نخلستان دهسلم در فهرست میراث طبیعی ثبت شد
نخلستان دهسلم در فهرست میراث طبیعی ثبت شد
پرونده نخلستان روستای دهسلم که مقر پایگاه بیابان لوت است به عنوان میراث طبیعی این منطقه تهیه و پس از تایید کارشناسان در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۶
به گزارش هنرنیوز؛پرونده پیشنهاد ثبت نخلستان دهسلم در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در تاریخ ۸/۲/۹۵ در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار شد، تایید و در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شد.

«زهرا رضایی ملکوتی» کارشناس ثبت میراث طبیعی استان در این خصوص گفت: با توجه به اینکه نزدیک به ۴۰۰ هکتار از اراضی روستا زیر کشت نخل خرما است و معیشت و زندگی اهالی ده سلمی به طور مستقیم به خرما و نخل مربوط می شود، پرونده آن تهیه و ثبت شد.






به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، ملکوتی گفت: در پرونده معرفی این اثر طبیعی کم نظیر، انواع مختلف خرما، چگونگی کاشت نخل و برداشت خرما، نظام آبیاری نخلستان، تولیدات دستی مرتبط با درخت نخل و... معرفی شدند.

به گفته وی، نخلستان برای مردم دهسام از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه از شاخه های نخل تیرانداز سقف خانه ها و یا سوخت زمستانیشان محسوب می شود و از برگهای بافته شده به عنوان سبد و جارو و حصیر و زیرانداز، الیاف استفاده می کنند. به همین دلیل است که می گویندخون نُه جوان به گردن کسی است که یک نخل را بکُشد.

وی افزود: روستای دهسلم به عنوان مقر پایگاه بیابان لوت و مهمترین گذرگاه به بیابان دارای نخلستانی است که چون نگینی سبز در دل بیابان می درخشد و همواره گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است.

نخلستان به جهت تنوع زیستی، گردشگری و جهانی حایز اهمیت است.
کد خبر: 91276
Share/Save/Bookmark