادی باید کنیم تا این کاراک‌تر طبیعی جلوه کند.

وی در باره روزهای اخیر در این حرفه گفت: صداهای خوبی به گوش می‌رسد. به هر حال وقتی با افزایش پیشنهاد‌ها روبرو هستیم متوجه می‌شویم که در کل اتفاقات خوبی دارد می‌افتاد. در دو سال و نیم گذشته خیلی کم کار بودم که علت‌هایش را گفتم اما شرایط رو به بهتر شدن است. مشخص است که این روحیه به وجود آمده که کار‌های بهتری ساخته شود و این امید را دارم که شرایط بهتر شود.

بازیگر فیلم سینمایی «پشت پرده مه» در باره ورود بازیگران جوان گفت: زمانی که ما کار بازیگری می‌کردم صرفاً برای بازیمان دنبالمان می‌آمدند در حال حاضر خیلی قضیه فرق کرده است و خیلی چیز‌ها عوض شده و من بسیار متاسفم که گاهی اوقات به دلایلی دوستان حاضر می‌شوند عده‌ای را وارد این عرصه کنند که دلیلش خوب بودن آن فرد نیست بلکه سوبسیت‌هایی است که از آن فرد دریافت کرده‌اند. البته دانش بیننده‌های ما آنقدر بالا است که با دیدن بازی‌های مختلف می‌توانند خوب و بد را از هم تشخیص بدهند. این بازیگران فقط مدت کوتاهی در کار ما می‌مانند و کم کم حذف خواهند شد. بازیگری دانش می‌خواهد. من متاسفم برای لحظاتی که با این شیوه از دست می‌رود لحظاتی که می‌توانست در اختیار فردی با استعداد و با دانش قرار بگیرد.

وی در ارتباط با فعالیت‌های اخیر خود این گونه توضیح داد: بنده به تازگی کار تئاترم را به پایام رساندم. که در حال حاظ مشغول خواندن متن نمایبشی هستم که یکی از دوستان برای بازی در آن از من دعوت کرده است و قرار است در سریالی که برای شبکه ۳ ساخته می‌شود ایفای نقش کنم. کارگردان این سریال سیامک صرافت است که بسیار خوش ذوق هستند فیلم نامه بسیار زیبای این کار را وحید حسن‌زاده نوشته است و نام این مجموعه «دربند اروند» است. تقریبا ۱۰ روز دیگر نوبت به ضبط قسمت‌های بنده است.
کد خبر: 66436
Share/Save/Bookmark