در نشست ویژه عوامل «ایران برگر» با دانشآموزان نخبه عنوان شد؛
مسعود جعفری جوزانی: «ایران برگر» از مردم، درباره مردم و برای مردم ساخته شده است
فیلم سینمایی «ایران برگر» در اکران ویژه، به مناسبت روز معلم و با حضور تعدادی از دانشآموزان نخبه دبیرستانی، معلمان و اولیای آنان در پردیس سینمایی کوروش تهران روی پرده رفت.
تاريخ : دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۱۶
فیلم سینمایی «ایران برگر» در اکران ویژه، به مناسبت روز معلم و با حضور تعدادی از دانشآموزان نخبه دبیرستانی، معلمان و اولیای آنان در پردیس سینمایی کوروش تهران روی پرده رفت.
فیلم سینمایی «ایران برگر» به کارگردانی «مسعود جعفری جوزانی» و با حضور این کارگردان، «محمدهادی کریمی» نویسنده فیلمنامه، «مسعود داودی» مدیرمسئول و سردبیر روزنامه سینمایی «بانی فیلم»، دکتر فاضل مدیر دبیرستان و مرکز پیشدانشگاهی «سلام» و تعدادی از دانشآموزان نخبه دبیرستان پیشرفته «سلام» منطقه صادقیه تهران و همچنین معلمان و اولیای آنان به مناسبت روز معلم در سالن شماره ۷ پردیس سینمایی کوروش به نمایش درآمد.
بعد از اکران ویژه فیلم سینمایی «ایران برگر» نشست پرسش و پاسخ آن با سؤالات فراوان دانشآموزان دبیرستانی همراه بود که «مسعود جعفری جوزانی» کارگردان این فیلم در مورد ساخت «ایران برگر» گفت: این فیلم از مردم، درباره مردم و برای مردم ساخته است و هر سه اینها عاملی است که اگر در کاری باشد، ماندگار میشود؛ «ایران برگر» فیلمی است مثل دیگر فیلمهایی که ساختهام چون در آن موقع همین حس را داشتهام که آن را ساختهام چون مسأله مردم است و یک مسأله بومی است. این فیلم، نه اسم و یا نه هیچ چیز دیگرش از هیچ کجای دنیا گرفته نشده است؛ بلکه از دل مردم بیرون آمده است.
وی همچنین گفت: ما کارمان به عنوان هنر این است که حقیقت موجود را آشکار کنیم و اگر حقیقت موجود را آشکار کردیم؛ هر کس از دید خودش برداشتی از آن میکند و احتمالاً در تصحیح جامعه کمک خواهد کرد. همچنانکه «عین القضات» میگوید: این شعرها را چون آینه دان، هر که در آن بنگد خود بیند.
کارگردان فیلم «ایران برگر» در ادامه اظهار داشت: فیلم و سینما اولین هنر و اولین چیزی که باید دنبال کند این است که وقتی مردم آن را میبینند از آن لذت ببرند. چیزی که سینمای اروپا سعی کرد از فیلم بگیرد و ورشکست شد؛ اگر لذت دیدن فیلم را از سینما بگیریم بقیهاش یک کار خستهکننده میشود که بیننده نخواهد داشت.
«محمدهادی کریمی» نویسنده فیلمنامه «ایران برگر» نیز در ادامه این نشست گفت: فیلمنامه این فیلم ۱۳ سال پیش نوشته شده است؛ با اینکه «ایران برگر» از مفاهیم میگوید و نه مصادیق، اما متأسفانه رفتارهای پرسوناژهای فیلم برای تماشاگر آشناست. شاید این آشناییزدایی سالها طول بکشد تا مردم با دیدن این فیلم، یاد این و آنی که هر کسی به گونهای در ذهنشان است؛ نیفتند. اگر چه هیچ کسی چنین آرزویی برای فیلمی که در آن به نوعی سهیم بوده نمیکند اما من امیدورام تاریخ «ایران برگر» به زودی زود منقضی شود و نسلهای بعدی با دیدن فیلم، گمان کنند که داستان، کاملاً تخیلی و براساس فانتزی عجیب و غریب ذهن سازندهاش بوده، آن روز، روز رستگاری فرزندان ایران زمین است.
کریمی در بخش دیگری از صحبتهایش افزود: «ایران برگر» ماجرای گفته شده جنگ امراللهی و فتحاللهی یا حیدری نعمتی یا به قولی جمالوندی کمالوندی نیست که داستان این جنگهای بی اساس قبلاً گفته شده است؛ «ایران برگر» داستان جنگ زرگری امراللهی و فتحاللهی است که دو اسم مختلف برای یک صفت و رسم و مرام مشترکاند، جنگ واقعی این دو دسته که در نهان با هم ائتلاف دارند علیه نیروی سومی است که در فیلم، آن را آقا مدیر رهبری میکند. «ایران برگر» نشان میدهد که امراللهی همان فتحاللهی است بی کم و کاست، چرا که اگر انسان مراقبت نکند به مرور کاملاً شبیه دشمناش میشود.