گزارش هنرنیوز از نشست خبری نمایش «مسخ»؛
«مسخ» تنها نامی که از داستان کافکا به جا ماند
نشست خبری نمایش «مسخ» در تالار وحدت با حضور اشکان خطیبی (مشاور هنری کارگردان)، نصیر ملکی جو (کارگردان)، فلمک جنیدی (بازیگر) برگزار شد.
تاريخ : چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۶
اشکان خطیبی در ابتدای نشست به این موضوع اشاره کرد و گفت: ای کاش دوستان خبرنگار نمایش را دیده بودند و در ارتباط با آن صحبت میکردیم اگر نیاز است در جلسه دیگری درباره نمایش حرف بزنیم.
وی در ادامه گفت: این نمایش به سختی با مخاطب ارتباط برقرار میکند آن هم به این دلیل است که یک نگاه تحلیلگرایانه در آن وجود دارد اما ویژگی که در آثار ملکی جو دیده میشود این نمایش را دیدنی کرده است و آن هم نوعی طنز تلخ است که در آثار او وجود دارد. این طنز تلخ و حالت کاریکاتوری فضا در اغلب کارهای وی وجود دارد در این شکل اجرا دکور نیز بسیار کمک کرده است دکورهای اغراق آمیز نیز بسیار برای کارگردان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده است.
مشاوره هنری کارگردان نمایش «مسخ» گفت: برایمان جالب است با اینکه این نمایش «مسخ» دیالوگی ندارد اما تماشاگر ارتباط خوبی با آن برقرار میکند البته تنها دیالوگهای این نمایش نریشنهایی است که در کار وجود دارد.
خطیبی در ادامه گفت: در تئاتر تهیه کننده وجود دارد و البته علاقه مندانی هم هستند که دوست دارند در این حوزه فعالیت داشته باشند میتوان اسپانسرها را وارد تئاتر کرد تا تئاتر هم به درآمد زایی برسد اما برنامه ریزیهای دقیق آن باید در مدیریتهای کلان آن صورت بگیرد. نمایشهایی مانند مسخ که کم خرج نیستند باید با حمایتهای مالی مناسب به روی صحنه بیایند فقط اگر دکور و حضور بازیگران را در نظر بگیریم میتوانیم به این موضوع پی بریم که این نمایش نمایشی پرخرجی است.
وی در ادامه افزود: در تئاتر ما مشکلات بسیاری داریم مثلاً ندادن سالن مناسب برای اجرای نمایش تالار حافظ برای اجرای این نمایش مناسب نیست در ضمن تداخل اجرای نمایش ما با نمایش دیگری که در همین سالن در قبل از ما به روی صحنه میرود استرسهایی را به هر دو گروه وارد میکند. این مشکل به برنامه ریزی دوستان بر میگردد که باید فکری به حال آن کنند. از سویی باید اشاره کنم که اجرای یک ماه برای این نمایش با توجه به هزینههایش بسیار کم است در این شرایط نمیتوان از نصیر ملکی جو توقع داشت که زود به زود کاری را ارائه دهد.
نصیر ملکی جو کارگردان نمایش «مسخ» گفت: این نمایش به قدری تغییر پیدا کرده است که شاید دیگر چیزی جز یک اسم از کتاب مسخ را در خود نداشته باشد. این نمایش هم در راستای نمایشهای قبلی بنده است و همان جهان بینی در آن نیز وجود دارد. من تلاش کردم که تا تغیرات اساسی در این نمایش به نسبت کتابی که در این زمینه وجود دارد دهم تا حدی که تغییرات اغراق آمیز شود. داستان «مسخ» کافکا برگرفته از یک جامعه است و نمیتوان آن را فقط به کارگردان نسبت داد و آثار این چنینی را میتوان مورد ارزیابی قرار داد تا از آن به گونههای دیگری برداشت شود و اثری جدید خلق کرد.
وی در ادامه افزود: من علاقهای دارم که برای ساخت آکساسوار به سمتی حرکت کنم که از کاغذ دیواری عکس و پارچه استفاده کنم بلکه دوست دارم بسیاری از آکساسوارهای استفاده شده به طور زنده و طبیعی باشد. دوست دارم در آخر از تیمی که با بنده کار کردند تشکر کنم چرا که کارکردن با بنده بسیار سخت است گروه بازیگرانم به شدت تمرینهای سختی را پشت سرگذاشتهاند و هوز هم با اینکه نمایش به روی صحنه رفته است باز هم در حال تمرین هستند و ساعتها قبل و بعد اجرا این کار را انجام میدهند. ما در این کار در کنار هم روز به روز فرسودهتر شدهایم.
فلامک جنیدی در ادامه نشست با اشاره به اینکه عاشق کارهای قبلی نصیر ملکی جو شده است گفت: در ابتدا که این نمایش را برای بازی به من پیشنهاد داده بودند گفتک که متنتان را بدهید بخوانم گفتند که ما متنی نداریم به نصیر ملکی جو گفتک که من چطور میتوانم نسبت به سلیقه شما آشنا شوم تا متوجه شوم که آیا میتوانم با شما کار کنم یا نه که در نهایت ملکی جو DVDهای نمایش قبلیاش را به من دا و من با دیدن آنها عاشق کاهای او شدم و در نهایت دوست داشتم که با ایشان تجربه تئاتری نیز داشته باشم.